AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.078

Termostat byte

Lu
5
Lukasoem
520 -89
Hejsan, jag äger en bmw 520 -89 där jag har problem med att tempraturen skjuter upp i taket..
efter att ha snackat med några så säger dom att termostaten är nere i någon kylar slang, men det verkar som den sitter i ett termostat hus uppe vid motorn.

var sitter den ?

sen så vet jag inte hur man ska lufta systemet, hur gör man?

Tusen tack i förväg!

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, de som sa att termostaten satt i någon kylarslang var helt ute och cyklade :-)

Men det är korrekt att den sitter i ett termostathus framme på motorn. Se diagram nedan där #7 är termostaten och där #1 och #9 bildar termostathuset. Du luftar systemet genom #10 som är luftningsskruven.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Termostathuset sitter längst fram på vänstra sidan av motorn. Se bild nedan (dock en M20B23 motor från -85 men jag tror det ser likadant ut på din M20B20 motor) där termostathuset är inringat och en pil på luftningsskruven.
Länk
Lu
5
Lukasoem
520 -89
Tusen tack ! ska testa detta imorgon, bilen är just nu ståendes ute hos min far så.

glad för snabb respons (y)
Su
14
Sunsailor
518 touring -94
Inte bara jag som håller på och jävlas med termostaten idag alltså? ;P
Lu
5
Lukasoem
520 -89
hejsan igen, har lite problem med att lufta systemet nu, finns det någon guide`?

sen så satt det inte någon termostat där när jag plockade väck, så jag tror att det var luft i systemet..

blir mega glad för snabbt svar då bilen sitter o väntar i garaget på luftning nu :P
Lu
5
Lukasoem
520 -89
jag fyller upp med vatten genom lufthålet, när jag startar systemet så kommer det vatten efter ett tag, då skruvar jag in luftskruven men tempraturen skjuter endå upp mot taket !

behöver verkligen hjälp !
Visa användare
102
miklagard
523 touring - 00
Volvo v70 -05
Har du vänt termostaten rätt ?
Lu
5
Lukasoem
520 -89
jag antar att det var problemet med tanke på att jag inte såg hur den skulle sitta då där inte satt någon, men jag satte fjädern och det inått, är det rätt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.