AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.597

Tickande ventiler, lyftare 325 E92 -06

Sida 2 av 3
go
198
gokar
430dA -16
Lite intressant det här...jag har en 523 -06 som tickar också när man kör kortkörning någon gång och sedan startar någon dag efteråt..
Länk
Länk

Det sista jag hittat i det jag kollat så var det någon "expert" i tyskland som påstod att alla N52 motorer har detta problem..

Hur högt tickar det för Er?
För mig är det bara en lyftare som låter, så om man startar med dörren stängd och radion på så hörs det inte.....men det tickar tills man kört motorn riktigt varm...

Sen är det också så att det rasslar till ordentligt i några/någon sekund när man startar bilen om den stått några dagar, men det kanske är "normalt" även om jag aldrig upplevt det på gamla bmw bilar jag haft....

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Ja som jag ser har du antagligen läst det mesta om detta redan (länkar). Du kanske har svårare att få detta åtgärdat avBMW då du inte köpt bilen ny av dem samt att det verkade fattas ngn stämpel i serviceboken men jag skulle ändå försöka. Åk dit o stå på dig! Jag fick min luftad och har ännu inte hört ngt men vi får se.....
Mvh
go
198
gokar
430dA -16
Jag misstänker att avluftningsproceduren som du pratar om är att de kör bilen på 2-3000rpm i någon halvminut och sedan tomgång lika länge, upprepar det ett antal gånger = trams?

Jag har alla stämplar, för det var bara så att förre ägaren bytt olja men inte stämplat...fanns registrerat hos bmw i solna..

Jag har mer eller mindre gett upp det här problemet, eftersom jag är helt säker på att bmw känner till problemet och inte gör något åt det förrän det är så illa att det låter hela tiden eller alla lyftare låter...
Hörde av han som sålt bilen till mig att de hade haft en rätt ny bmw som lät så mycket att det hördes från ena änden till den andra i bilhallen och den är ändå säkert 100m lång, den bilen var det inga problem att få det åtgärdat på..

Det svåra med det här "felet" är att lyckas få det att låta när man är på plats hos bmw....lyckades med det första gången det hände men var då i svår chock över att min för några minuter sedan inköpta bil fick för sig att låta som en gammal ford....lite komiskt men tragiskt för BMW som i min enfald ska stå för kvalité...
Den gången så körde en mekaniker denna avluftningsprocedur, slutade låta efter en 5-10 minuter...
Verkar funka lika bra att bara köra bilen normalt så det är väl lite spel för galleriet att kalla det avluftning för kunderna..

Pa
1.120
Passo222
Om det stämmer det du säger, om luftningen, ÄR det ett skämt och högst oseriöst! Om du läser ¨Kentas¨ tråd så ser du att han kämpade 8-10 månader innan de bytte toppen och då löstes problemet. När min tickade lät det för djävligt! Kommer det tillbaka så får de byta topp.
Mvh
go
198
gokar
430dA -16
Som jag uppfattat det så är problemet vanligare på 325 motorn, jag har iofs 2.5 liters också men 177hk.....men 525 motorn borde vara samma, men jag har konstigt nog mest sett 325:or som låter illa på alla forum...fast det kan ju bero på att 525:an är en mera ovanlig bil än 325:an

Hur högt låter det för dig?
Låter alla lyftare?
Pa
1.120
Passo222
Sitter jag i bilen utan radio på så hörs det tydligt. Utanför låter det som en liten diesel. Jag vet inte hur många som låter. Just nu är den tyst men som sagt..inte premium direkt...
Pa
1.120
Passo222
Ja så var det tillbaka då! Luftningen hjälpte inte länge. Nu hoppas jag på ett toppbyte så jag får det fixat en gång för alla. Skall kontakta BMW i morgon så får vi se vad de säger och om de uppfyller premiumklass och tar detta utan tjafs.

Mvh
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Då tickar nog din betydligt hårdare än min, för jag kan inte höra ljudet inifrån kupén, även om radion är avstängd. För övrigt har den inte tickat på flera veckor. Jag skall lämna in min bil på service i morgon, skall passa på att prata med dem då.
Pa
1.120
Passo222
Jag hörde tickandet innifrån bilen då jag kört ca 1 mil och stannade, hade cd:n på... Det konstiga är ju att ticket borde sluta efter att man kört ett tag då oljan rimligen kommit upp till lyftarna (enl andra inlägg).
No
5.161
Nockenwelle
En mil tycker jag låter som en otillräcklig sträcka, enligt mina erfarenheter. Framför allt verkar det krävas lite högre varvtal, men det är bara ett intryck jag fått, utan någon systematisk undersökning.
Pa
1.120
Passo222
Du menar alltså att det krävs ¨racingkörning¨ i ca 3-5 mil varje gång man skall ut och åka??
Normalt förfarande = NOT!
Jag har svårt att förstå att det skall krävas ngn sträcka alls det borde räcka med någon/några sekunder efter att man startat bilen. Jag har ägt ett 15-tal bilar och aldrig haft ett liknande problem och har inte hört ngn som inte har BMW som haft det heller.
Nej detta är EJ normalt och kan inte accepteras, jag blir mer och mer övertygad om att det är den oljekanal (Kentas tråd) som troligen saknas i toppen som är problemet (BMW förnekar naturligtvis kännedom om det).

