|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Att vissa på detta forum kan svensk lag bättre än slumpvis polis tror jag helt på. De ska på sin två års utbildning lära sig en hel del mer än bara lagen och då blir det inte mycket tid kvar jämfört med juristerna som läser 4,5 år och då slipper de slösa tid på att lära sig köra bil, självförsvar och annat en polis måste kunna. Mvh Johan |
|
|
Grelle: Det tvivlar jag inte heller på. Jag blir bara en aning irriterad när folk kallar mig för en lögnare utan något som helst fog för det. Men att en polis får köra med blåljus för att han är försenad till en föreläsning har jag rätt svårt att tro. Kan de använda dem för att skjutsa barnen till dagis lite snabbare om de försovit sig också? Och som sagt, han verkade ju inte ha sådär våldsamt bråttom som kunde stanna en bil på E6:an i nästan 10 minuter för en i mina ögon bagatell... Det hade ju räckt ganska bra om han glidit in bakom mig, slagit på blåljusen en stund och sedan med ett varningens finger kört om mig igen. Nu var ju inte heller tanken med min historia att den skulle dissekeras till molekyler, utan var menad som en lite rolig grej som hände mig. Min flickvän och en kompis var med i bilen och de fick sig iallafall ett gott skratt. Jag erkände också för polisen att jag tyckte mitt beteende var barnsligt, men jag tycker tveklöst att hans agerande i trafiken var bra mycket värre. Och jag var tillräckligt rakryggad för att säga det till honom också, vilket kändes rätt bra i efterhand. |
|
kilroy |
"Men att en polis får köra med blåljus för att han är försenad till en föreläsning har jag rätt svårt att tro." Det ligger utan tvekan i gråzonen men faktum är att polischefer både blivit fällda och frikända i tingsrätten för att ha använt blåljus vid transport till möten. En av anledningarna till de olika juridiska bedömningarna är en generell skrivning i regelverket som är tolkningsbar på olika sätt. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Ett par böter har det blivit och även en ganska färsk körkortsindragning. Dock klarade jag mig en gång med hjärtat i halsgropen den gången jag och ett par polare skulle till Göteborg och hade lånat polarens morsas 525dt, förbi Halmstad, glest trafikerad motorväg och avslappnade 160kmh endast en v70 lite längre fram som närjag kör om den och tittar lite snabbt in i ser att den är utrustad med trafipax och tillhörande konstapel. Vad gör man? Jag gick helt sonika in framför släppte gasen och väntade på blåblixtret, som aldrig kom! Han körde helt enkelt om mig ( han höll nog 130 ) utan att ens titta på mig, han visste att jag visste......att jag nästan s--t ner mig! | |
|
Stärkte bara mina misstankar, eller snarare bekräftade det. Oftast när det skriker för mycket "fabrik" om bilen, rent i skuffen, antenn på taket (nyare kombi har det i sidorutan) bla bla så är det snutar. Och just den där bilen har jag sett stoppa en mini coper (stavning?) som blåste 160km/h.. var väldigt nära jag tryckte efter i min Volvo 360GLT som jag någon minut tidigare hade uppe i enligt mätaren till 220km/h. Snacka om tur, sista gången man tänkte dumma sig. BMW har jag bara glidit med, kanske för sakta men aldrig för snabbt, man njuter med en BMW 735iA |
|
|
Falsterbo: Vad grundar du det på? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag vet inte vad Falsterbo syftar till men mina egna noteringar i ämnet. Nya bilar. Alltid rena oavsett årstid Ofta mörka, så dom kan dubblera vid korteger eller så Inga klistermärken eller annat som visar någon form av grupptillhörighet. Fotboll, ishockey eller vad som helst. Oftast mörka sidorutor Nån extra antenn eller 2 på taket Finns säkert fler saker men detta är det som jag oftast noterat närj ag sett en civilare. Dock har jag inte behövt titta på en på nära håll.... :-D Niklas Fransosen |
|
|
Flertalet av kännetecknen för en civilare har redan nämnts, men ibland eller allt som oftast av de jag sett sitter en extra yttre backspegel monterad på passagerarsidans A-stolpe (dörr). Med lite extra uppmärksamhet kan man även ofta ana röd/blåljus monterade innanför grillen. |
|
kilroy |
Det finns civila polisbilar utan några kännetecken alls och dom går helt enkelt inte att upptäcka om man inte parkerar intill och tittar in i bilen. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Det går ju annars att smsa reg. nr. till 71456 om man är lite osäker. Det är något jag använder mig flitigt av. Ett bra tips! Det finns flertalet Mercedes som är civilpolisbilar, även BMW, Subaru, WV m.fl. Jag kör ca. 7-8 000 mil i tjänsten varje år och mina erfarenhet kring civilpolisbilar är: (många redan sagda) -rena och fina -inga onödiga dekaler -1-3 extra antenner på taket alt. på någon av sidorutorna baktill -ofta mindre extra ljus, typ. ljusramp under reg. plåt -tonade rutor baktill -extra. utrustade i på instrumentbrädan med komradios, gps, kameror osv. ser i backspegeln ut som om bilen bakom har löjligt många gps:er -man kan ibland skymta utryckningsljus bakom grillen -extra liten sido spegel (A-stolpe) Sen om man ser att det är 2 personer som sitter i bilen bakom som verkar fastklistad på dig kan det också vara ett ont omen. München |
|
|
... och Audisar... och Nissan Maxima :) Stod en sån bakom mig för nån månad sen, vid trafikljusen. Sen fick han antagligen bråttom och satte på sirenerna, när det fortfarande va rött... Jag höll på att skita på mig :D |
|
| Jag kan hålla med Falsterbo att det finns en känsla i magen av att det är en civilare, ett kännetecken till är att det på saabarnas skylthållare alltid står saab ANA där det brukar vara reklam för bilfirman. I Malmö där jag bor har vi ju även tullverket och tullkrimarnas bilar är identiska med polisens, jag är en flitig anv. av sms från vv. Har även sett att länskrim använder MB E-klass, närmare bestämt E320 sedan. Såg några mörklädda (uniform) figurer med mp5or i dessa för ett par månader sen, tror dock inte att de var ute efter att jaga fartsyndare, jaga haha! | |
|
Jag har sett civilpolis-bil med klistermärke på sidorutan bak. Det var säkert minst 30x15 cm stort. Detta var på en Volvo Kombi men kunde tyvärr pga avståndet inte se vad som stod på klistermärket, mer än att det var blått. // Daniel |
|
| Ang. Klistermärket! Kanske det stod tipsa polisen!?!? | |
|
Nopp på det klistermärket står det något om miljön. Mvh Lardy |
|
|
Lardy: Ser att du oxå är från HBG-trakten. Antar att du sett samma bil? // Daniel |
|
|
Javisst. Har haft den inne på jobbet några gånger. Mvh Lardy |
|
|
Idag såg jag faktiskt en med, MFF blått ett lag! på bakrutan. Dock hjälpte det föga att tvätta bort polisbilslooken, det formligen skrek civilare om den. Svart xc70 med 3 extra antenner, mörka rutor, extraljus och hundbur där bak och så det lilla klistermärket på 5X25cm. Kanske ngt. för er Helsingborgare! |
|
|
Ahab: Jo eller hur :) // Daniel |
|
| Självklart tog jag sms ; ), är så nyfiken av mig! Om det inte är samma så finns det flera då jag har sett en likadan fast med en kvinnlig hundförare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.