|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har sen jag köpte bilen haft problem med ojämn tomgång. Motorn studar o skakar och hela bilen följer ju med i rörelserna. Första jag gjorde va att byta insugsmembranet (som va helt), sen bytte jag båda motorfästena och fortf samma symtom. När man kör bilen går den fint och de är inget fel på presdandan. Det är när man kommer ner på tomgång och kanske upp till 900-1000rpm max som den beter sig så. Nu ikväll så bytte jag alla tändstiften, de satt några Beru Ultra i med 4 sidoelektroder varav en elektrod på ett stift va intryckt mot isolatorn. Fan va gött tänkte jag, det måste ju va felet. I med nya NGK stift och lik förbannat samma ojämna studsiga tomgång?! När jag stog o inspektera hörde jag även små sporadiska tickanden från spolarna. Typ 1-2 tick i sekunden. Är de normalt lr är de någon spole som lever faan? Lr vad är de för fel på min bil? | |
| Kamaxelgivaren kanske? | |
|
Ok? Är de vanligt fel? Sitter de 1 på varje cylinderrad lr? |
|
|
Sitter en på höger sida och är enkel att byta. Länk Tändspolarna ska inte ticka. Kanske är insprutningen men det är nog normalt att de låter lite. Olja nere vid stiften? Är det mycket så blir det tändningsmissar. Svekke |
|
|
Ok.. Täckandet påminner lite om ljudet från spridarna, men de är någon lr några tändspolar som tickar de är jag säker på. Det som gjorde mig misstänksam va att de va så sporadiskt. Nej, ingen olja, snustort! Jag vart så besviken när jag fick i nya stiften o den fortf gick dåligt :( Får kolla på kamaxelgivaren, men de är väl inte så mkt o kolla iofs.. jag antar att den är snuskigt dyr? |
|
|
Du kan ju köpa en begagnad tändspole på Länk och testa att byta? Ny spole kostar nog en hel del: Länk Ny kamaxelgivare ligger på ca 900:- men kanske du borde vänta med den? |
|
|
Grejen med tändspolarna är detta att de funkar ju överlag, bilen går ju jämt och alla stiften är samma färg. Vad skulle få en spole att börja missa på tomgång men inte vid varv? Nu är de ju iofs ingen gammal förutsägbar rödblockare vi snackar om men de känns som de borde va något annat som spökar. Tack för supporten hittills! |
|
| Kollade lite o vad jag förstår är de samma spole i flera olika Bmw.. bland annat 325 E36 vilket jag råkar ha :) kan ju testa o byta några spolar från den, man vet ju aldrig o de kostar ju inget. | |
|
Va o fixa lite på bilen igår inför besiktningen.. Och nu går bilen sämre än någonsin :( Nu nästan dör den på tomgång, beter sig skitlustigt. Får man upp lite varv verkar den funka ok men på tomgång går den urkasst. vafan kan de va? En gång började den pendla i varv oxå.. ska ta o kolla om den tar tjuvluft idag, annars har jag ingen aning om vad han håller på med. Den måste funka om en vecka :P |
|
|
Kolla slangar till vevhusvent,oljesticka mm. Det vanligaste när en BMW går illa på tomgång och bra för övrigt. Mvh Jonas B. |
|
|
Har Du kollat tomgångsmotorn ? Sitter i framkanten på motorn under kåpan. Jag hade detta fel på min 540, enkelt att fixa själv tar ca en ½ timme. /Stefan |
|
| Nej, men den beter sig inte riktigt som om de vore fel på den. Förutom att den vandra i varv en gång. Jag vet vart den sitter, hur menar du med fixa? Rengöra? | |
|
Kolla även microbrytaren som växlar från gaspådrag till tomgång.klickar lätt vid första rörelse.Möjligt att den går på det lilla som blir kvar från gaspådraget och tomgångsregleringen inte arbetar alls då. Mycket vanligt fel på volvo,saab och audi. Är den bara urkopplad blir det samma symptom. /Jonas B. |
|
|
Åk in till en bmw verkstad och be dom kolla motorfelkoder. Kan dom det så är styrboxen hel och fin. Kan dom inte det så är Styrboxen trasig. En ny kostar mellan 8000-12000kr |
|
|
Jag provade att göra en lätt läcksökning idag. Köpte startspray drog igång motorn och börja spruta på diverse olika utsatta ställen. Inte ett skit hände med motorvarvet. Jag tog loss luftfilterboxen o spruta rakt in i insuget, fortd hände de inte ett skit :P Möjligen en liiten tvekan.. så den metoden går ju fetbort. Ska kolla tomgångsmotorn och syna vakumslangar i helgen o se. De där med motorkoder kan ju va en ide, ska kolla de oxå. |
|
| Robbex, man får en hel M60B40 med styrbox för 5K på blocket :P | |
|
Ja det kanske man får, har inte kollat :) Men det är iaf vad bmw tar för en helt ny ;) |
|
|
Nu har jag lite ny matnyttig info, va och besikta åbäket tidigare idag. Fick 727 i HC, dessutom så skjuter den lite i avgassystemet när man tomvarvar. När han varvade upp motorn till 2500 så gick HC ner till 25, sen när han släppte ick de upp till 7-8 hundra igen. För ett påläst motoröra låter de ju som att den inte går på alla cylindrarna på tomgång. Alla symtomen finns ju där. Nu är bara frågan varför den inte gör det? |
|
|
Kolla tändkablar. Spänningen är som högst vid tomgång och blir lägre ju högre upp i varv det blir.Dvs störst överslags risk på tomgång.Annars tror jag fortfarande på microbrytaren. Mvh Jonas B. |
|
|
Det finns ju inga tändkablar på min motor, de är ju spolar direkt på varje stift. Det skulle va snabeln som går ner på stiftet isf. Den där brytaren du pratar om vart sitter den? |
|
|
Den sitter på gas-spjället. Den skiftar mellen 2-lägen. Tomgångs reglering och gaspådrag(där din går bra). Mvh Jonas B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.