Mvh
No
5.161
Nockenwelle
Nu är ju "racingkörning" min normala körstil, men det räcker att köra på motorväg i jämn fart. Vad som inte hjälpt något vidare är stadskörning med tidiga uppväxlingar.

Men visst borde tickandet inte förekomma även vid stadskörning, korta sträckor och så vidare.
go
198
gokar
430dA -16
På 1 mil försvinner inte tickandet för mig och som Nockenwelle säger så verkar det krävas högre varvtal för att få bort tickandet...

Måste lyssna noga om jag ska höra tickandet inne i kupén och utan radio i så fall....men man blir ju manisk av detta och lyssnar alltid med dörren öppen innan man åker iväg... (c:
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Lite småtick händer det att jag har i min emellanåt, men det hörs bara om jag står utanför bilen lyssnar efter det, dvs inget som stör mig. Dock har det två gånger hörts riktigt högt, ena gången när bilen hade varit inne på reparation för en krockskada. Plåtverkstan hade väl bilen i ca 1,5 månader och flyttade säkert bara bilen några meter under denna period. När jag hämtade bilen så hördes det utan problem inne i bilen.

Andra gången inträffade när jag lämnat in bilen för en hand-biltvätt på en firma. När jag hämtade bilen 2 timmar senare så stod bilen lite på snedden, dvs höger fram och bakhjul stod ca 1-2 dm högre upp (på en uppfart) än vänsterhjulen. När jag startade bilen så blev jag livrädd, för den tickade/knackade nåt enormt! Den överröstade utan problem stereon som ändå var uppskruvad ganska rejält. När jag körde genom Malmö på vägen ut ur stan så stirrade folk på min bil när de gick förbi vid t.ex. rödljus och övergångställen. Jag tänkte att det får bära eller brista och vred upp stereon ännu mer och körde de 7 milen hem. Väl hemma var motorn sig själv igen, och det har inte hänt igen.

/Marcus
go
198
gokar
430dA -16
Jag fick tickandet som en brev på posten idag eftersom jag körde bilen till pendeltåget och det är bara 1km....en sån körning är typisk att orsaka tickandet om man startar den 8-10 timmar senare...

Kunde därför lyssna ordentligt, med dörren öppen hörs det väldigt tydligt, med stängd dörr måste jag stänga av radion för att höra det och fläktarna får inte börja köra på någon högre hastighet för då drunknar tickandet i fläktljudet.....kunde ändå höra ljudet om jag körde bilen med avstängd radio o fläkt...så lite pinsamt är det när man kör bland folk, nu när det är varmt ute så räckte det med 1 mils körning så var tickandet borta...

Undra hur stort mörkertal det är på det här tickandet....för de flesta har ju radion igång och startar säkerligen bilen med stängd dörr....
Pa
1.120
Passo222
Yes, ny topp beställd. Utan tjafs!
go
198
gokar
430dA -16
Grattis!....vilken BMW återförsäljare har du kontakt med?

Antar att du haft bilen sedan den var ny och köpte den där?

Dessutom lär det väl vara så att du lyckats ha bilen hos dem när den tickat?...de byter väl inte topp på hörsägen?
Pa
1.120
Passo222
Nej faktiskt inte, varken köpt där eller ny, hade gått 600 mil så jag sparade ca 100´ på den affären men garantin följer ju bilen. De skickade ärendet till BMW så det var deras beslut, sk förlängd garanti, de tror det är ngt fel på ngn backventil till oljetrycket?? Ja de hörde ticket första gången jag var in.
go
198
gokar
430dA -16
Jag har fått bäst förtroende för novation i uppsala....övriga bmw ställen jag pratat med verkar inte ha något intresse alls..

Backventil till oljetrycket....hmmm, då byter man väl inte toppen...

Men har ju sett några 218hk motorer i olika forum som fått toppen bytt så de kanske har fixat det så på den motorn...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är oljekanalerna i toppen som varit feldesignade:

Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.