|
|
|
|---|---|
|
Tänkte trotsa rådande trend och ev importera en begagnad bil från Danmark. Problemet verkar vara att transportera bilen hem. Om jag förstår allt rätt så finns ingen tillfällig exportregistrering à la Tyskland för att köra hem bilen själv, utan man måste i princip dra hem bilen på trailer (vilket inte går med min bil och B-körkort). Eller anlita transportfirma förstås, men då får man ju dubbla kostnader om man först ska ta reskostnaden för att åka och titta/köpa och sedan betala transportfirman. Och osett vill man ju heller inte köpa. Har hört att man kan få en tillfällig registrering i Sverige, men då ska man redan ha köpt bilen och den ska då också egentligen vara hemma i Sverige. Moment 22. Någon som vet mer och har förslag på lösningar hur man kan få hem bilen? Observera att det rör sig alltså om begagnad bil och från Danmark. | |
|
På den lokala polisstationen i Danmark kan man köpa tillfälliga skyltar inkl vägskatt så man kan köra den i Danmark Jag kom med en "gul-skyltad" bil från Tyskland en gång till Färjeläget i Rödby och blev stoppad av polisen där (eftersom dom gula enbart gäller för färd inom Tyskland) Dom var hel-schysta och påpekade problemet och körde mig 3 mil till närmsta stads polisstation och hjälpte mig köpa interrimsskyltar (printade på A4-papper med laserskrivare som var löstagbart med klister på baksidan) samt körde mig tillbaka och kollade så jag klistrade på dom över dom tyska skyltarna Tror det kostade 150 DKR och enbart kontant betalning var möjlig. Inga kort. Då kommer du ju i alla fall till gränsen med dom skyltarna Hur du sedan kommer vidare in i Sverige och löser försäkring är jag inte helt säker på så det låtar jag andra ta över och komma med goda råd om |
|
|
Jag ringde Danmark och registreringarna ligger nuförtiden under danska skatteverket och inte polisen. De där tillfälliga skyltarna gäller mycket riktigt bara i Danmark, och egentligen bara till och från "syn" (som jag antar är besiktning/verkstad e.d?). Problemet blir sedan att ta sig hem genom Sverige. För att köra bilen lagligt genom Sverige måste man ansöka om en tillfällig registrering, vilket tar tid (det är väl i princip nästan samma procedur som inför en registrering). Förr kunde man få tillfälliga svenska skyltar vid t.ex. tullen i Helsingborg, men det är väl borta om jag förstod det hela rätt. Den enda lösning jag till slut fick föreslagen var att låna handlarskyltar av försäljaren och köra hem hela vägen, och sedan posta tillbaka dem. Detta förutsätter att handlaren har försäkring och skyltar som är giltiga utanför Danmark (och är villig att låna ut dem förstås). Jag har lagt ner flera dagar i telefon med både danskar, svenskar, bilhandlare, försäkringsbolag och transportstyrelsen. Under tiden hann bilj-veln i Danmark bli såld, så nu har problemet löst sig själv så att säga... :-( |
|
| Det finns inga handlar skyltar här i DK som gäller i utlandet. Danmark suger tyvärr när det kommer til bilar, fast vi betalar 25% moms + 180% avgift. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.