AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.004

Högt vägljud i bilen

Har en BMW-E39-96 som ger ett högt vägljud i bilen.Trodde först att det var däcken och bytte däck men ljudet var kvar.Om jag ligger och kör oavsett fart och frikopplar och svänger lite vänster försvinner ljudet men om jag svänger höger så är ljudet kvar.
Tacksam för några tänkbara åtgärder.

Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Välkommen till forumet!

Ljud som kommer och går när man svänger skulle kunna bero på något dåligt hjullager. Jag har haft det problemet med min e39:a. Var ett lite lätt skrapande ljud när man svängde lite höger. Märktes mest i högre fart.
BM
122
BMMMMMW
316ti Compact
318ti Compact (leksak)
540ia-03
Låter det lite mer när du svänger till höger så är det mäst troligt hf lager, då blir det högre belastning, men kan även vara det bakre. Hissa upp bilen och tag i hjulen i åvankant och under kant och ryck fram och tillbaka så kan man känna lite glapp så är det lagren.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Har samma problem på min e34:a. Trodde direkt att det var ett hjullager. Åkte till verkstad för att få det fixat, han hade inne den ett tag men hittade inget fel på lagret. Istället bytte han kasterstagen (bussningarna var helt kass). Det blev bättre, men inte super precis. Dock så borde jag byta resten av bussningarna också.

Jag gjorde förresten hjulinställning på den efteråt också, men han sa att det redan var tipptopp. Jag tror att det är glapp någonstans i min hjulupphängning så när jag svänger så blir det belastning som gör att hulet pekar "utåt" (to-out skulle jag tro).

Vet dock inte om det är värt att byta alla bussningar som är kvar... det kostar trots allt en hel del, och jag är sugen på en z3m!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.