|
|
|
|---|---|
|
Säg att vi har en BMW med turbo t.ex. en 325 E30 som turbokonverterats. Om vi nu vill besiktiga denna utan att behöva montera bort turbo. Hur gör vi då? Är det svårt? Är det möjligt? Självklart är det regbesiktning vi pratar om. Stay tuned with my car! Länk | |
|
Nej, det är inte möjligt om inte besiktningsmannen är synskadad. Dock finns ett undantag och det är om din bil är registrerad som flyttgods eller om det står "motor utbytt" i reg-beviset. Då är det möjligt men fortfarande inte helt säkert att det går igenom. Detta beror på att BMW Sverige inte skriver ut de intyg som krävs för att få typa om bilen hos SBP. |
|
| Flytta utomlands och få bilen godkänd. Flytta tillbaka efter ett år eller nåt. Då går det nog som flyttgods. | |
|
Men är det inte så att varje bilmodell har en viss gräns för hur hög effekt man får ta ur den? Vi säger för skojj skull att en 520 med 150hk orginal får max ha en effekt av 200hk för att gå igenom besiktningen. Om man då har turbokonverterat bilen i fråga så borde man ju kunna ställa laddtrycket så att effekten hamnar inom gränsen för vad modellen får ha. För dom på besitningen skriver ju inget i några papper om man har turbo eller inte. Rätta mig om jag har fel. Stay tuned with my car! Länk |
|
|
Det hela handlar om att motorn måste vara typgodkänd ur bland annat miljösynpunkt. Denna typning upphör när du modifierar eller bygger om motorn. Rent tekniskt borde du kunna bygga upp en egen motor och typa in den för bruk i Sverige, men det kostar nog ganska mycket med alla tester osv. Det blir nog inte praktiskt genomförbart i verkligheten. Mvh |
|
| Är väl så att det bara är lite större företag som får göra miljövertifierade motorer. Eller så är det hela bilar det gäller. Kontentan är att det inte är svårt att trimma, men däremot att göra det miljövänligt... | |
|
Jag tror att du kan få den igenom besikningen! Om du säger att du har byt motor! Men då blir bilen skriven som amatörbygt fordon! Jag är inte 100 på de! Men jag tror att de går! Mvh// Andreas |
|
|
Det spelar INGEN roll om fordonet är intaget tullfritt som flyttgods, det spelar INGEN roll om du importerar fordonet i befintligt skick och det går INTE att registrera som amatörbyggt fordon om du inte byggt det själv. Den aktuella motoreffekten vid besiktningstillfället är ointressant, fordonet är ändrat i lika hög grad oavsett laddtrycket. Numera när ett motorbyte införs i registreringshandlingarna skriver man alltid vad det ska ligga för grejer i den, så nu funkar det inte att få inskrivet "motor utbytt" och sen byta en gång till. Jeppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.