|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag vet att det här är en känslig fråga, men kan inte hålla mig. Jag sticker ut hakan och säger 330-modellerna är de mest överskattade. Visst det är en härlig motor som går snålt och får rejält med fart på bilarna, men många 330-ägare har enoooormt höga tankar om sina bilar. "Piskar nästan M3", "Förnedrade en Saab 9-5 med 600 hk vid rödljusen igår", "Har skaffat nytt luftfilter, nu spöar den grannens E55 AMG", och sådana påståenden läser man titt som tätt här på forumet. Vad säger ni? Har jag fel? Är det kanske 540 6vxl som är mest överskattad? När det gäller mest underskattade BMW:n har jag egentligen inga förslag, har aldrig kört 316, 318 eller de små dieslarna, kanske passar någon av dem här? Seså, flytta dig | |
|
Vad menar du med överskattade? Menar du de ägare som överskattar sina bilar mest, eller är det några andra? Har för övrigt kört 330i i sex år :-) |
|
|
Jag tänkte så här: Vilka modeller överskattas av ägarna? Vilka modeller underskattas av folk i allmänhet och kanske framförallt här på AP? När det gäller 330 så tänkte jag i första hand på E46, som – och jag kan inte nog betona detta – är en snabb bil, men kanske inte riktigt så snabb som många 330-ägare menar. Seså, flytta dig |
|
|
Svårt att veta vad ägarna menar, för det kan mycket väl vara de med överdriven uppfattning som är mest högljudda. Å andra sidan kan jag konstatera att under de år jag körde 330i E46 (2003-2006) blev jag frånkörd ytterst sällan. Det rullar helt enkelt väldigt få bilar (med tillräckligt gasglada förare) på svenska vägar, som har bättre prestanda. Sedan jag köpte min 330i E90 har jag bara blivit frånkörd en gång – och det var av en motorcykel, så där visste jag att jag var totalt chanslös redan från början. |
|
|
Jag tycker 323 E36 känns lite underskattat. Tycker att det känns lite som att antingen ska man ha 318 eller 325/328. Mvh Johan |
|
kilroy |
Att 540 6vxl skulle vara mest överskattad låter märkligt i mina öron. Snarare förefaller 540 6vxl vara en av de mest underskattade modellerna. "Det rullar helt enkelt väldigt få bilar (med tillräckligt gasglada förare) på svenska vägar, som har bättre prestanda (330i E46)." Det låter mycket överskattat i mina öron. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Kilroy, om du tittar på statistiken över vilka bilmodeller som rullar i Sverige så tror jag att den stödjer Nockenwelles tes. Det finns ju massor av bilar som är snabbare men är det ens 1 % av beståndet? Mvh Johan |
|
| Ja, jag tror också att det rör sig om knappt 1 % av beståndet. Därtill är det en stor del av förarna som inte är intresserade av att mäta sina "krafter", eller som gått på myter som att man skall "köra på vridet" och därmed får sina bilar att underprestera. | |
|
Håller till stora delar med Nockenwelle. Överskattar sina bilar gör väl dom flesta. Det är fortfarande lika kul när det dyker upp en potent bil vid ett rödjus där föraren tänker, nu ska vi dra en dryg BMW-ägare. //Stefan |
|
|
Jag kör som sagt en e46 330it och jag är väl medveten om vad den klarar respektive inte klarar. Det är inte den snabbaste bilen men har en härlig motor och ett för bilklassen riktigt välavstämt och körglatt chassie, så jag säger att den är underskattad. Jag blir alltid glad när jag skall köra den, även efter över ett år med bilen. Undrar hur många v70 t5 ägare som kan använda samma vokabulär i sin beskrivning. Dessutom låter den trevligt!!! |
|
|
Gmag! Har aldrig hört att ngn skulle ha sagt de saker om 330 som du påstår, men är det så, så har DE överskattat 330. Känns som att frågeställningen är svår då ämnet ter sig subjektivt! |
|
|
Över-be-skattad, absolut. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Finns väl inga överskattade Bimmers? Beautiful Münich Woman BMW |
|
|
Här på forumet verkar de mindre bensinmotorerna vara underskattade, iallafall vad gäller nyare BMW. Innan jag köpte en ny 318i sökte jag runt här efter åsikter och jämförelser efter att själv ha provkört ett gäng olika bilar. Och överlag verkar de flesta här tycka att 4-cyl bensinmotorer inte är BMWs starka sida. Jag tycker iofs. att Audis (och för den delen därmed också Passats) nya 1.8T och 2.0T är grymt sköna motorer som smiskar BMWs 2-liters på fingarna utan tvekan vad gäller smidighet och styrka. Men samtidigt har BMW en klart roligare motor som man gärna varvar ut och uppmanar till sportigare körning. Dvs. helt överensstämmande med vad BMW är för mig! Och den är också en klart snålare motor. Körde mina första 80 mil på 0.70l/mil blandat (färddatorn visade 0.73) och jag antar att den siffran kommer sjunka successivt ett bra stycke när motorn blivit varm i kläderna efter något år. Visst, en 6:a har en jämnare gång och ett helt annat ljud, vrid och effekt. Men chassit, vägegenskaperna och kvaliteten i övrigt är ju desamma. Omkörningar från olika hastigheter är inga som helst problem med 4:orna, det gäller bara att vara lite aktiv med växlandet. Så för vanlig "svenssonkörning" utan att ta hänsyn till känslan i en 6:a har jag svårt att se behovet av en större motor än 4:an. Miltalet per år avgör om det blir bensin eller diesel. |
