AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.558

Främre ruta: vilka typer finns?

Hur många varianter av ruta finns det till det främre rutan på en E38 (ej inräknat de skottsäkra).

Det jag är ute efter är den som bäst hindrar solens värme.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Det finns EN framrutaruta - en laminerad som hindrar att du får glaset på dig vid en eventuell krock.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Fel Maverick.

Det finns faktiskt några olika framrutor att välja på, och alla är laminerade.

Green windscreen for vehicles with protective glazing rain sensor xenon light

Green windscreen, green shade band for vehicles with rain sensor xenon light

Wndshld,infrared,green wedge lamin.green for vehicles with climate comfort windscreen

Källa: Länk

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Skall byta vindrutan i min bil på grund av ett stenskott så jag lånar den här tråden lite.

Vad är det för skillnad på vindrutan på en bil som har xenon och en som är utan ?

Vad menas med protective glazing ?
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Ska åxå byta ruta. Borde ju gå att "byta upp sig" samtidigt? Protective borde ju vara skottsäkert då? Många bäckar små - "lite tystare"? Regnsensor bör man ju ha eftersom bilen har det. Fattar inte heller det där med Xenon-anknytningen. Avnländingsprylen sitter väl i spegellådan, inte i glaset... I guess...

Gemini__
Från tråden nedan:

"The reason for the reference to Xenon is that they are generally also auto headlamps, which has a sensor on the glass."

Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Vad är ett normalt pris för byte av vindruta med regnsensor?
Ifall man har försäkring med självrisk som % på kostnaden...

______

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Drygt 2000kr. Betalade själv 2200kr i självrisk för en klimatkomfort ruta anpassad för regnsensor till min M5 och det är den dyraste rutan till E39. Detta var för ca. 1 år sedan och på CarGlass.

___
//Ulf
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
protective glazing är inte skottsäker eftersom den inte är tyngre än de andra rutorna, jag läste att den skall klara av slag med tex. en slägga eller yxa utan att de går egenom rutan.

Har själv nu beställt en ny vindruta från pilkington, fanns en del olika alternativ: bilar utan regnsensor, bilar med regnsensor före 03/98 och bilar med regnsensor efter 03/98. Fanns också en klimatkomfortruta för bilar efter 03/98. Alla hade grönkil uppe.
Någon skilld ruta för xenon fanns inte.

Skulle man beställt orginal från BMW skulle man tydligen behövt byta spegel, regnsensor och kåpor på bilar före 03/98:

OBS!
Bilar med regnsensor t o m 03/98 behöver
dessutom en inre backspegel inklusive
skydd, men bestämning av artikelnummer
sker för bilar fr o m 03/98.

Köpte härifrån för 1500 inkl frakt förra sommaren. Länk

______
Släpp koldioxiden fri
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.