AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.444

Dörr i baklås - går inte att öppna, E36, behöver seriös hjälp

1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Tjena!

Bakdörren på förarsidan har gått i baklås! Åh så förtretligt. Den går inte att öppna med handtaget på utsidan, eller handtaget på insidan. Låsknappen går att dra i och ger ett visst motstånd men hjälper inte det heller för att få upp dörren.

Jag har brukat sökfunktionen och tagit bort trimmet på insidan av dörren. Frågan är hur jag gör nu? Jag har kikat in i dörren genom öppningen som finns i plåten och man ser hur lås-länkagen går mot låset och in i en liten "tunnel" av svart plast eller något. Därefter tar spåret slut. Har ryckt, smort och ryckt igen, fast dörr-rackaren vill inte komma upp!

Hur få upp dörren?

Det roliga i det hela är att dörren gick upp _en_ gång för några dagar sedan och då med hjälp av centrallåset. Så bakgrunden är att centrallåset just nu inte fungerar och att den troligen är i "låst" läge. Kanske därför det inte går att låsa upp. Jag har också prövat att dra ur säkringarna för centrallåset för att "nolla" motorn så den skulle släppa men det hjälpte tyvärr inte för att få upp dörren. Igår sprejade jag med 5-56 som en tok in i lås och in i genom dörrspringan på utsidan av dörren mot låset till, kanske har det smörjt upp skräpet tills idag. :)

Det är alltså motstånd både på handtaget på utsidan, insidan och på låspluppen. Låspluppen låter dock inte likadant som på högra bakdörren som går att låsa upp. Så kan vara något knas där.

Andra idéer på hur man kan få upp dörren mottages å det varmaste!
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Hittade efter mycket letande denna fina guide om hur man får upp en dörr som gått i baklås:

Länk

Nu är dörren fixad. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.