|
|
|
|---|---|
|
Sitter en m20b25 i den och har problem med vibrationer på tomgång. Det är som att den inte går på alla sex cylindrar då men så fort man ökar varven över tomgång så går den hur mjukt som helst. Den går även lite ojämnt på tomgång. När jag kör på t ex 30-väg så går den inte så jämnt heller, den har lätt för att börja rycka och hålla på när jag släpper lite på gasen. När jag motorbromsar så går ibland ekonomimätaren ner på noll, ibland inte, oftast rycker den en hel del som om den får bensin fastän jag släppt gasen. Bytte tändstift, luftfilter och batteri för kanske 1 månad sen, kamremmen och avgassystemet byttes när jag köpte den i höstas. Testade idag med att rycka tändhattarna cylinder för cylinder och försöka höra om det blev nån skillnad. Minst skillnad blev det när jag drog den närmast torpedväggen. Mätte tändkablarna och alla hade samma värde. Ryckte ur tomgångsmotorn och då blev det ingen större skillnad, den går lika ojämnt ändå och tomgången ligger på ca 1000 rpm vilket är lite högt. Ryckte ur tempgivaren (den blåa) och då hamnade tomgången på 2000 rpm så jag stoppade tillbaks den igen efter en stund.. Vet inte vilket värde den ska ha så jag mätte aldrig upp den. Testade då med att mäta upp lambdasonden och den funkar som den ska. Mätte så att alla spridare får lika mycket ström och det får dom. Tog aldrig loss och kollade funktionen dock så nån kan ju ha lite dålig funktion (mest troligt den närmast torpeden då). Drog ur LMM och den funkar också. Kollade även med startgas överallt (insugspackningar, vacumslangar osv) för att se så den inte drar tjuvluft nånstans och det verkar vara tätt överallt. Nån som har några tips och idéer? Verkar ju vara ett vanligt fel på m20 att dom inte riktigt går som dom ska och nån borde ju ha lyckats fixa till det :) _____________ Har även fått ett problem som jag tror kan bero på stödlagret till mellanaxeln. Ibland i vissa farter börjar det tjuta som om kupéfläkten skurit för att sedan tystna. Gasar man när det börjar låta så låter det mer högfrekvent och försvinner sen efter nån sekund. Ljudet följer med farten, inte varvtal eller växel. Väldigt irriterande iallafall. Nån fler som haft det problemet och vet vad det kan vara? Mvh/ Robin | |
|
Synd att det inte går att redigera inläggen här... Har även ett bekymmer när jag startar bilen då den stått ett tag och blivit kall. Då vill den bara gå på 4-5 cylindrar en stund och man får hålla lite varv så vaknar resten efter några sekunder. |
|
| Kan inte hjälpa så mycket, men min är fasiken exakt likadan. | |
|
Hej. ja du verkar ha problem. Jag e inte så haj på att ute sluta nått men kan ju ge dej ett tips att göra ett komp prov på alla cylindrar. testa det o kolla om du får ett sämre värde på den cylindern närmast torpedvägen. Mvh M-killen M-killen |
|
| Prova byta fördelardoslocket och rotor | |
|
Berra - Jag hade isär fördelarlocket osv när jag bytte kamrem och det verkar vara rätt fräscha grejer. Ska nog komptesta nån dag och se vad mätaren säger. Verkar det någorlunda bra där så blir det att kolla upp spridarna och byta packningarna till insuget i samma veva. |
|
| Kan vara en spricka i fördelarlocket som man nästan inte ser. | |
|
hej tycker att du ska mäta upp o kolla gas-spjällägesgivaren. sitter vid gasvajern/spjäll mini |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.