AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.539

Erkänna eller förneka fortkörning?

Sida 1 av 3
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Ja så var det min tur att fasna på kort. Har fått hem underrättelse om hastighetsöverträdelse och har till den 2 April på mig att antingen kryssa i att jag erkänner och sedan få hem ett inbetalningkort, eller så kan jag förneka och bli föremål för fortsatt utredning.

Saken är den att kameran var placerad ca 200 meter efter en rondell och på 80 väg. Jag fasnade för att jag körde i 86km/h då man efter rondellen gasar upp lite för att få fart igen. HELA 80 vägen innan rondellen och sedan efter kameran låg jag fint och lungt och puttrade i 80km/h. Så irriterande att dom satt en JUST där man gasar upp.

Boten är på 1500:-. Inte hela världen men det känns helt meningslöst för ynka 6km/h för fort!!

Läste om en annan kille här som helt och hållet struntat i att skicka in svar. Efter någon vecka hade han fått hem ett brev med att han ej längre var misstänkt för fortkörning och att ärendet var nerlaggt.

Kan man chansa på det? Eller kan man hamna i rättegång och få betala en jäkla massa extra kostnader?
Vad hade ni gjort?
Du är nog rätt chanslös att slippa boten, men du kan ju neka för att förhala tiden innan du måste pynta.
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Neka kan du alltid göra utan att hamna i domstol så testa det. Eller så skiter du i att skicka in nåt alls.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Allt hänger väl på hur stor moral du har i saken, och hur bra bild det är på föraren?

Himla bra bild på föraren så torde total brist på moral inte hjälpa.

Halvdan bild på föraren så kan lite klent med moral kanske hjälpa...

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Erkänn aldrig något ofta så skriver de av det för de har inte tid med det
Det kostar iallafall inget att neka så det är bara att köra

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Nä moral gentemot polisen och staten har för länge sedan fallit bort ;) Bilden är faktiskt inte helt bra. Ganska grynig och jämfört med körkortbilden så får man anstränga sig ganska bra för att se likneten.

Jag var inne på att inte skicka in något alls och se vad som händer. Det står i brevet att gör man inte det så ses det som om man nekar. Och om jag inte riskerar att åka på fler avgifter som ni skriver så är det ju helt klart värt ett försök att få saken avskriven. Ja menar hallå... 6km/h för fort är väl inget att bråka om.

Så får det bli. Så får vi se vad som står i nästa brev..

Tackar för svaren!
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
VoidMain, Du får gärna berätta sen här hur det går för dig, väldigt intressant att få reda på hur systemet funkar.

Lycka till!

Void: det enda som händer är en vända till tingsrätten men det kostar bara din tid ( samt att du kan vinna tid då ev äldre historik hos ordningsmakten hinner bli för gammal för att det hela skall resultera i ett ev ärende hos länsstyrelsen....)
Boten kan aldrig kosta mer än om du betalar den på en gång, även om du tar det till tigsrätten

Min policy är alltid att neka från början och se till så polisen har platsprotokoll etc

Hade jag varit dig hade jag provat dra en fuling och inte skicka in någonting
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Här finns lite info från polisen: Länk

///BMW - Was sonst!
Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Hur fan orkar ni hålla på att neka och försöka smita, har man kört för fort så har man, det är ju alltid en kalkylerad risk man tar när man gasar lite extra.

6 km/h visst, kan tyckas lite, men nånstans måste ju gränsen dras.

Betala och bit ihop, det går över.

Mats
BMW CS #5847
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Mish Shedlock har ett å annat att säga om dessa kameror: Länk
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Varför ska man erkänna och betala när polisen inte ens bemödar sig med att dra ut arslet och göra en fartkontroll? Kameror är ett djävulens påfund.
Klent att inte vara man nog för att stå för vad man gjort.
Det är bara till att plocka fram verktygen och hacka ner de jävla kamerorna. Sen får vi se hur länge "staten" orkar sätta upp nya.

Vorsprung durch freude am fahren
kilroy
Var och en som tänker till lite och sätter sig in i hur vägverket, polisen och riksdagen arbetar och fungerar inser snart att användningen av fartkameror är något positivt om man jämför med alternativen.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Jasko76: så länge som du orkar betala för nya med dina skattepengar så sätter de nog upp nya...

Personligen tycker jag att farkameror är en mycket bra uppfinning. De finns där av en anledning!

