|
|
|
|---|---|
|
Har lite trassel med min bil, den går fin-fint och inga problem med orolig tomgång, men den självdör ibland. Det inträffar endast när man har släppt gasen och frikopplar, oftast när man använder ngn annan förbrukare som styrservo eller bromsljus. Det är som om den låter tomgången droppa för långt ner och att den inte hinner kompensera upp det innan den dör. Jäkligt irriterande, händer inte jätteofta men tillräckligt ofta för att vara störigt. Exempel, är vid inbromsning efter motorvägs avfart, eller när man glider in på sin parkering, sista svängarna in, efter nedförsbacken liksom. Vad kan vara trasslet? den går ju hur fint som helst annars? | |
|
Har hört att flera har problemet att tomgången går ner väldigt lågt vid frikoppling för att sedan hoppa upp till normal. vissa har även stannat helt. har dock inget riktigt bra svar på vad det kan vara.. gör den likadant vid varm som vid kall motor? |
|
| Kan det vara kam eller vevaxegivare. Min 728ia-97 hade bla samma symptom som din. | |
| Ser man sånt vid en diagnos i OBD uttaget? Eller måste man köpa dessa båda och testa? | |
| Kan det vara skitig/igensatt idle-valve? att den går trögt och inte hinner reagera när generatorn vill ladda? Om jag bara kör, sen frikopplar och släpper gas, då dör den väldigt sällan, utan det är främst när en förbrukare slår igång samtidigt, typ servo, bromsljus? | |
| Jag hade en 330i E46 förut som ibland betedde sig på det sättet. För min del löste sig problemen genom en uppgradering av motorns styrprogramvara på BMW. | |
| jasså? Intressant. vad kan en sådan operation tänkas kosta då? Är allmänt allergisk mot märkesverkstäder och deras prissättning. (är inte rimligt att det är billigare att låta en advokat byta olja på bilen, än en nybliven bilmek.) | |
| Det minns jag inte, men så värst dyrt var det nog inte, men jag gjorde det i samband med service tror jag. | |
|
min "dog" på låga varv men fixades på 15 minuter med ny kamaxelgivaren 752 SEK + jobb. Kan det vara det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.