|
|
Som stolt ägare av en tydligen överskattad 330 kan jag bara säga att denna kombinationen av motor och storlek på bil måste vara en av de bästa. Nästa steg upp till en M3 är ju trots allt ganska stort om man tar hänsyn till kostnad för att hålla den rullande. Inget fel på de mindre 6:orna eller de moderna 4:orna! Men vill man ha lite mera klös utan att behöva betala en halv förmögenhet är en 330 en mycket trevlig bil. Motorn har en mycket trevlig karaktär, den drar inte ohemult med bensin, den kostar inte skjortan i försäkring och drift. Ljudet är trevligt och chassit underhållande. Självklart finns det bilar som är vassare men dom kostar då säkert lite mer i drift. Har en kompis som har en RS6 och han svär varenda gång den ska på service. Å andra sidan flinar han gott när han drar mig från varje rödljus... :-) Samma motor finns ju även i 5:an men där är den inte lika underhållande. Kanske för att 5:an är en annan karaktär till sin natur. Svärfar har en 316 automat som med tanke på motorstorlek inte skäms för sig. Men lika kul som min är den ju inte.... Sen beror det ju på så många olika faktorer varför man väljer en viss bil. Det finns inga rätt. Niklas Fransosen |
|
|
Det är nog mest ägarna som överskattar sin bil och/eller sin egen förmåga att köra fort. Finns bland alla bilmärken, även om jag tycker det finns ett överskott av wannabees bland BMW-ägarna. Finns även gott om svenssons som överskattar betydelsen av att någon annan kör BMW ... man är inte miljonär bara för att man kör en 15 år gammal 7-serie och en 316i med M-märke på bakluckan är lika långsam som en utan. |
|
| lite långsamare är väl den med märket. måste tänka på vikten. | |
Transocean |
518g är den mest under/överskattade modellen. |
|
Jag trodde att den här tråden skulle hålla sig vid liv betydligt längre än den gjorde. Det finns kanske inga överskattade BMW-modeller? 330-ägarna har ju i alla fall tagit sin modell i försvar... Gjorde en sökning i arkivet och noterade att 330 har en tendens att dyka upp i allehanda vs-trådar och att en del inlägg är aningen onyanserade. Tyvärr hittade jag inga riktigt bra exempel på överskattning. Attans. Seså, flytta dig |
|
|
Att vissa tycker 330 verkar överskattad är kanske att det är e46ans "prestandamodell" efter m3 (som betingar ett helt annat pris) och som i egenskap av BMW får stå som måttstock i allehanda jämförelser. Jag menar, hur många ggr har man inte stått vid rödljus där det dykt upp alla sorters bilar som vill "dra" i starten bara för att kunna säga att de piskat en BMW. På ett sätt tycker jag att 330 är överskattad, då jag skulle köpa min hade jag aldrig kört en men ville ha största motorn så jag inte skulle kunna ångra mig efteråt. Vid tillfället hade jag en e46 325iT och hade efter mycket läsande på forumet och allt jag hört folk säga om motorn höga förväntningar som jag inte tycker infriades efter att jag kört den. En i mitt tycke mycket flackare motorkaraktär än 325 som jag tycker belönar mer med sin toppigare karaktär. Dock har jag lärt mig att både uppskatta och även älska 330motorns vridstarka mulliga temperament, detta i kombination med e46ans chassie gör en mycket komplett bil. Den är dock i egenskap av kombi ganska värdelös men vilken bil i segmentet "sportkombi" är bra på last? Så summan är att jag har en 7 år gammal/ung bil i ett fantastiskt bra skick med "rätt utrustning" och en design som jag tycker är ganska tidlös, den utstrålar manlighet, karaktär och kvalitet. Den har således även körglädje i massor och ett härligt ljud. Detta för ett i mina ögon löjligt lågt pris! Jag har hittat den perfekta bilen för mig just nu... |
|
kilroy |
Inget ont om dina intentioner Gmag...men en sån här tråd blir lätt en "försvarstråd" där "arga" medlemmar går i försvar så fort deras bilar anses som överskattade. Något som kunde vara intressant är kanske en tråd där man så objektivt som möjligt betygsätter ett antal parametrar på en skala 1-5. - Utrymmen - Körglädje - Prestanda - Kvalitetsintryck - Värdeminskning + kanske några till. Därefter kan ju slutpoängen matematiskt korreleras till nybilspriset. På så sätt kan man (åtminstone teoretiskt) få fram den modell som ger bäst/mest bil för pengarna. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.