AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.189

540 E34, Dags att byta plastkulor eller inte?

Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Okej har läst mig gul och blå angående Plastkulor osv osv osv med 540lådan.
Bilen har gått 22xxx mil så det är ju vid dessa miltal skiten händer.

Dock förstår jag inte begreppet: svårt att få i backen.

Jag har nämnligen märkt att jag har lite krux att få i backen i min 540, men när den väl går i så är det inge problem.

Det känns som att spaken kärvar. Är detta backproblemet?
Det är även samma sak när man ska gå förbi varje "stoppklack".
Kan det bara vara spaken som kärvar och tryckknappen kärvar?

Jag har provat att backa uppför en väldigt brant backe och den tvekar inte en sekund.
Det tar dock 1-3 sekunder innan backen slängs i. Dock har jag läst någonstans att detta är ett tecken på att plastkulorna är bytta?

I övrigt så strular inte lådan på något sätt. Växlar fint och tvekar inte, bara när den är svinkall så håller den höga varv men det är ju naturligt.

Så vad bör jag göra? Byta kulorna eller?
Har en snubbe som utför service på bilen åt mig som jobbar på bmw verkstad. Dvs svart så det blir inköpspriser osv samt lite deg för arbetet.

Vad kan jag förvänta mig för pris samt vad har NI fått betala för att byta dessa kulor? Jag har varken tid eller lust att byta dom själv.

Är väldigt vidskeplig av mig då jag har en 320 som motorn totalhavererade i.
På min f.d 540 hade någon stolle fått för sig att sätta dit en vanlig växelknopp från en manuell bil (dvs inte den breda med knapp som tar bort låset)
Detta ledde till att skenan med alla kuggar hade malts sönder. Om du tar bort skyddet som sitter runt växelföraren ser du exakt vad jag menar, kanske är det så att det är fullt med skit som täpper igen?

2-3s innan backen läggs låter inte så bra, på min las backen i direkt när jag bytte växel.
Slår bilen till när backen läggs i? Isåfall är det verkligen tid för att byta kulorna OCH filtret!

Mvh
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Ja det känns ju att backen läggs i. Samma med driven.

Dock hade jag bilen inne på service idag och personen som gjorde allting hade utbildning angående bmw växellådor och är mycket väl insatt i dessa automatlådor och han sa att den betedde sig precis som alla bilar han bytt kulor osv på. Så den ska vara i normalt skick.

Det är när bilen är kall som det tar någon extra sekund för backen att läggas i, samma som driven och alla andra lägen. Annars fungerar den helt normalt, beter sig precis som på farsans automatlåda i hans Toyota Avensis.

Men men, får la lita på honom och köra tills jag märker att den börjar driva bakåt eller frammåt i neutralen. Då är det garranterat dags :p
Ch
19
Chipps
540IA Touring-96
hej, jag har varit med om att vid växelwirens sästning inder bilen vid lådan har fastnat iblan men för mig bart de bara trögt att byta lägen. Kolla under bilen gur de sitter, om du får för dig att mintera bort wiren så kan du sjuta växellaxeln på lådan så längst fram pch sätta växellföraren i bilen på (P) då får du rätt läge igen.

kolla om allt löper rätt till

Lycka till
Det ska kännas lätt distinkt, hela bilen ska inte rycka till, och verkligen inte ta 2-3s, låter som en skojjare om han kunde bmw lådor.

Ett kulbyte och filterbyte och ny olja kan göra underverk. Sen om jag inte minns helt fel finns det även någon kontakt vid lådan som kan vara sliten, och den kan göra att det tar lång tid att växla, dock osäker på det.
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Skulle mer vilja säga att den känns distinkt än att bilen rycker till.
Räknade idag vid kallstart och det tog mindre än 1 sekund för en att läggas i. Kändes lätt distinkt.

Jag kan ha överdivit pga mitt otroliga orosmoment. Men nu när jag kollat så känns det bra så jag kör vidare tills den börjar visa starka sympton.
Bilen är ju trots allt 15år gammal, man kan inte begära allt för mkt ;)
Gasa försiktigt eller helst inte alls med backen i, risk för ras annars.
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Jag gasar inte överhuvudtaget med backen i. Den driver på i tillräcklig fart själv.
Ch
19
Chipps
540IA Touring-96
du kan gasa på backen de gör inget alls för de är nästan samma olje tryck de handlar om så du behöver inte va rädd för att ge lite gas på backen, de påverkar inte kulorna på något sätt de är bara vid inkopplings läget de kulorna har betydelse, bara du har på tomgång när du lägger i växeln så är de inge fara sen
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Robbex:

Om du inte vet att du har den uppgraderade tryckreduceringskolven så gasa inte med backen i:

Länk Länk

Mvh
Ch
19
Chipps
540IA Touring-96
de är inte på gasläget backen pajar om de skulle göra de, de är vid inkopplingsläget som topptrycket kommer de är då du inte ska gasa men när väl backen ligger i så är de inga problem de e bevisat, de klart man ska kunna backa som folk, de är bara när backen lägs i från exempel läge (N) till (R) de är då topprtycket kommer och de är de ventilen är till för att minska, men på vissa bilar har den pajat ändå, de var därför dom tog fram ett kraftigare kopplingshus till backen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Chipps:

Jag litar garanterat mer på molle325 än dig: Länk

Länk "gasa inte(!) med backen i för att få den rätt. Då kan huset sprängas. Har huset sprängts kommer backen inte tillbaka"
Ch
23
Chippe
bmw 530ia
ok, så då ska man inte kunna backa med en husvagn upp för en liten backe eller kunna backa upp den på sin egen uppfart? du kan inte få ett topptryck när backen väl ligger i, men men. de är när du lägge i backen då får du alltid ett topptryck,

många av 540-740-750-840-850 ägare har säkerligen varit med eller hört talas om plastkulor som tar slut och spräckta kopplingshus till backen.
Även ja själv har haft mycket problem och otur med dom lådorna vi talar nu om ZF5HP-30. men ja har forskat och fått mycket fin komtakt med en kille som har lagat många 5HP30-lådor i sin verkstad så de kommer från en mycket säker källa.

när en sådan BMW med en 5hp-30 låda levererades från fadbik så gick dom ca mellan 14000-16000 mil beroende på hur mycket stadstrafik bilen har gått, ju mer stats trafil och parkeringar bilen har ggort ju mindre mil vart de med lådan innan kopplingshuset som var för klent byggt sprack och backen försvan helt.

