|
|
|
|---|---|
|
Vågar man lämna in en ESS kompressormatad bil hos BMW för service/reparation? Bilen har passerat 10000 mil så den har inte någon motorgaranti. Har de någon skyldighet att rapportera till bilprovningen eller nåt om bilen inte uppfyller typgodkännandet längre? Något annat som kan ställa till det? | |
|
Jag har gjort det ett par ggr. med både 540 och M5'a (Novation Uppsala) nej dom har ingen skyldighet att rapportera, tvärt om brukar meckarna tycka det är lite kul med udda fåglar i boet .-) |
|
| Se bara till så de inte uppdaterar några programvaror i bilen lite sponstant :-) | |
|
---->> ravve Ursäkta för en kanske dumt ställd fråga, men vad kan/kommer hända ifall de uppdaterar den? |
|
| Shitty: Mappningen avsett för den nya uppsättningen av hårdvara skrivs över av BMW original mappning, inte bra. | |
| Inga somhelst problem, jag har servat bilar med kompressor från ess sedan 2001 kontinuerligt och gör det fortfarande. Bmw har aldrig haft synpunkter mer än att det är roligt med en annorlunda bil. | |
|
---->> ravve Hade inne bilen idag för felsökning på felmeddelande på SMG-lådan, vad tror du då de hade gjort när jag kom för att hämta bilen? Jo självklart uppdaterat programvaran i lådan, UTAN min tillåtelse, jag bad dem ringa mig när de hade gjort felsökningen jag fick veta om en ev. reperation skulle kosta mycket pengar. Jag åkte sen ut på provtur och kände direkt att lådan inte var som tidigare, riktigt seg i växlingarna jämfört med tidigare då ESS hade installerat deras programvara. Givetvis har verkstaden stängt för helgen men ska hänga på låset där på måndag, frågan är nu vad jag kan göra åt saken? BMW kan väl knappast få tag i ESS programvara? Måste jag åka till Norge? |
|
|
Shitty: Har du kompressor i din M3? Måste gå riktigt fint eller? Vilket skit att dom uppdaterat programvaran i din låda om det var ESS program i den. BMW lär inte lägga in någon ESS programvara till dig men jag tycker absolut att du ska kräva dom på kostnaden för att få tillbaka rätt programvara. Ring ESS och kolla men jag tror det räcker du skickar dit din box för lådan så de kan flasha den på nytt. Turbocenter i Sthlm kan kanske hjälpa dig annars, dom hjälpte mig med min ECU när jag konverterade, jag kör dock med originalprogramvara i lådan. |
|
|
Jag har kompressor ja, går ganska bra :) Hmm, tack för svaret, troligtvis lär inte BMW vilja gå med på den kostnaden, är det ARN man vänder sig till då? Tänkte att det är bra att veta innan jag går dit på måndag så de förstår att jag menar allvar och är beredd på att ta det vidare ifall de inte är samarbetsvilliga. Hur funkar det med boxen till lådan? Var sitter den, hur tar man loss den? Är min första BMW jag äger så är inte så hemma på det än så länge. |
|
|
Låter härligt, köpt den färdig eller varit i Norge och monterat? Du borde lägga upp din bil här i galleriet. Som konsumet är det alltid ARN du får vända dig till när du inte är nöjd.´ Ingen aning var boxen sitter eller hur det funkar men jag tror boxen heter EGS. Ring ESS och kolla vad du ska göra innan du kräver BMW på nåt. |
|
|
Det är en tidigare ägare som har gjort det. Får nog ta och göra det, ska fixa lite riktiga bilder bara. Okej, ska kontakta dem (ESS) så snart som möjligt, tack för hjälpen! |
|
|
Sådär, bilen inlämnad på BMW idag, de ska ta loss boxen och skicka den till ESS i Norge som ska lägga i deras programvara för att sen skicka tillbaka den igen, så det lär väl ta iaf en vecka. Nu går jag från trådens ämne lite men jag spinner vidare på mitt problem, kan det vara växelväljarindikatorn som det är glapp i eller liknande? Såg nämligen på felsökningspappret BMW gjort och då stod det att växelväljar indikering ej kunde läggas in. Jag konfronterade BMW med det men de trodde inte problemet låg där, vad tror ni? |
|
| Så jäkla typsikt att de ska röra saker innan dom ens har frågat!! | |
|
Helt sanslöst, har snart gått 3 veckor och har fortfarande inte fått tillbaka bilen. Enligt BMW ska ESS skickat den från Norge i onsdags FÖRRA veckan, alltså 9 dagar sedan, men fortfarande har de inte fått tillbaka den. Uppenbarligen har den försvunnit någonstans på vägen, vad kan man göra nu som kund? Tror knappast att styrboxen vips dyker upp på måndag, hur går jag tillväga då? |
|
| Kan du inte ringa ESS och be om kollinummer eller så? De måste ju vara ansvariga för att skickat gods kommer fram. | |
| Jag skulle tippa på att den ligger i tullen | |
|
När jag pratade med BMW i onsdags frågade jag om de inte hade kollinummer sa de att de inte hade det, jag tänkte inte mer på det förrän i eftermiddag då de verkligen borde finnas ett kollinummer såvida BMW inte är så snåla så de har bett om att få det skickat som brev. Skulle inte förvåna mig då jag fick reda på att de hade åkt till ICA för att skicka iväg styrboxen när den skulle till Norge. Tullen har jag också tänkt på, iom. att Norge inte är med i EU kan det kanske ta lite extra tid, men 9 dagar? Tog ju inte mer än 2-3 dagar innan den var framme i Norge enligt BMW. Ska forska vidare i det här med kollinumret på måndag. Tur att man har extra-försäkring som ger 100 kr per dag för tiden jag är utan bil, har snart hunnit bli 2.000 :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.