AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.530

Vilka BMW-modeller är mest överskattade/underskattade?

Sida 2 av 3
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
330:n ar en bra bruksbil. Hyfsad prestanda, korgladje och harligt muller. Men sa markvardig prestanda ar det val inte. Det finns manga som kor ifran en gammal 330 E46.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vad menar du med "många" mixtus?

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag blev aldrig frånåkt när jag hade min 330i. Det är bara att inse den svenska bilparken är patetiskt. Har i vår lyckats se skymten av endast två(!) stycken M3:or i Göteborg. Sannolikheten är minimal att nån av dom skulle råka stå vid samma rödljus som mig, ännu mindre att dom skulle vilja köra ett race.

Mest underskattade är för övrigt BMW:s dieslar. Det går inte en enda tråd utan att någon måste skriva något i stil med "entreprenadljud" eller "knatter". Många verkar befinna sig mentalt på 60-talet då diesel inte var så trevligt. Men idag är läget annorlunda. Hade inte prisskillnaden varit så stor hade jag idag hellre suttit i en 535d. Vilket monster!
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En fyrcylindrig diesel låter fortfarande fasansfullt fult. Även den nya 177 hästaren exempelvis. Den som säger annat saknar motoröra.

BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Nocken, "Vad menar du med "många" mixtus?

Jag är mycket dålig på (och något ointresserad av) prestandasiffror men du blir väl ifrån åkt av 130, 335i, 6-serien, samtliga BMW med ett M i beteckningen. Alla Audi med ett S, många Mercedes. Vet inte om man har problem med någon av Volvos R modelleroch SAAB:s starkaste?

Sen behöver man ju iegentligen inte nämna alla sportiga märken/modeller som Porsche , Ferrari, Lamborghini, Lotus, Corvetter mm.

Hur är det med Mitsubishi Lancer och Subaru Impreza av häftigare snitt?

Ett par av dessa vagnar möter man väl dagligen i en normalstor stad?

Visst de flesta svenssonbilar hinner inte med men så jättehäftig tycker jag inte 330 är rent presatandamässigt. Däremot en förbaskat trevlig, hyggligt praktisk och bekväm bruksbil. En 330e91 är jag själv intresserad av om rätt bil/pris dyker upp.

Hade läst en del om 330:ns fantastiska prestanda, nästan som en M-bil osv. Minns hur besviken jag blev då jag första gången provkörde en 330e46. Åkte just då M5e34, 330:n kändes riktigt trött i jämförelse.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
När det gäller diesel så lånade jag en Mini Cooper Clubman med diesel ett dygn och snacka om att förstöra känslan av en annars jättekul och snygg bil, lät eländigt både vid tomgång och körning. Så småbilar med knatter-fyra är överskattat, både hos BMW och mini.

Men med 535d är det en helt annan sak, där funkar det väldigt bra.
No
5.161
Nockenwelle
BjörnB, jag vill mena att de bilar du nämner är mycket sällsynta i svensk trafik. De utgör klart mindre än en procent.
När det gäller Saabs Aeromodeller bjuder de en god match, men hänger inte riktigt med (såvida de inte är "masserade"). Volvos R-modeller är lite svårare att uttala sig om, för det beror lite på vilken modell vi talar om (det har ju funnits några genom åren).
Merparten av det som rullar i Sverige är småbilar eller lite större tjänstebilar, som sällan är mer än hyfsat motoriserade.
Jag vill nu inte mena att 330i E46 är någon raket, men med tanke på hur den svenska bilparken ser ut så är den tillräckligt vass för att hänga av det mesta, men självklart inte allt.
Hur någon kunnat utmåla 330i E46 som "nästan en M-bil" begriper jag inte (jo, OK, den hänger väl av en M3E30, men då pratar vi trots allt om en modell som introducerades nästan 15 år tidigare)
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
en välutrustad 330i väger väl ca 1,6 - 1,7 ton och har 231 hk, dvs 140 hk/ton. om det bara rullar tjänstebilar (slöa etanol-volovos) där du bor kör du nog ifrån de flesta. i stockholms innerstad kommer man inte så långt med 140 hk/ton tyvärr...
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I stockholms innerstad kommer man lika fort fram med 10hk per ton. Det är krypfart i vilket fall ;-)

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

No
5.161
Nockenwelle
Min tämligen välutrustade 330i E46 vägde 1580 tjänstevikt (dvs med förare och full tank).
Jag bor i Uppsala och där räckte det långt. Eftersom jag då jobbade i Stockholm var jag ofta där och det räckte väldigt långt där också. Fast onekligen har ju Lövet en poäng …
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
@andreas_lofgren: touche =)

men poängen är att en E46 330i kommer få pisk av varenda C/E 320 cdi, A6 3,0 tdi och 5-serie med stor diesel som finns och sånna kryllar det av här... (vanligare än e46 330i iaf)

jag håller med om att en 330i är snabbare än de flesta på våra vägar men snabbare än 99 % av alla...!? nej, snarare 80 %.

