|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Ska byta koppling och antagligen svänghjul på min 540 nu till våren. Undrar mest om det är svårt att göra själv, något särskilt man bör tänka på osv? Behöver man växellådslyft? Har antagligen bara en smörjgrop att hållas i och vet inte om jag har någon sån lyft, antar att lådan är ganska stor och tung? En på jobbet pratade om ett lager som sitter vid ingående axel till motorn något stödlager tror jag och rekommenderade mig att byta detta. Vet inte riktigt vilket lager han menar isf, han pratade dock generellt så det kanske man inte behöver byta på denna bil? Som sagt är det något man bör tänka på så säg gärna till :) | |
|
Japp det sitter ett lager i vevaxeln som stadgar ingående axeln från växellådan, det skadar väl inte att byta då det inte lär kosta många kr men det lagret brukar inte ge upp i första taget, men byt om du vill! en växellådslyft eller en kompis är inte helt fel men inget måste, funkar ju med domkraft eller om du själv är en stark och grinig jävel så kan man göra det helt själv också. sen är det viktigt att du har nya bultar till svänghjulet och att du momentdrar allt enligt spec. du vill inte ha ett svänghjul i vaden ;) Lycka till. |
|
|
Aha okej! Är det svårt att byta då? Är det svårt är det kanske inte värt arbetet om det egentligen inte behövs. Jo jag kommer nog åtminstone ha en kompis med mig så vi får väll hjälpas åt att hålla upp den isf om vi inte får tag i en lyft. Får se till att kolla så bultarna följer med om jag köper ett nytt svänghjul då! Men annars är det inget annat att tänka på? Tack för svaret :) |
|
|
Nej om du har allt nermonterat så är det bara dra ut lagret och knacka in ett nytt, inga konstigheter. varför ska du byta svänghjul? är det dåligt? www.teaminsaneracing.com |
|
|
Okej vad fint! Det vet jag inte än, men vad jag har hört så är det ju väldigt känsligt för slir på kopplingen. Och jag körde tyvärr en bra bit med slir hade inte möjlighet att byta den förra sommaren så den har stått i garage sen dess.. Märker ju inget fel men jag fick höra att man ibland inte märker att det är fel på det förrens man kör med den nya kopplingen. Själv har jag ingen aning.. räknade bara med att få byta det efter vad jag har hört iaf :P |
|
|
Har bytt koppling och svänghjul på min 540 touring och det rekommenderas att byta svänghjulet med eftersom det är riktigt känsligt på dessa modeller. Är ytan sliten eller blåanlöpt utav sliret då hade inte jag tvekat , för hur kul är det att byta koppling och svänghjul en gång till. Anledningen är att det är ett dubbelmasse svänghjul och att en v8 har bra med mos från början , så har det väl börjat slita och slira lite grann , ja då är det inom en snar tid tack o hej med grejerna. Visst det blir dyrt men det är värt dem extra kronorna för o vara på den säkra sidan. Om du söker lite i ämnet kommer du finna många svar. Mvh Niklas |
|
|
Okej, jo det var precis så jag tänkte, vill ju inte riva ner skiten en gång till :P så jävla kul är det inte! Det var ungefär det jag hade läst förut här på forumet så jag antar att det bara är att slänga dit ett nytt svänghjul också! Förresten tänkte nog köpa delarna på mekonomen isf, det är väll samma saker som på BMW verkstad men billigare? :P Tack för svaren :) |
|
| Ja det är nog samma delar , antingen Sachs eller LUK | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.