AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.693

Hur känner man igen en civilpolis-bil?

Sida 1 av 3
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Länk

Beautiful Münich Woman
BMW
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Dom blir lurigare och lurigare Polisen...

Hade väl inte haft så mycket emot att bli stoppad av Gry trots allt :-D

Niklas

Fransosen
Hahaha, gör inte om det där.. Helt underbart.. Mer Gry!

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
De kan ha takbox med...

///BMW - Was sonst!
Länk
...och SAAB.

The way we see the problem is the problem.
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Usch va jag inte tycker om när en polis sitter och säger att han tycker det är kul att lagföra en person. Då ska man inte vara polis!
Blev stoppad för några år sen då hade snutarna träningsoveraller av väldigt billig modell...
Vad är det för fel med att gilla sitt jobb?
Mer gry!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
xjml>>Hur menar du nu? Varför skulle man inte tycka om att upprätthålla lag och ordning? Det är ju därför man blir polis.

Att få sätta dit en bil som ligger på för kort avstånd till min bil hade jag exempelvis tyckt varit höjden av lycka.
HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Reser ca. 8 mil per dag, ser minst en per dag som jag skulle vilja lagföra för olika idiotier. Jobbar tyvärr före o efter arbetstid med något helt annat än polisiert arbete, under med.

JHbimmer
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Riktigt roligt inslag. :)
Jag kan faktiskt tänka mig att poliserna säger nog mer ofta frasen: "För den här gången" än och plocka fram bötesblocket.

__
/Chrille
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
deejaywasp//

Aldrig i livet att de resonerar som du säger.

Beautiful Münich Woman
BMW
Jag håller med Grodan...
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Man ska nog ha en bra tur om dom låter en åka med bara en tillsägelse om man faktiskt gjort något fel.

Deras jobb är ju att stoppa och lagföra (som det tydligen heter, vi vanliga säger nog sätta dit :-D) det som dom ser och kan bevisa. Och som de allra flesta av oss vill dom sköta sitt jobb. Även om det kanske inte alltid är så kul att sätta dit nån som kört "bara lite för fort" så är det lika fullt olagligt att köra fortare än vad där står. Tro nu inte att jag är nån moraltant som håller mig till skyltningen på pricken...

Jag har haft tur 1 gång, då var det inte trafikpolisen som tyckte jag körde för fort (helt sant 160 på 110 och det var när jag slog av på gasen) och dom hade inte rätt utrustning i sin bil att kontrollmäta hasigheten. Dom jämförde bara med sin egen hastighetsmätare. Då fick jag prata med dom, fick även beröm för fina bilen och sen fick jag åka med uppmaningen att ta det lite lugnare i fortsättningen. Fast sån tur som jag hade då har man bara 1 gång.....

Niklas

Fransosen
Jag klarade mig med en tillsägelse när jag drog om två bilar på en gång varav den ena med dom träningsoverallförsedda poliserna i sen gick det nog lite fort också. Efter att den ena mr. badcop förklarat det olämpliga i att köra bil iförd bmw.williams keps o t-shirt så tog den andra över och sa att det bara var att åka. Körde morsans bil och att den snälla polisen känner min mor kanske hjälpte.
Till mitt försvar vill jag bara säga att dom låg i 50 km/h på en 70-väg och det var några år sen, nästan preskriberat.
da
101
danielbas
318i Touring -09
Som svar på rubriken: Det gör man inte...

Gjorde en omkörning på motorväg för några år sen. Det var dimmigt och regnigt ute så jag låg i 120-130km/h under omkörningen. Under den korta tiden jag kör om dyker en V70 upp snabbt som f-n i backspegeln och strax innan jag är förbi sölbilen börjar han blinka med helljusen att jag ska flytta på mig. Sånt beteende bara hatar jag, så när jag gått in till höger och V70:n kör förbi visar jag med all tydlighet mitt längsta finger åt föraren. Varpå han tvärbromsar och glider in bakom mig.....och slår på dolda blåljus i grillen.

Jag håller mig faktiskt lugn och kall när jag hamnat i passagerarsätet i V70:n med en fin schäfer där bak. Han (polisen alltså, inte schäfern) undrar om jag vet något om etik och moral. Jag svarar att jag inte tycker om när man hetsar andra i trafiken, varpå han svarar att han hade bråttom till en föreläsning. Och tillägger att han hade kunnat ha blåljusen på för att hålla trafiken undan. Jag inser att det inte är någon större mening med att käfta emot, även om det fanns fog för det. Så jag slipper undan med en varning...

Kollar sedan med en kompis som är polis för att bekräfta huruvida de kan använda blåljus lite som de vill i trafiken och får svaret att de absolut endast får användas under utryckning. Så inte nog med att den käre konstapeln betedde sig som en i mina ögon idiot i trafiken, utan han medger också att han skulle kunnat begå tjänstefel för att hinna i tid till en föreläsning han var sen till...

