AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.065

E46 touring - Bakrutetorkaren kärvat ihop för gott...

Ni
13
Nimrodh
320i Touring -01
Nu har bakrutetorkarens drivaxel kärvat ihop för gott på min E46 Touring.
Denna gången hjälpte det inte att ta ur drivaxeln och smörja upp den, det var helt enkelt stört omöjligt att få själva axeln.
Iaf, jag köpte en ny, vilket innebär att man får hela hållarmekanismen som sitter på bakrutans insida.
MEN, det stora problemet - hur f-n får man bort den gamla. Har fått bryta bort handtaget på utsidan, kvar ser jag en mutterliknande konstruktion, men som inte går att skruva bort för den har ett kilspår som hållarmekanismen på insidan går in i....
Någon annan som knäckt denna nöt...?
Ni
13
Nimrodh
320i Touring -01
Kan ju bara säga att mektipset, på gds avdelningen inte ger mycket hjälp. 24mm muttern skruvas bort och de tre 10 mm muttrarna ävenså. Då kvarstår att drivaxeln ej går att lossa från handtaget på utsidan. Det ser ut som att galvanisk korrosion är orsaken, men jag vet ej säkert.
Na
39
Namaki
M3 e46 cab
Har samma problem, får inte bort den gamla :(
Hur löste det sig?
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
På min sitter en låsring på drivaxeln, korrosionen kan hålla fast grejorna ganska hårt, men jag kunde peta bort halva hållarmekanismen utan problem.
Det lilla handtaget med microbrytaren verkar vara tejpad/limmad mot rutan för hindra läckage det satt kvar när mekanismen trillade ner i bagaget.

If it works, don't fix it.
Ni
13
Nimrodh
320i Touring -01
Nu kan jag berätta hur det löste sig... aldrig har man väl utforskat en vindrutetorkarmekanism som denna gång.
Problemet är inga låsringar el.dyl.
När man med våld brutit bort handtaget på bakrutans insida, då blir det kvar en hylsa i aluminium. Hylsan är normalt ingjuten i handtaget, men pga av de artolika materialen så korroderar denna fast med drivaxeln (i härdat stål) med tiden. Denna gång hade det alltså gått så långt att axeln inte med några medel gick att få ur aluminiumhylsan. Lösningen för mig fick helt enkelt bli att plocka fram vinkelslipen och skära loss hela mekansimen från insidan. Man får bara vara försiktig så att man inte skär i metalplattan som är fastlimmad på rutan, annars var detta en enkel, och tyvärr enda lösningen denna gång.
Nu har jag iaf bytt hela drivmekanismen så nu ska det förhoppningsvis dröja ett tag innan det korroderar fast igen. Drivmekanismen går lös på ca 650:-.
Ni
13
Nimrodh
320i Touring -01
Just det... så åker man ju på att köpa ett nytt handtag också... allt som allt blir det närmare 1500:-
När jag bytte baktill på touringen var det bara att lossa plasten på baksidan av glasrutan. Man peta bort 3 plastpluppar och lossade på skruvarna helt enkelt. Sen tog man bort torkararmen och därefter lossade man den sista muttern som höll fast själva drivaxeln mot rutan. När muttern var loss drog man bara ut axeln och kvar var bara ett hål.

Nimrodh, jag förstår inte va du har gjort som krävt vinkelslip. Nr 2 på Länk bytte jag. Kan tillägga att bakrutetorkaren satt helt fast. Va har du gjort som krävt att man brytit loss plasten på insidan av rutan? Jag kan inte riktigt förstå va du har gjort.
Ni
13
Nimrodh
320i Touring -01
Chris87,
Mitt problem omfattade både drivmekanismen (nr 2 i din länk) och handatget på utsidan. Det var det senare jag fick bryta bort - inte plasten på insidan. Hålet genom vindrutan som du nämner är i praktiken en aluminiumhylsa som är ingjuten i plasten på handtaget. Då axeln i drivmekanismen (återigen nr 2 i din länk) är gjord av härdat stål blir resultatet med tiden galvanisk korrosion mellan axeln och aluminiumhylsan. Då går det inte längre bara att dra ut axeln på drivmekanismen.
Därför tvingades jag att bryta bort handtaget för att ta reda på hur man skulle få isär eländet - därav upptäckte jag aluminiumhylsan, eftersom den hade korroderat fast vid axeln följde den inte med handtaget. Så här i efterhand kan jag dock konstatera att det inte hade varit nödvändigt att bryta bort handtaget (men nödvändigt att byta både detta och drivmekanismen mot ett nytt). Det hade räckt att med vinkelslipen skära bort drivmekanismen runt axeln - då hade jag kunnat lyfta på handtaget och därigenom låtit axeln följa med genom rutan.
Det låter fortfarande som du gjort helt galet när du bytte. Att axeln fastnar i aluminiumhylsan är jag helt med, men aluminiumhylsan sitter endast fast i rutan via en mutter under torkararmen. Var det denna mutter du inte fick loss? Då den är det enda som håller hylsan på plats i glasrutans hål. Själv axeln med hylsa och hela alltet drogs bara ut från insidan. På vår e46a satt inte hylsan fast i plasten. Den var bara fixerad via en mutter.

Se på detta mektips: Länk
Ni
13
Nimrodh
320i Touring -01
Chris87,
Får du tillfälle någon gång, bryt isär ett bakrutehandtag så kommer du finna ytterligare en aluminiumhylsa. Eventuellt kan du se den om du lossar muttern under torkaramren som skruvar fast i drivaxelhylsan , i form av en ring med svag nyansskillnad i svart mot handtaget i övrigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.