// Erik
Jag kan i alla fall inte förstå att fartkamerorna kan vara bra, det är min åsikt och jag står för den. Hastighetsgränserna i Sverige är löjligt låga som det är och att böter är löjligt höga. Jag bromsar innan kameran och sen återgår till vad jag höll innan. Så vad är uppnått? Ingenting. Och ändå är jag ingen huligan bakom ratten, långt ifrån. Däremot, om jag ser en polispatrull kan du vara säker på att jag kör väldigt lagligt eftersom det blir som en påminnelse att de kan faktiskt stå och mäta hastighet var som helst.
För övrigt så blev jag stoppad två gånger i fredags natt i Kristianstad... så visst är polisen där, men det var en razzia, inget de gör ofta med andra ord. Körde lagligt så de släppte mig efter två nykterhetskontroller.

Vorsprung durch freude am fahren
kilroy
"Jag bromsar innan kameran och sen återgår till vad jag höll innan. Så vad är uppnått? Ingenting."

Det som är uppnått är att hastigheten sänks vilket är det övergripande målet.

Det finns en partipolitisk gemensam syn på trafikpolitiken i riksdagen. Målet är att minska antalet trafikoffer och ett sätt att uppnå målet är att sänka hastigheten på vissa vägar. Eftersom manuella hastighetskontroller är dyra och resurskrävande använder man sig av fartkameror.

Så länge bilisterna respekterar fartkameror och man därmed minskar hastigheterna (och därmed också olyckorna) så innebär det att antalet oannonserade hastighetskontroller på 90- och 110-vägar minskar.

Med andra ord...en ökad användning och respekt för fartkameror innebär att vi får behålla den relativt höga friheten att köra för fort på 90- och 110-vägar.

Var och en som tänker till lite inser att det är kontraproduktivt (och därmed korkat) att protestera mot fartkameror eftersom alternativet är mycket sämre.

Man behöver inte gilla fartkameror för att inse att alternativet med kraftigt utökade manuella oannonserade hastighetskontroller är sämre.

Mvh kilroy

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Om du nekar (eller låter bli att skicka in svar) går ärendet definitivt inte direkt till tingsrätten. Först görs ytterligare en utredning av polisen, för att utröna om bevisen mot dig håller. Har du tur är bevisläget inte kristallklart, och utredningen läggs ner eftersom man inte har resurser att utreda allt vid polisens ATK-enhet i Kiruna. Om det blir fortsatt utredning, skickas ärendet till åklagaren. Han/hon bedömer i sin tur om tillräcklig bevisning finns - gör det inte det läggs ärendet ner, annars utfärdar åklagaren ett strafföreläggande på exakt samma grunder som det du redan fått. Godtar du det och betalar är saken ur världen, godtar du det inte går ärendet till åtal i tingsrätten - men först då!

Jag tycker det är helt i sin ordning att inte erkänna direkt-den rätten måste man ha i ett rättssamhälle. Myndigheterna ställer hårda krav på oss medborgare, och vi har all rätt i världen att ställa motsvarande krav på våra myndighetsutövare. Om vi bara godtar alla straff utan ifrågasättande och krav på rimlig bevisföring, hamnar vi snart i ett läge där polisen och andra mydigheter börjar slarva och strunta i att göra sitt jobb ordentligt - då hotas rättssäkerheten på allvar! I vissa avseenden är vi där redan, det finns otaliga exempel på bl a poliser som 'sätter dit' folk utan att ha torrt på fötterna, och genom ren skrämseltaktik får folk att erkänna påstådda förseelser, där bevisen aldrig i livet skulle räcka för fällande dom.

Jag tycker du ska svara artigt att du inte vill erkänna, eftersom du tycker att bevisen känns tveksamma. Vänta gärna till sista dagen - som sagt, man har fler ärenden än man har resurser att utreda, så man tar de enklaste först.

Vad jag tycker om hastighetskameror är oväsentligt i sammanhanget, det är bristen på rättssäkerhet och likhet inför lagen som stör mig, och just därför tycker jag man ska utnyttja sin rätt att få sin sak ordentligt prövad.
kilroy
Jag håller i princip med gunnare. Finns det misstanke om brister i bevisföringen så bör man inte erkänna direkt.

Att däremot dra ett solklart ärende till tinget verkar inte speciellt meningsfullt.

Mvh kilroy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.