|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Tyvärr är det inte lätt att hitta dessa snabba bilar. Trots att jag faktiskt ibland ger mig ut på vägarna enbart för att hitta någon som vill köra ikapp är det ytterst sällan det dyker upp något spännande. Jag kan göra följande jämförelse. Den överlägset vanligaste fordonstypen som jag har mött som har bättre prestanda är MC.Hur många sådana finns det? Jag vet inte men när jag själv körde låg antalet i trafk på sommaren kring 100 000. Med tanke på att den årliga körsträckan hos en MC kanske ligger på en fjärdedel av en genomsnittlig bil motsvarar det ungefär 25 000 bilar. Och som sagt, det är mycket oftare som jag stött på en MC än en bil som är snabbare än en 330i. Sätt antalet MC (korrelerat för körsträcka) i relation till att det finns ungefär 4 miljoner bilar. |
|
|
Volvo kan väl anses representera en 'vanlig bil'. Bara att välja och få prestandan presenterad på de olika modellerna: Länk |
|
|
Nocken, vi pratar nog lite om olika situationer misstänker jag. Jag menar att man ofta ser eller hamnar i närheten av en potentiellt snabbare bil vid rödljusen, inte att man verkligen fått pisk. Sannorlikheten för att man ska hamna på samma ställe som en rival som verkligen vill göra en kraftmätning och köra kapp i trafiken då är jag helt med på att det blir rätt sällsynt. En överväldigande majoritet av alla trafikanter är totalt ointresserade av en kappkörning på allmän väg (som tur är). Om jag själv står vid ett rödljus i tex en M5:a och det dyker upp en 330 så blir det heller inget rejs eftersom jag ser det som rätt meningslöst då utgången är rätt uppenbar. |
|
|
BjörnB, jag tror du och kanske några andra här lyckas att medvetet observera dessa, vi kan kalla dem "fräcka", bilar utan att tänka på alla tusen tråkiga bilar som passerar varje dag. Jag körde precis en 4 mils sväng innehållande lite motorväg och lite stadskörning i en normalstor svensk stad och av de mellan 200-500 bilar som passerade var det fräckaste en tidig 530i E60. Naturligtvis kan jag missat flera fräcka bilar men jag ansträngde mig för att se om det var någon som kunde slå en 330i E46 prestandamässigt. Jag vill även poängtera att aldrig jag eller någon nära släkting till mig ägt en 330i och hyser inga särskilda känslor för den bilen. Mvh Johan |
|
|
Måste också säga att jag tycker det är uppfriskande att 40-plussare som Nockenwelle är ute och tomkör i jakt efter bilar som vill ställa upp på race! =) Mvh Johan |
|
|
Självklart låter man inte åldern ha alltför negativa konsekvenser!!! Men jag vidhåller att om en bil hör tiil den snabbaste procenten av vagnparken i Sverige så är den, för svenska förhållanden, rätt snabb. Precis som du skriver BjörnB, så är det få som är intresserade av kappkörning och det återspeglar sig hyfsat väl i vilka bilar de köper. |
|
|
Om vi vänder på steken och säger så här, en 330 med facelift kan man hitta för dryga 100k (ingen prisdiskussion nu!) och de bilar som nämnts som dödare av 330 vid rödljuset är bilar som kostar en BRA bit över det såsom nyare MB e320 cdi, 535d. Så per utlagd krona torde en 330 vara ett ypperligt bra bilköp, om man nu gilla körkänsla parat med en härlig motor som jämfört med nya bilar med likvärdig prestanda är hyffsat snål. Dock vill jag dementera att det är en praktisk bil! |
|
|
Grelle, jo jag fattar också att det finns massor av vanliga svenssonbilar som inte är i närheten av prestandan som en 330 har. Kanske är det 99 eller 99.9 % jag har ingen aning har inte räknat bilar på det sätt du gjort. Det enda jag menar är att jag tycker inte det är ovanligt att man ser en snabbare bil än en 330. Alltså, det finns många som kör ifrån en 330, men självklart finns mångdubbelt fler som inte gör det. Sen tycker jag det är mer uppfriskande att Nocken tar ut sin relativt nya och fina bil på banan, något som fler borde göra och upptäcka hur fint dessa bilar uppträder då man verkligen pressar dem. Och här hittar man lätt folk som vill rejsa och man möter bilar som ger lite motstånd... Håller absolut med Ahab om att 330 är ett mkt bra köp om man har dina kriterier som för övrigt liknar mina egna. Klart det finns mer praktiska bilar men en 330 touring framstår för mig som praktiskt om man jämför med de konkurrenter som listats tdigare. Men på dina kriterier finns det en bil som jag personligen tycker stämmer ännu bättre, nämligen M5e39. Om 1 på 100 kör ifrån en 330 så skulle jag gissa på att en på 1000 rår på den vagnen. 