AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.542

Erkänna eller förneka fortkörning?

Sida 2 av 3
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Du har en laglig rätt att förneka, är bilden på dig dålig så ligger väl bevisbördan på myndigheten. Jag tycker att har man automatisk övervakning så får dem svälja att det inte är ett vattentätt förfaringsätt.

Neka och upplys oss andra!
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Vad många är iriterade på kameror jag kör som om de inte fanns de finns ju hjälpmedel ,LINS
"Det som är uppnått är att hastigheten sänks vilket är det övergripande målet."

Förvisso, MEN, jag sänker hastigheten för bara ett par hundra meter, tills kameran är passerad. Nu kan det vara så att de är medvetna om detta, men har satt kameran just där pga något. I så fall har de uppnått sitt mål, men på öppna landsvägar är målet mindre klart.

WAN: vad är LINS?

Vorsprung durch freude am fahren
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Oj, det blev visst en lång disskution av detta.

Vad som stör mig med just denna fortkörning var ju att jag faktiskt tänkte på hastigheten och höll 80km/h hela sträckan på ca 2 mil. Men just när man gasar upp efter en rondell så råkade jag hamna på 86 just vid växlingen från 4:an till 5:an för att sedan dala ner och ligga stabilt på 80km/h igen.

Tycker det känns helt fel att få betala böter för att man i 5 sekunder låg 6km/h för fort. Men skulle jag svara på brevet och skriva att jag nekar med den förklaringen så erkänner jag ju ändå att jag faktiskt körde i 86km/h.

Så jag håller nog kvar på att inte skicka in något svar överhuvudtaget. (Då kan jag även behålla brevet med den fina bilden och rama in =)

Hade ju varit en helt annan sak om jag gasat på i 100km/h hela sträckan och bromsat ner vid varje kamera som vissa gör, och då kanske inte bromsat tillräckligt och fasnat med 86km/h i uppmätt fart. Då hade jag nog erkänt att jag borde betala min böter och göra rätt för mig.

Så jag tänker neka och hoppas att dom lägger sina resurser på annat. Skulle man erkänna får man väl även en prick på körkortet i 2 år?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Någon "prick" får du inte för 6km/h för fort

Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag känner till en person som blev uppringd av en kvinnlig polis några dagar efter att han blev fotograferad av kameran och kvinnan frågade om det var han som körde bilen. Han fick aldrig brev utan de ringde istället och han erkände.

Beautiful Münich Woman
BMW
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
ps...han erkände alltså utan att ens se bilden på sig själv!

Beautiful Münich Woman
BMW
kilroy
Det är lätt att förstå din frustation men juridiskt finns det inga "gråzoner" varken när det gäller den tid man kört för fort eller nivån på hastighetsöverskridningen.

Har du tur så är bilden för dålig...

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Som jag skrev ovan, nu för tiden verkar det som att de ringer innan du får hem bilderna.

Beautiful Münich Woman
BMW
Erkände i telefon? Det låter ju som en mental härdsmälta!

Hur ska man veta att någon är det dom uppger sig att vara
via telefonen? Gängse regler är att myndighetsutövning brukar
ske via post eller personligt besök för att minimera att någon
ska bli lurad.

Polisen, som har en benägenhet att stoppa mig lite då och då
har jag börjat köra utmattningtekniken med, kräver legitimation
även av uniformerad polis och även om dom målad bil. Det finns ju
möjligheten att kunna kopiera det mesta så säker kan man aldrig
vara plus att det retar dom en aning...

Antagligen kommer jag för eller senare att få böter för en strunt-
förseelse.

The way we see the problem is the problem.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ja, erkänna via telefon, eftersom hon som ringde från Polisen ställde frågan, vem var det som körde din bil den dagen och mellan en viss sträcka, och då svarade personen att det var han själv. Kvinnan sa att de skulle återkomma och inget mer.

Beautiful Münich Woman
BMW
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Speciellt när personen säger att hon är från Polismyndigheterna och att personen vet att han blev fotograferad en dag innan. Jisses.

