AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
755

Min bil har blivit ruskigt trött...

Min importerade 520i -99 har jag haft sen nyår ungefär. Den har rullat 10'000 mil nu och jag har väl kört ca 700 av dom.

Nu är det så att bilen har blivit ruskigt trött, ingen acceleration alls :( Jag har väl inte kört sådär grymt hårt med den men ändå, den kan väl inte bli så trött så fort?

Dessutom dör den lätt vid låga varv på ettan, motorn slocknar bara, sen segar den när man ska starta ibland, man får vrida 2ggr ibland.

Lite orolig nu, vad är fel? Luftfilter? Batteri? Varför är den så trött? Vad gör jag?
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Kan vara katalysatorn eller någon annan del av avgassystemet som det är stopp i.

Låter iaf som stopp i avgassystemet då brukar det vara detta symptom .

Har varit med om detta på flera bilar.

/Janne
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Luftfiltret är ju lätt att kolla själv!
Nedsliten kamaxel kan ge trötta motorer, men det borde knappast hända vid dessa miltal. Om bilen har gått betydligt längre än de 10 000mil som du tror och det har slarvats med oljebytena kan det vara en tänkbar orsak. Mätarfusk?

Igensatta insprutningsmunstycken kanske?

Börja med att kolla luftfiltret och insprutningsrengöring, det kan kanske hjälpa.

Mvh
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Det är nog katalysatorn som har gått. Brukar då bli väldigt varmt runt grenrören ibland glödheta. Kolla detta först.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.