AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
913

Broms"caliper" ("brake caliper") hänger?

Hej,

Jag har just varit och provkört en E46 328 Touring aut, från 2000. Fin bil - men den hade en konstig skakning i ratten, när man bromsade "snabbt". Alltså: När man bromsar som vanligt känns det helt normalt, men när man trycker snabbt på bromspedalen, ger det en lite skakning i ratten. Det hörs inget direkt - och på ojämn väg var det inga konstigheter, ljud eller annat från framvagnen.

Min egen diagnos är att broms"calipern" hänger lite i en av sidorna, så att bromsarna först tar i ena sidan och sen den andra, vilket då orsaker skakningen.

Eller - kan det vara något annat och värre? Kuggstång eller liknande?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Syftar du på bromsoket när du skriver caliper?

M V H
Stephan

Ja du, det är frågan.. jag är dansk, så jag vet inte vad en sådan heter på svenska. I DK heter det en "bremsekaliper".:

Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Ok, då förstår jag. :)
Man bör nästan plocka bort bromsoket och kolla så kolven på oket inte kärvar. Tror inte att det har nåt med kuggstyrningen att göra.

M V H
Stephan

:-)
Skivorna fram är ganska nya och man känner inte att dom är skeva. Däcken är ok också, inga "klonk" ljud från framvagn eller annat heller. Jag har svårt att komma på andra saker än "kolven"..?
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Det beror med största sannolikhet på utslitna bakre bärarmsbussningar fram. Om du tar tag i framhjulen och försöker röra dom i bilens "längdriktning" så kommer det antagligen att glappa. På min bil yttrade det sig precis som du beskriver med att ratten rycker till vid en lite snabbare inbromsning.

125
gtotobbe
740d xDrive -11
Du kanske tänker på krängningshämmarbussningar? Dom brukar låta en del när dom blir glappa.

Cruser
325i -92
328i-97 touring
caliper är engliska för bromsok, kan de inte vara så att fälgar är skeva? eller vikter som ramlat bort?
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Nä, då får man vibrationer i stort sett hela tiden. Det här är just vid inbromsning.

Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.