Jo, du kan neka hur mycket du vill, men sen när du fått hem bilderna på dig, då har du även ljugit för polisen. Vad gör du då?

Beautiful Münich Woman
BMW
Exakt, och hur ska dom kunna veta vem som svarar?

Jag förstår att dom bara kollade upp läget, för med
den bevisföringen som krävs kan nog domstolen inte
gå med på ett "erkännande via telefon".

Jag har inget emot polisen men när jag tillräckligt
många gånger blivit häcklad av messerschmidts så
tröttnar man på att vara artig.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
kaptenlöjtnant//

Vad spelar det för roll egentligen om du säger direkt via telefon att det var du som körde eller efter att de skickat bilderna? oavsett så åker du dit liksom. Är det inte då lika bra att erkänna än att hålla på trixa med polisen hit och dit, som bekant, you can run, but you can't hide.

k1mzo//

Jo, det är brottsligt att ljuga för polisen.

Beautiful Münich Woman
BMW
Om jag ringer och säger att jag är polis gör mig ju automatiskt inte till polis, att någon i kretsen känner till att man busat till det är ju inte helt otroligt
alternativt att någon "privat-polis" smsar bilnumret, får namnet och kollar upp mot hitta.se och ringer...?

Dessutom skall en polis kunna legitimera sig.

Här i byn fick en anställd jobba utan lön som straff för
att ha använt myndighetens brevhuvud i ett privat
ärende där den drabbade uppfattade brevet som
kränkande (personen hade iofs brutit mot lagen men
hade inte blivit delgiven misstanke utan personen på
myndigheten agerade som privatperson.).

I dom lugnaste vatten simmar dom fulaste fiskarna.

Nu gör det väl ingenting iofs att erkänna på telefon
eftersom dom inte kan använda det rättsligt men
det verkar ju ganska onödigt ändå.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
När du får ett brev från polisen med dina bilder? Det är väl ingen polis som personligen överlämnar dina bilder? Alltså samma sak där, det är ingen som legitimerar sig själv?

När en polis skriver ut en fortkörningsböter så legitimerar han/hon sig inte heller, h*n skriver bara sin signatur på botlappen.

Beautiful Münich Woman
BMW
Grodan : "Jo, det är brottsligt att ljuga för polisen."

Nej, det är inte brottsligt att ljuga! Det kan minska din trovärdighet möjligtvis.

Vittna falskt i domstol, mened, är brottsligt.
Nu var det väl telefonsamtalet i första hand...

Som medborgare i en demokrati har DU rätt att kräva av en myndighetsperson legitimation, polisen räknar väl med att du
känner igen en uniform och bil samt att du är nöjd med det.

Känns som att dom värsta aggressionerna mot fartkameror
ebbat ut och det blev väl lite Don Quiote på slutet=)
Medelhastigheten på kameravägar sägs ha sjunkit och då
är det väl prima.

kilroy
Att ljuga för polisen är inte brottsligt oavsett om man är misstänkt eller vittne. Att ljuga i domstolen är inte brottsligt om man är åtalad. Att ljuga i domstolen är (kan vara) brottsligt om man är vittne.

Att erkänna ett brott, eller att bemöta anklagelser om ett brott, via telefon skall man ALDRIG göra.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Tänkte bara uppdatera lite!

Jag struntade ju i att skicka in något svar och idag kom en påminnelse hem. Inehåller typ samma som första brevet men med lite mera "hot" om att jag fortsätter att neka så kan jag bli kallad till förhör via telefon eller närmsta polisstation. Står även att dom under förundersökninen kommit fram till att jag är skäligen misstänkt till att ha kört bilen vid ögonblicket för hastighetsöverträdelsen.

Jag ska visst även ha rätt att anlita en biträdande försvarare (låter ju intressant) samt kunna få ta del av förundersökningsmaterialet.

Men jag tror jag kör på som innan och svarar ej på detta brev heller. Men det kan bli tufft att hålla sin linje om dom helt appropå ringer en dag när man inte är beredd.. :/ Spänningen stiger!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.