Uppdateringar.

Dom lådorna som lämades in för renovering fick som första upptatering en reducerad högtrycksventil till backen som skulle minska de topptryck en aning. Sen kom ett nytt kopplingshus/lamellhus som var mycket kraftigare som skulle förhindra att problemet kom tillbaka. Sen kom de även på senare år nya plast kulor av någon form av teflån som skulle hålla mycket längre (OBS använd inte de metall kulor som finns de skadat vintilhus och mellanplattan som finns där).

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har du läst inläggen jag länkat till?

Tyvärr var det ett tag sedan molle325 var inloggad sist...
Ch
19
Chipps
540IA Touring-96
hejsan ja de har ja läst, men ja försöker bara hjälpa till. Om ja säger såhär, backens lamellhus sprack på min första 540, ja köpte en begad låda och slängde i men de var ett annat ventil hus i den nya alltiså inte en adeptiv låda, då böt ja ventilhus och tog de från den trasiga lådan och sen gick den jätte bra inga problem alls och den går fortfarande utan problem de är ca 2 år sen. Hade de varit kulorna som gjorde så backen gick sönde då hade backen mycket snart pajat på den nya lådan också efter som kulorna sitter i ventilhuset. men visst ska man vara försiktig men när väl backen har kommit i då har de de konstanta oljetrycket och då är de inga fara om du ger lite gas, de är bara när du lägger in backen då oljan flödas in i kopplings huset med ett över tryck efter som all olja kommer på en gång. ta ett bil batteri och ställ de på foten, de gör inte så ont men lyft upp batteriet och släpp de på foten få du se att de gör ont, samma sak med olje trycket som blir ett topp tryck när allt kommer på en gång.

Allt de är ren fakta, ja skulle inte sitta och säga såhär för att lura folk för ja vet vilket helvete de ligger i allt.

men när du lägger i backen ska du absolut inte gasa men de säger ju sig själv.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Pa en 5HP30 fore 05/95 som inte har uppdaterad tryckreduceringskolv ska man varken ge gas strax fore, vid eller strax efter man lagt i R och inte heller nar R ligger i.

Automater har en hydraulpump som drivs av motorns varvtal via ladans ing axel. Ju hogre motorvarvtal desto hogre tryck ut fran hydraulpumpen som kan ge uppat 20 bar aven i mellanregistret vilket behovs vid vaxlingar som sker under stora gaspadrag i mellanregistret och kickdown.

Tryckreduceringskolvens uppgift ar att sanka hydraultrycket i systemet vid normal och lugn korning da bara ca 3-5 bar behovs for vaxlingarna. Den felaktiga kolven har fel dimension och ger for stort tryck nar motorvarvtalet okar eller faller snabbt, oavsett vaxel ligger i eller inte.

Det gor att vid korning med varierande motorvarvtal/gaspadrag blir det lite ryckigare vaxlingar i D an med den korrekta kolven, vidare kolven ger lite storre trycktoppar vid ilaggning av D och R (vilket ger kulan en lite kraftigare knuff) och den ger storre trycktoppar om man gasar snabbt i R laget. Det ar framforallt trycktopparna fran snabbt okande motorvarvtal som kolven inte klarar att reducera bra. Ju mer gas desto storre risk att backtrumman ger sig. Backtrumman maste inte sprangas men man lever med en forhojd risk att drabbas i en 5HP30 med felaktig kolv.

Att man inte ska ge gas strax fore, vid eller strax efter man for flyttar spaken galler alla automater.

Uppdateringar: De forstarkta backhusen kom forst i slutet -94 efter att det sprangts pa flera bilar, men aven de nya husen sprangdes. Till slut kom man pa att det var kolven som var boven och den nya kom 05/95.
Efter det har det varit glest mellan de sprangda husen aven om det forekommit i nagra enstaka fall. Vad det ar for datum pa nya kulor vet jag inte.

Robbex: 1-3 s fordrojning pa backen ar normalt.

molle

Ma
1.338
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Tack för bra svar molle. Men hur kan man se att man har den nya tryckreduceringen? Min 540 är från 09/95 ovh har den tydligen, Men hur bevisar man det för en skeptisk köpare? Står det någonstans?
Matthias
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Hmm, så även när R ligger i ska man inte kunna ge gas?
Att man inte ska ge gas när man för växelväljaren från N till R är väl rätt självklart.
Om man inte kan ge lite gas när man har R i då är de ju odugliga som dragbilar, för man måste ju backa ibland även med släp.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vad menas med att ge gas på backen då?
Jag gasar med R, men de är ju max 1500 varv.

Btw, hur vanligt är de att lamellerna ger sig i nämnda låda?
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Ptja efter 150-200 mil har jag inte märkt någon skillnad förrutom viss extra fördröjning när värmen kommer och olja blir varm.
Då plastkulorna kan va bytta för ca 6000-8000 mil sen så tänkte jag köra tills bilfan drar bakåt i neutralen eller slirar på 1an.

När det händer är det rakt till verkstan för antingen renovering eller byte till manuell låda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.