|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag håller på och letar bil till min dotter som fyller 18 i maj och vill ju självklart hitta en BMW till henne, tänkte hitta något för mellan 10-20.000 och där florerar det just nu en mängd av e30 och e36 i varierande skick på blocket. Vilken ska man välja och vad ska man leta efter för fel på respektive modell? Tacksam för tips! //Micke | |
| svårt att hitta fina e30 nu för tiden och är dem i bra skick så kostar dem bra mycket också... e36 är däremot lättare att hitta för dem pengarna i bra skick och dessutom mycket säkrare vilket gör valet givet för mig.. satsa dessutom på en 320 som är en fin motor på alla sätt o vis.. e36 är dessutom rymligare och modernare men e30 vinner på kärglädje | |
|
En bmw 318 e36 hade varit en perfekt första bil om hon inte är kräsen på hästkrafter! De är rätt pigga och bensinsnåla, och har bättre komfort än e30. Det man ska kolla efter är det vanliga på beg bilar, rost på lustiga ställen och så att allt lirar som det ska. Bakvagnsbussningarna kan bli slitna, vilket gör att det klonkar vid växlingar och kan börja spåra vid högre farter! Min rekommendation! |
|
|
du har ju begagnatguiden till höger om du vill ha information om motorer och vanliga fel och problem. e36 sägs vara mer krocksäker hur mycket det skiljer vet jag inte. dessutom är den nog lite mindre sladdbenägen särskilt om du köper en med antispinn. om driftsekonomin är viktig ska du väl satsa på en med fyran i och då från årsmodell -95 då m43 kom eller med m42 i 318is från -92 och framåt. däremot är e30:n både snyggare och roligare att köra enligt mig. men jag kan rekommendera e36 som bruksbil. om du ska köpa en e30 med fyra är det m10 eller m42 som gäller i första hand vad det gäller motorval. alltså m10 i 318i -88 eller äldre. observera att -88 fanns m40 också. 318is har m42 årsmodell 90-91. om sexcylindrat är ett alternativ är 323i och 325i bäst vad det gäller e30. 320i är slö och törstig. |
|
| finns en e30 325i på powerbörsen för 18 000:- som jag tycker ser ut att vara i ett bra bruksskick. | |
|
Kolla in E36 guiden här på sidan, populär modell och med en uppsjö av styling tillbehör. Coupé modellen något dyrare än fyrdörrars. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Jag skriver för långsamt helt enkelt... The way we see the problem is the problem. |
|
|
Som en som har ägt både E30 och E36 så kan jag varmt rekommendera E36. Mycket nyare, säkrare och bättre bil än E30. Dessutom är coupe modellen fortfarande än av de snyggaste bilar BMW har byggt. Kan också rekommendera en 318is eller 320. Fullt tillräckliga prestanda i dessa bägge. Visst är E30 en klassiker, men de börjar bli gamla och man vill ju inte alltid busa. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jag skulle inte köpa en äldre bakhjulsdriven bil utan ESP till min dotter med nytaget körkort om hon inte var den bilintresserade typen. Är hon det så kan jag förstå valet men annars skulle jag nog vara öppen för andra bilmodeller än just dessa två. Gärna en modernare bil med lite bättre säkerhet, fwd och helst ESP. Mvh Johan |
|
|
några tips: Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
Tack för alla snabba svar! Kan hålla med dig Grelle om att en bakhjulsdriven utan ESP inte är det bästa alternativet, men det blir väldigt begränsat urval om man ska hålla sig inom 20.000sek Hitta iofs en Daewoo Matiz 01:a för 12.500sek men då är våran brödburk vi har i köket ett mer attraktivt val och framförallt säkrare:-) Jag ska kolla E36 guiden och se vad det kan bli! Tack än en gång för era inlägg! //Micke |
|
|
Jag har både E30 och E36 så jag kan säga att E30 är: lagom stora, lätta att backa med, roliga att köra (lite go-kart över de) bensinsnåla, billiga i skatt och försäkring. E36är: något större men inte knöliga, komforten har kommit några steg till, en aning svårare att se bakåt (vs. E30) lite dyrare sopparäkning, lite dyrare skatt. Försäkring har jag inte sån koll på då den står på min kille, men lite till kanske. Men en utmärkt bil att ta sig fram med. Hoppas det kanske har gett något i letande. Lycka till med blivande bilen. Din dotter har tur som får en bil av ett sådant kvalitetsmärke. |
|
|
Har haft båda modellerna och kan väl hålla med dom andra att E36 är mer bil när man letar i 20 tusen kr klassen. Men en E30 325iM slår det flesta E36 i körglädje utom M3 då, Fast då är vi över 20 sträcket, "utseende före funktion" |
|
|
En välvårdad E30 slår det mesta men E36 är ju nyare i alla avseenden och en compact är väl lagom stor att krångla med i början av sin förarkarriär. Är jäntungen bilintresserad har hon naturligtvis en egen åsikt. =) En M3 E30 går väl loss på 150k... The way we see the problem is the problem. |
|
|
Det lutar faktiskt åt en compact...känns lagom i storlek för henne att börja med. Hennes bilintresse är dock svalt...Hon vet att farsan har en BMW och att den är blå, men längre än så sträcker det sig inte. Det är mer för egen del som valet ligger på detta eminenta bilmärke och att det är kvalitet i bitarna då det lär bli undertecknad som får skruva på den om det knasar. :-) |
|
|
"...och att den är blå" Ha ha ha! Helt klart ska den som skruvar bestämma, lite tröst om det är ett märke man känner för såklart. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Säkerhetsmässigt blir det förstås en E36. Men E30 är ju himla trevlig... Men om jag får en dotter drar det nog mer mot E36, pga säkerhet och lite snällare "sladdkaraktär". Tror hon blir nöjd vad det än blir, faktiskt. Lycka till! Power is FUN without Control www.geronimoagency.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.