|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har kollat en del på motorn idag. Jag hittar ingen brytare? Det sitter en spjällägesgivare men den registrerar bara motstånd, från 1.66 till 4.97 Kohm Jag plockade dän lite mer kåpor idag och fick syn på en hemmasnickrad kontakt på en kabel, vilket jag följde ner till spridaren (cylindern närmast torpedväggen passagerarsidan) Jag prövade först att dra ur kontakten, hände inte ett skit med motorgången. Tog sedan ur kontakten ur spolen, hände ingenting då häller. Tog ur en annan spole bredvid och då hörde jag skillnad. Skifta spolarna, samma fel på samma cylinder. Varvade upp bilen till 2000rpm och tog ur kontakten på första spolen, då märktes skillnad. Alltså, cylindern (närmast torpedväggen passagerarsidan) får ingen gnista på tomgång men hoppar igång med lite varv. Jag kollade stiftet och det ser ok ut. Vad i helvete? Är de styrboxen de är fel på? En bekant surra något om dålig kompression vilket jag hällst inte vill höra mer om =P Ang den hemmagjorda kontakten tror jag de är så att ägaren innan drog helt enkelt ur den när han besiktade för att han inte skulle få ut massa oförbränd soppa i avgassystemet. |
|
|
Jag skulle nog i detta skeda misstänka kamaxelgivaren. Den kanske har svårigheter att mäta läget just då den cylindern ska ha gnista? Jag hade också problem för flera år sedan med att den kändes lite ostadig på tomgången men gick ok på varv. Då blev det bra med ny givare. Kanske montera bort den och rengöra är sånt jag skulle titta på innan jag hade köpt en ny. Svekke |
|
|
Jag har redan haft dän kamaxelgivaren, den va lite kleggig men rengjorde den, rengjorde kontakterna och fortf samma problem. Skulle kunna plocka dän ventilkåpan och kolla drevet men de tar ju ett par timmar antar jag. Ska göra ett komptest bara för att, får se om jag hinner de ikväll. Börjar bli rätt less när problemet bara blir svårare o svårare att upptäcka =( |
|
|
Bilen går fortf som en påse skit på tomgång.. nu idag fick jag tips om att de kan va dåliga ventiler på den cylindern, främst avgasventilen då den får för höga HC värden. Han mena på att de trycker ut oförbrända gaser i avgassystemet och därmed taååar komp och ger dåliga värden. Det låter ju ganska vettigt men samtidigt ganska jobbigt o fixa. Någon här som har några tips lr varit med om liknande? |
|
|
Gjorde komptest idag på alla cylindrar. Jag fick upp alla cylindrar till 13.5 utom den som bråkat, den stanna på 4.5 =P Känns som felet är uppenbart, mest troligen är en avgasventilen bränd och läcker. Får se när jag får ork att fixa det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.