även fast en 330i teoretiskt kan göra 0-100 på 6,5-7,0 sekunder är det som bekant extremt få som kan få till det så bra. det gäller ju för alla manuella bilar iof men de flesta stora dieslarna här ovanför har ju moderna automater som prickar sina prestandasiffror varje gång.

jag sammafattar det så här:

när 330i kom ut: riktigt bra prestanda för en standardbil

nu: inte så snabb längre

missförstå mig inte. det är en av de bästa maskiner som finns! jag har ju en själv i X5:an men en 3-serie blire ingen sportbil med den i sig automatiskt.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
ez_ric, Vad jag vet så har två av dina exempel, Audi A6 3.0TDI och Mercedes C/E320CDI stort sett samma effekt som 330i E46 men de är ju inte heller några lättviktare och jag tror nog att en 330i kan åka ifrån dessa.

Sen har väl ingen i just denna tråd hävdat att 330i kan jämföras med någon (modern) M-bil.

Sen så rör jag mig genom shlms innerstad varje dag, mestadels Vasastan och Östermalm och visst finns det fina bilar men att var femte bil jag ser har mer än kraft än en 330i E46 skulle jag inte säga. Sen får man också komma ihåg att Sverige är mer än sthlms innerstad. Så att 20% av bilparken "drar" 330 E46 känns som en överdrift...
No
5.161
Nockenwelle
ez_ric, det stämmer inte alls att A6 3,0 TDi och MB E320CDI är snabbare. Däremot är BMW 535d aningen snabbare än 330i E46.
Dessutom är de bilar du nämner inte alls några vanliga vagnar och du har (även om de skulle ha varit snabbare än 330i E46) väldigt långt kvar till runt 20% av den svenska bilparken.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Ser man på andrahandsvärde i förhållande till nypris så tycker jag att många 3-serie bilar är övervärderade jämfört med de större BMW bilarna. Köper man en 7-serie får man mycket mer för pengarna :)
No
5.161
Nockenwelle
Det beror väl på vad "man" vill ha?
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Man" (marknaden) tycks värdera 3-serie högre begagnat. Noterade det framförallt när jag letade E46 330 och fann flertalet E39 530 till bättre priser. Detta trots att 530 var ordentligt mycket dyrare som ny. Stora sedaner får nästan alltid kasst andrahandsvärde.

Nockenwelle
Ja, och det är inte så konstigt. Min hypotes är att stora sedaner ofta köps av medelålders familjeförsörjare, medan begagnade BMW vanligen köps av yngre män som vill ha en bil med god kördynamik. Resultatet blir att storsedanerna är relativt sett mer populära hos nybilsköparna än hos begagnatköparna.
Jag tycker det är högst rimligt, för det finns ingen anledning att en bil skall kosta nämnvärt mer för att den är stor.
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det kan jag väl i och för sig hålla med om (priset på en kostym har inget med storleken att göra...) men då stora bilar alltid är dyrare implicerar detta att dessa alltid är sämre köp. Intressant att bilmarknaden accepterar detta.

I nuläget är dock E6X dyrare än E9X samma mil & utrustning, undrar när skiftet kommer? (Om det kommer)

BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Nocken, "BjörnB, jag vill mena att de bilar du nämner är mycket sällsynta i svensk trafik. De utgör klart mindre än en procent."

Nu finns det ju en massa fler bilar än de jag nämner som garanterat ger 330:n en match. Någon procent siffra har jag ingen aning om, men om vi antar att det är 1% av alla bilar som klår den så möter du ett gäng bilar dagligen som är snabbare om du bor i en normalstor stad.

Då tycker jag absolut man kan säga som Mixtus "Det finns manga som kor ifran en gammal 330 E46"

Men om 10-20 bilar om dagen är många eller inte finns ju inget givet svar på.

330 är en mkt trevlig vagn och en fin kompromiss mellan sport/komfort/praktisk som gör att jag mer än gärna skulle kunna tänka mig en själv. Men jag skulle inte vara för tuff vid rödljusen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.