Men läxan jag lärt mig är iallafall att vara lite restriktivare med vilka jag visar fingret åt... :)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Att gilla sitt jobb och upprättahålla lag och ordning är INTE det samma som att gilla att sätta dit folk.

Om jag ska göra en grov uppskattning har det lika ofta stannat vid en vänlig men bestämd tillsägelse som böter för mig då man gjort någon liten fuling i trafiken. På mig funkar också det första effektivast om man ska sluta med dumheterna.

Tror polisen faktiskt gör mer nytta av att bara vara ute och synas än att ligga i buskarna och trycka och försöka maximera bötesintäckterna.

Men självklart måste de sätta dit folk som gör grova fel men att nuta av det tycker jag är helt fel inställning. Tycker de flesta poliser gör ett helt korrekt jobb.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag måste säga att jag njuter av att se polisens arbete på 279:an mellan E4 och E18 vid Kista. För er som inte åker där ofta så är det tvåfiligt och väldigt mycket kö i rusningstrafik. Bredvid de två filerna finns ett stort fint kollektivtrafikkörfält som är alldeles oemotståndligt för de som känner sig lite häftigare än alla andra "dumskallar" som står och köar.

Precis där bussfilen tar slut är där en rejäl kulle som polisen kan gömma sig bakom vilket de också gör (ofta men tyvärr inte alltid) Stora polisspaden får jobba flitigt kan jag säga er vilket jag tycker är 100% rätt här. Jag tycker det inte är ett dugg roligare att köa än någon annan men jag åker inte bussfil för det och det tycker jag inte någon annan ska göra heller som inte har rätt till det.

Fransosen
750Li -09 (f02)
Så klart det bästa vore om Polisen var ute mer och bara syntes i trafiken med målade bilar. Alla vet vi ju hur fort vi blir ögontjänare bara man ser den blåvita bilen.

Men dom kanske inte har soppapengar så det räcker?

Men visst tar man till sig en tillsägelse bättre än en bot. Av alla de gånger (4) som jag blivit stoppad har dom inte nöjt sig med en tillsägelse tyvärr utan dom har känt ett oemåtståndligt behov av att krydda anrättningen med den lilla boten.

1 gång fortkörning enligt ovan, bara tillsägelse
1 gång fortkörning och bot
2 ggr bot för ej synlig främre nummerskylt

Det som Lövet beskriver förekommer väl så ofta på Nynäsvägen 73 in mot stan med och där tycker jag att dom borde stå lite oftare!

Samt att allmänt synas mer i trafiken. Eller det kanske dom gör, det kan vara så att det är jag som syns mindre i trafiken...

Niklas

Fransosen
kilroy
Att polisen endast får använda blåljus under utryckning är en myt. Blåljuset kan t ex användas på en stillastående bil i samband med högst fredliga demonstrationer för att markera en förbjuden färdriktning eller framkomlighet.

För övrigt låter danielbas* historia uppdiktad...varför skulle polisen helt plötsligt stanna om man nu hade så bråttom?

"strax innan jag är förbi sölbilen börjar han blinka med helljusen att jag ska flytta på mig. Sånt beteende bara hatar jag,"

Varför är en bil en "sölbil" bara för att den blir omkörd på motorvägen?

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

da
101
danielbas
318i Touring -09
kilroy: För att kommentera ditt ovanligt dryga inlägg.

1) Påståendet att polisen bara får använda blåljus (och el. siren) under uttryckning kom från en.......polis! Men du vet tydligen bättre.

2) Varför skulle jag ljuga ihop en historia och skriva på ett bilforum? Jag har inget behov av att hävda mig. Och skulle jag det är väl ett anonymt forum på internet ganska meningslöst... Jag såg inte heller logiken i att om han nu hade så j-a bråttom ändå kunde ta sig tid att läxa upp mig och mitt barnsliga beteende. Men som sagt, att käfta emot hade knappast hjälpt mig.

3) Jag skrev "sölbilen" för att förtydliga att det var bilen jag körde om. Den låg väl i uppskattningsvis 90-100km/h. Jag har inget emot den förarens beteende. Det var som jag skrev regnigt och lite dimmigt, men jag bedömde att det var fullt tillräcklig sikt för att ligga i laglig fart 110km/h. Och då är det ju smidigt med motorväg att enkelt kunna köra om...

Så innan du anklagar folk du inte känner för att ljuga, tycker jag att du kan fundera igenom dina inlägg lite före du klickar "Besvara inlägget". Dryga skåningar är för mig ungefär lika populära som trafikhetsare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.