|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en fråga som ja jätte gärna skulle vilja ha svar på... Idag gick jag ut för att köra en sväng med min BMW 318, 01 och då kände jag för att dra på lite och varvade lite över 6000rpm (vilket är gränsen) på ettans växel och sen ytterligare 6000rpm på tvåans växel, mätaren för motorvärmen var då inte helt i mitten utan var mitt i mellan det blåa och mitten sträcket, min fråga är om jag nu har skadat motorn på något vis? Väldigt tacksam för svar... Mvh: Christian | |
| Du lär inte ha gjort nån skada på motorn. Men du ska väl inte göra det till någon vana att pressa motorn före den har nått driftstemperatur. | |
| Hehe, ingen som helst fara... Men som föregående skribent skrev, ta som vana att låta motorn komma upp i arbetstemp före du leker schumacher. Detta gäller dessutom alla bilar, oavsett årsmodell, drivmedel och motorstyrka (el-bilar exkluderat ;) ). | |
|
Mätaren visar väl vattentempen (i kylaren?) och inte motortempen? // Daniel |
|
| Daniel har rätt. Har själv funderat hur mycket längre tid det tar för motorn att nå optimal arbetstemperatur i förhållande till kylsystemet. | |
| När kylsystemet är i arbetstemp är också oljan det, det är ju trots allt samma gods som värmer dem båda :) | |
Gemini__ |
"När kylsystemet är i arbetstemp är också oljan det, det är ju trots allt samma gods som värmer dem båda :)" Faktum är att många verkligen tror att det är så, skrämmande nog. ;-) |
| Det går helt klart snabbare för kylarvätskan att nå arbetstemp jämfört med hur lång tid det tar för oljan att komma upp i rätt temp. | |
|
Jag har oljetempmätere i min e30 med 2.7l trimmad m20 spis. Det tar betydligt längre tid för oljan att komma upp i arbetstemp än vattnet. Tror det tar omkring 15min innan temp stabiliserar sig vid normalt lugn körning. |
|
Gemini__ |
Ja, i M5:an brukar det ta någon mil innan oljan uppnått korrekt arbetstemperatur. |
|
Hehe, jäklar vilken diss jag fick nu då =) Måste göra ett försök att försvara min heder ;P När kylsystemet nått arbetstemperatur borde väl oljan ha blivit så pass uppvärmd så att den flyter på fullt ut? Viskositeten minskar inte hela vägen upp till normal drifttemperatur. Optimal arbetstemperatur på olja är inte samma sak som normaltemperatur, då den har ett ganska stort spann. Detta är dock självklart beroende av vilken olja man kör på och i vilka temperaturförhållanden. |
|
|
Tack så mycket för svaren, är lite lugnare nu, var väldigt orolig efter att jag gjort det och tänkt efter att motorn kanske inte var i rätt balans eller vad man ska säga :P Till Daniel och ni andra så har jag ingen aning själv faktiskt, kan inte så mycket om bilar i sig, men i BMW service boken så står det att man ska se till så att mätaren på instrumentbrädan står i mitten innan man maxar, så det va därför jag kollade på den mätaren xD |
|
|
Kollade idag hur långt tid vattnet och oljan tog på sig att komma upp i rätt temp. Vattnet tog ca 6 minuter och 3km körning Oljan tog ca 12 minuter och 13 km körning När vattnet låg uppe i temp så stod oljan fortfarande vid 50 graders strecket. Kan inte va bra att gasa på redan då ju. Detta var lugn körning, först genom stan sedan i motorvägsfart. // Daniel |
|
| Har även hört att ventilerna kan börja ticka om man varvar ur en kall motor. | |
| En bra regel är "15-minuters regeln" för bilar som saknar oljetemp (de flesta BMW?). Jag undviker själv att pressa bilen de första 15 minuterna för att vara på säkra sidan. Under gynsamma förhållande kan det säkert gå mycket snabbare, men har man ingen oljetemp så har man inte :) | |
|
Om oljan är 50 eller 80 grader spelar nog ingen större roll på en vanlig bruxmotor. Vid 50 så flyter den fint och smörjer tillräckligt. Men på en prestanda motor så har man snävat till toleranser, passningar m.m. och där är det av större vikt att den är genomvarm. |
|
| Jag tycker "15 minuters regeln" är bra, efter 15 minuters körning vet man ändå att motorn är redo, då kan man pressa på utan att behöva oroa sig liksom... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.