AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.873

Kylvatten försvinner bmw 320 HJÄLP :'(

Tjena, köpte på mig en bmw 320ia 94a idag. 2 ägare 17 000 mil lät suveränt tänkte jag. upppalllad varje vinter i 10 år M paket bla bla...full servad och pedant skött till 110%

Redan när jag skulle hämta bilen börja det krångla, han hade ingen värme i kupen, Då sa jag åt honom att pumpen var trasig och han hävda bestämmt att den var hel....att termostaten var paj mena han på. dom bytte den där men inte blev det bättre. jag sa åt honom att byta vattenpump, och det gjorde han. bilen funka perfekt. han fyllde på kylvätska och allt sånt och åkte 35 mil hela vägen till mig. jag gick igenom den så gott jag kunde provkörde och den går helt underbart och växlar som en ny, märks att den är omhändertagen.

MEN, nu till frågan, Jag har kollat olja och avgaser, inget vatten där inte.
Jag kolla hur mycket det var när jag tvätta. fick fylla på en halvliter..sen var det fullt. körde en timme och gasa runt lite. sen när jag kom hem öppna jag och kolla. och det har försvunnit igen?!

jag fattar ingenting verkligen. ska kolla närmare imorgon om den läcker runt termostathuset eller något sånt men tror det är tätt.

Jag har läst och hört att det är problem att lufta dom här bilarna... hissa upp fronten m.m. Kan det vara så att det är stora luftfickor i systemet och sen när jag kör på och sånt så försvinner dom lite titt som tätt? eller finns det någon vanlig känd diagnos?

17 000 mil med orginalvattenpump...verkstäderna säger att det är ett mirakel att den där plastsnäckan höll så länge hehe.

snälla hjälp mig! Mvh kim!
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Det där är inte hela världen, finns många ställen den kan läcka på men det är sällan det är dyrt att fixa... Låt bilen torka upp, sen kör du den på tomgång ett tag och kollar vart det blir blött under bilen. Då får du en hint om vart läckan kan vara, sen kan du känna under slangar och försöka kika under kylaren efter spår av vätska. Bara du hittar läckan så är du halvvägs till en lösning.

Men vad du än gör, kör den inte torr av misstag, då kan det gå riktigt illa.

Luftning är inte heller något problem, ställ den i ett litet motlut och kör på tomgång ett tag, antingen med luftskruven öppen eller kylarlocket av, luftningsskruven är givetvis att föredra om man får loss den.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Förresten, tänk efter när du grejar med detta så du inte får en dusch av 90 gradigt vatten. Det är aldrig trevligt.
Okey det låter rätt posetivt. Har hört så mycket om spruckna toppar och shit...då skulle jag gråta blod jag har överbetalt bilen. Kan det vara så att luftfickor släpper när jag kör ett tag? så var det på min v70 men den har självluftande system.

Tack så länge....återkommer när jag vet mer!
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Vill du vara säker så kan du lufta den på en gång. Men för att lyckas spräcka/skeva toppen måste du i stort sett få slut på vatten. Jag tror inte att du kan få en så pass stor luftficka så att du tappar kylningen till toppen om du har vatten i systemet och pumpen fungerar.
okey det är ju bra.

Men som jag skrev innan. kan det vara så att när jag kör så lägger sig vattnet mer och mer till rätta och luftar sig själv lite när jag kör runt därför det försvinner? för jag har inte sett någon läcka än, men jag återkommer imorgon om jag hitta något!
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Det kan självklart vara så, isåfall är ju allt frid och fröjd! Se till att skriva en rad imorrn när du testat :)
hehe yes det ska jag göra. för va fan läste att kylsystemet på en e36 är runt 12-15 liter?! ahaha det är ju nästan ett badkar ju :P en v70 fan inte ens 7 liter. så förstår om det kan bli lite konstigt luftfickor på 15 liter!!!!
V.
17
V.T
325ixk -88
är du säker på att det läcker?
om det var för lite vatten i den från början och han fyller på så rinner det ju ner i systemet! sen får man fylla på igen och igen igen :)

kh.hc
tjena, Det var inte så att det läckte. eller att han drog vatten, det var så stort kylsystem att det luftades när jag åkte och släppte ut lite luftfickor sen fick jag fylla på lite då och då men det är lungt nu :)
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Fint att höra :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.