AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.541

Erkänna eller förneka fortkörning?

Sida 3 av 3
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag tycker att man kunde sätta upp kameror utanför skolor och på 50 sträckor för där finns det en anledning att köra extra försiktigt bor själv utanför en skola och ser varje dag idioter i trafiken
Men sen kan jag tycka att man skall ha riktiga kontroller på de stora vägarna mest pga. att vi har många som kör onyktra osv.
De som kanske kör lite för fort på en motorväg tja vad är det de har ju redan satt upp hastigheten i tex. Halland på motorvägen så varför inte på fler ställen.

Bara en tanke

kilroy
Om förundersökningen resulterar i att man är skäligen misstänkt för en fartförsyndelse finns det ingen anledning att vägra samarbeta. Det fungerar inte på det sättet att "eftersom han inte besvarar breven eller hör av sig så är han antagligen oskyldig så vi lägger ner fallet."

En förundersökning är domstolens verktyg och skall ge åklagaren underlag för att driva ärendet vidare. Om förundersökningen ger vid handen att underlaget är för magert för att åklagaren skall kunna vinna målet så framgår det av förundersökningsprotokollet och då läggs ärendet ner.

Om förundersökningen däremot pekar på att någon fortfarande är misstänkt (eller att misstankarna har stärkts) så är det i slutändan enbart negativt om man fortsätter att vägra samarbeta.

Ett annat alternativ är att ärendet läggs ner redan innan förundersökningen, dvs det blir ingen förundersökning ö h t. Det inträffar ganska ofta, inte minst då det gäller fartkameraförsyndelser i de fallen där fotobeviset är för dåligt.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Näää.. Jag fegade ur här om dagen och skickade in lappen :P

Det märkliga var att i förrgår fick jag ett brev hem från min kära mormor som helt plötsligt tyckte att hon skulle skicka en liten "gåva" på 2000:- !! Med ett kort där det stod: Tänker på dig. Här kommer en liten uppmuntran till sommaren.

Så.. haha.. jag såg det som ett tecken från ovan och la brevet på posten samma dag.

Nu slipper jag tänka på det iaf. Fan bra med mormödrar ibland asså..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.