AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.141

Åtdragningsmoment S50B32

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Har skruvat isär delar av vanos'en och lite annat smått och gott och ska montera ihop allting igen imorgon var tanken. Men är det någon som vet var jag kan hitta lista över lämpliga åtdragningsmoment?
Jag vet att jag hittade detta för ett par veckor sen men har lyckats slarva bort länken :(

Det jag främst tänker på är locken till magnetventilerna... När jag dessutom investerat i en svindyr mini-momentnyckel så vill jag ju kunna använda den!
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Kan ju dela med mej av vad jag fann när jag Googlade halva morgonen;

Vanos-filterskruv: 12Nm
M6-bultar till MV-lock: 8Nm
pg_ice
vad kostar en sån mini momentnyckel? köps var?
jag vet några som har dragit av dom bultarna nämligen och det vill man ju inte själv göra.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Jag köpte den av en kompis som jobbar på en järnaffär här i närheten... Min Bahco fick jag relativt billigt ändå pga hans rabatt. Men det är mycket pengar för ett så litet verktyg!

Jag tror Biltema, Micro, Bauhaus och såna butiker säljer liknande fast kanske inte samma kvalité dock. En finare, typ Bahco, ligger nog på 1500-2000. Ett billigare märke kanske på max en 500-lapp.

Som du säger PG, förra året när jag härjade med magnetventilerna drog jag av en av mina sprillans nya bultar. Tur då att den brast vid skallen så jag kunde plocka pinnbulten som blev kvar med polygrip. Den gången tog jag inte ens i...
pg_ice
ok om du jämför 8nm med hur hårt du drog åt då hur mycket skiljde det?
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Ärligt talat kändes det som jag drog hårdare med momentnyckeln än jag gjorde med insexnyckeln den gången bulten gick av... Men denna gången höll ju bultarna iaf... :P
pg_ice
ok men då har man rätt moment i armarna då ;)
dra dom bultarna tills det tar stopp med andra ord.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Möjligt, jag tar inget ansvar ifall du drar av dom iaf :P
Hade ju inte alls samma typ av nyckel den gången jag drog av dom... Utformingen på verktyg spelar ju lite roll i vilket moment man får också så att säga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.