|
|
|
|---|---|
|
Skulle installera min farthållare igår.. Först o främst vill jag skicka dagens ris till den idioten på Bmw som placerat servot så smidigt. Efter 30min av blodiga knogar och svordomar slet jag av hela fronten. Iaf, när jag skulle koppla in styrenheten så satt de till min förvåning redan en där :P Jag tvivlar att de varit farthållare på den innan för de va inge uttag i kåpan vid rattstången. Enheten som satt i är den till vänster i bild, Länk den till höger är den jag köpt på mig. Vad nu detta? Är de så på alla 540 utan farthållare? Låter ju oekonomiskt. Sen undrar jag om man måste ha nån slags switch vid pedalerna som de är på de manuella? Min är automat alltså. | |
|
Gjorde nåt liknande på min 530. Alla kablar är fördragna så det är nästan "plug n drive" ;) Nyare E34 hade tydligen styrenheten vid vänster högtalare nere vid benen så det kan vara det svarta då o det silver ska sitta bland andra enheter i motorrummet (höger sida). Du behöver ha nåt brytare vid bromspedalen samt kan du behöva dra ström från växelväljaren givare (eller vad det heter). På min fick jag dra kabel från hastighetsgivaren för ordinarie var helt döda - tog en fin skarv vid instrumenten. Kan vara en del jobb men det är värt det! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Ok.. är du säker på att de ska va en brytare? Om jag tolkat realoem så ska de inte behövas på automatare? En sak till, relä och säkringar ska man pilla i sånna oxå? | |
|
Japmax: Den vänstra boxen är styrbox till AUC. Vad har den högra styrboxen för nummer? Finns en före och efter 9/91, men de kanske du har koll på. 1387625 ska boxen heta för att passa i din 540. //Roffa |
|
|
Brytaren är till för att "stänga av" f-hålleren när du trycker på bromsen. Rälen behöver du inte tänka på men en 5A säkring på ström kabeln till f-hållaren skulle inte skada om det inte finns redan i ordinarie bland andra säkringar. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Om du inte redan gjort det så rekomenderar jag dig att gå in på www.bimmer.se gå in på fliken mektips och sedan väljer du "farthållaren" så står nog det mesta du behöver veta för att få fart på farthållaren. |
|
|
Hej igen, Först o främst, det är med brytaren vid pedalerna. Ska jag ha någon till min automatare lr används befintliga brytare till bromsljuset? För farthållaren funkar fortf inte.. =/ Ang styrboxen Roffa, vad är AUC för något? Farthållare hoppas jag för den sitter ju på platsen där fårthållarboxen ska sitta och med exakt samma blå kontakt? Jag har inte kollat numret på den högra styrboxen. Sen har jag en fråga ang spaken, på länken Ljungblom skicka så står det att "Set" alltså aktivera farthållaren gör man genom att dra spaken uppot. På min spak står det "off" både upp och ner? :P |
|
|
AUC är en funktion som fanns som tillval på bilar med AC, det är en automatisk återcirkulation av kupeluften, av/på slagning sköts automatiskt beroende på luftkvaliten utanför bilen. Det har inget med farthållaren att göra. Det är den högra boxen på bilden i första inlägget som du ska använda om den har nummer 1387625. Finns det nån till kontakt där AUC boxen sitter? Annars så ska styrboxen till farthållaren sitta i samma låda som motorstyrboxen, dvs höger sida på motorrummet närmast torpedväggen. //Roffa |
|
|
Ok, jag tror dig absolut. Men jag tycker det är mkt märkligt att den sitter där farthållarboxen ska sitta på min, och med samma kontakt. Asså den passar ju i styrboxen. Jag hitta ingen annan kontakt som passa, hitta en liknande blå men den passa inte som sagt. Jag har fått tag i en till styrbox nu, men ingen av dom har artnr 1387625 Länk Jag har inte kollat i lådan med motorstyrningen men om jag minns rätt va de rätt fullt där när jag kolla senast =/ De här med olika styrboxar, vad skiljer dem åt? Programvara lr är de bara olika fästen. |
|
|
Ang styrboxarna så såg jag på en sida att 1388 043 ersatte 1384 734. Det är alltså dessa två jag har, sedan ersatte 1387 625 1388 043 då september 91. Sen står de något om att de går att ersätta på något sätt som jag inte fatta och inte hittar nu? En sak är säker, det finns varken plats lr någon kontakt för styrboxen bland motorn och lådans styrboxar. Så den måste ju va någonstans vid kickerpanelen, annat har jag inte hört. Och då är de ju jävligt märkligt att den där AUC-boxen sitter precis där med samma kontakt :P Jag vill ju få ordning på de där nu :( |
|
|
Vet ej om dom går att ersätta på nåt sätt, har bara jämfört nummer och årtal på realoem. Jag kan inte svara på varför du inte har någon kontakt, verkar märkligt iom att alla E34 ska ha det fördraget.. //Roffa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.