330 har en fin motor men V8 i M5 är helt underbar. Men om driftskostnader också är prioriterat så blir M5 ett sämre val. Mig behöver ni inte övertyga om att 330 är en trevlig bil, det vet jag redan. |
|
kilroy |
Jag håller med BjörnB angående M5 E39, inte minst som begagnad så får man oerhört mycket bil för pengarna. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Mest överskattade: Klockrent E52! Se'n (utan rangordning) E30 (utom M3) och E20 Turbo, samt E31 i alla former. Mest underskattade: E3 och E65/66 och - naturligtvis - E81 130i !!!! Såja, ge mig bara en chans att kränga på den skottsäkra västen :))) |
|
|
Blev faktiskt besviken på 520dA -09 som jag körde nyligen, tyckte den kändes trött och inte alls harmonisk att köra, trots att den fått fin kritik av olika journalister. Visst blir en 177hk fyra aldrig en raket i E60 men jag hade förväntat mig lite mer vid kick-down. Tycker att BMWs nyare 4-cylindriga dieslar får lite väl frän kritik ifrån vissa i tråden. Det är klart att de inte har samma gångkultur som en rak 3-liters bensinsexa ifrån BMW men de går ljusår bättre än de allra flesta nyare dieslar på marknaden, dessutom riktigt snålt. 118d med manuell låda var en väldigt positiv överraskning. Efter en provtur insåg jag att 1) en modest dieselmotor funkar bra att busa med 2) automat är inte ett måste till diesel. (detta insåg jag även efter att ha provat nya A4 2.0TDI med 143hk som jag annars tyckte gick mycket mjukare än 320d 177hk) |
|
|
Helgeson: Varför är E52 mest överskattad? Är det inte en rätt cool, om än dyr, bil med fantastisk motor? Om vi snackar överskattade öppna BMW-bilar hamnar Z3 mycket högre på min överskattadelista. Den som höll i det ritstiftet kan inte ha varit nykter, i mina ögon. Att vissa Z3-modeller går som troll är en helt annan historia. Seså, flytta dig |
|
|
En E52 skulle jag gärna vilja ha! Men de kostar ju multum och för dom pengarna finns det många intressanta bilar. Vet inte om man kan kalla M3e36 för underskattat då många gillar den men vill man ha en hyffsat potentbil för lite nöjeskörning och bankörning på klubbnivå så får man en kul bil för rimliga pengar. Jag har hade två st när de var hyffsat moderna, sen kom det en period när bilarna buskördes och stylades och bilen fick lite tråkig stämpel och var inget man funderade på att skaffa igen. Nu håller det på att ändra sig och en fin originalare för runt 120´ tror jag kan bli en hygglig affär. |
|
|
Mest överskattade BMW:n genom tiderna är tyvärr e36 325 aKa "kebabräsern". Vad är det för fel på dem? De tror de har köpt en ferrari, ey looo och sedan stämplar 1:an ut. Visst trevlig vagn, trevligt motorljud, sportbil knappast. Sen ang 330 diskussion om hur många som drar den, köpte min Audi S2 för bra betydligt mindre än 100k, och piskade alla 330, och min var orginal. Men förbannat trevlig vagn e46 330, bra kompromiss mellan sport och komfort. För jäkla synd på rosten bara.. |
|
|
Nockenwelle, synd att du inte bor här i krokarna så hade jag åtminstonde kunnat få en match =) Som det är nu så har jag åkt ifrån allt utom en Cayman S med min E36 325a (!)... Sålänge vi håller oss i rondeller och svängar dvs hehe.. Kanske beror på förarna. På tal om att 330 skulle ha 140hk/kg så låter detta lite otroligt då det är ungefär samma som E36 325, trots detta gör 330n 0-100 på 1,5s snabbare ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.