AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.694

Hur känner man igen en civilpolis-bil?

Sida 3 av 3
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Bilen med miljömärket på vänster bakruta är en V70N, ingen XC70.

Mvh Lardy
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Undrar om det här med klistermärken på de civila bilarna är toppstyrt eller om det bara är upp till de konstaplar som kör bilen att smacka dit nåt. Skall fråga polaren på fredag han är som sagt polis. I vilket fall som helst så borde det vara tvivelaktigt att ha klubbmärken på polisbilar då det tex. vid ett derby med ex. Hbg torde vara provocerande mot dess fans/huliganer och lätt kan trigga.
Man har väl inga klubbfärger på en arbetsbil även om den är civil.?

Det finns även bilar som inte är registrerade på polisen utan ägs av privatpersoner som säpå använder vid span, annars så skulle vem som helst kunna röja genom att slå på bilen.

Har haft förmånen att sitta å skämmas vid vägkanten när jag var yngre....

men det finns väldigt mycket civil wannabees där ute...
Slänger in en fundering.
I svaret från 71456 står oftast RIKSPOLISSTYRELSEN ** PD, ** som ägare.
Men häromveckan fick jag tillbaka XWY356, MBLÅ, RPS POLISMYN I STHLM, OPERATIVA AVD, STOCKHOLM. Funderade bara på vad "operativa avd" innebar.. det var i samband med en AIK-match om det hjälper.
I Nederländerna har det snart i 20 år (!) gått ett TV-program som följer med poliser i sina civilpolisbilar. Man får se vilka dårar som finns där ute och oftast är det rätt åt när folk tar risker eller gör allvarliga fel på andras huvud, känns bra att nånting görs åt faktiskt. Får man böter där har man oftast gjort tillräckligt (och oftast mkt mer) för att förtjäna det!
Dessutom ger programmet en hel del upplysningar till allmänheten om vad som gäller och hur man ska göra (inte alla är bilnördar). Finns alltid dem som hatar poliser, men allmänt sätt är de populära i landet, folk t.o.m. stannar, går fram och knackar på rutan för att hälsa när de känner igen civilaren!

Programmet heter "Blik op de weg", ser ut såhär: Länk (det börjar med en... BMW)

Kanske nåt för Sverige? Skulle inte skada om det fanns ett program som talar om för folk att man ska köra i höger körfält, använda blinkers, hålla avstånd, vara uppmärksam, ... och även göra dem medveten att det finns poliser där ute. Om det nu är så?!? :-p

Förresten, sista civilaren jag såg var en rostig Mazda 9, misstänker det inte var trafikpolis ...
Förresten, vill man se fler, det är bara att söka på "blik op de weg" på youtube (skippa dom första två som kommer upp)
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Volvofemman får jobba bra för att hänga på...

--------------------------------
//Lövet
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Körde ifatt en grå Saab 9-5 kombi idag, endast två antenner, men jag blev lite skum på den. Tyckte han körde illa; låg nära bilarna framför, sket i att blinka vid filbyte osv, så jag kollade regnumret mot Vägverket: Polismyndigheten i Kalmar Län, Oskarshamn :P
Jag saktade ner från mina 130 och lät honom fortsätta i sina 120 på 100-vägen. Känns bra att polismakten håller hastigheten och använder körriktningsvisare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.