AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.331

Fördelarna med hydrauliska ventillyftare?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tjenare, har mest hört dåliga saker om hydrauliska ventillyftare.

De slamrar eller tickar vid minsta skötselmiss och dessutom klarar de inte höga varv. M-spisarna kör väl inte med hydrauliska på grund av detta?

Varför utrustas då våra motorer med dessa hydrauliska ventillyftarna? Vad är fördelarna?

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
För att de är självjusterande, vilket sänker servicekostnaderna. Äldre M-motorer justerades med shims, kolla vad det kostar att göra på en verkstad.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...mindre servicebehov(jaja, oljebytena måste naturligtvis ske i enlighet med rek. intervall...minst!).
Racemotorer eller liknande har sällan hydrauliska ventillyftare pga av att det är något säkrare att ställa in detta manuellt på dylika motorer och därmed tillförlitligare i dessa högre varvtal misstänker jag..
Men då kontrolleras/justeras detta ganska så frekvent vilket som sagt ökar på "totalkostnaden" för att hålla motorn i ett bra/tillförlitligt skick..

He,he...spelet på t.ex mina M30 ventiler kontrolleras/justeras manuellt via en excenter på vipparmarna var 2000:e mil, dvs på denna motor t.ex är det inte hydrauliska lyftare>>>Racemotor! ;))))
Nje...men för mig känns det ändå säkrare med att själv ha koll på detta vid lämpligen var 2000:de mil i samband med mitt stiftbyte bl.a..

Men i det stora hela så fungerar hydrauliskt självjusterande ventilspel otroligt bra i det allra flesta fall, trots en hel del "misskötsel" också..
Otroligt "bra grej" egentligen...
F-n.. man behöver i "dagens motorer" bara hålla lite oljebytesintervaller+ tändstiftsbyten + lite filter för att hålla liv i maskinen lääänge..smidigt!

Mvh Janne.

No
5.161
Nockenwelle
På en riktigt högvarvig motor är det nödvändigt att minimera vikten på de rörliga delarna i ventilmekanismen och jag tror att det är svårt att få ner vikten lika mycket om man har hydrauliska ventillyftare.
Varvtal kring 7000 rpm inte särsklit mycket i detta sammanhang.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hydrauliska ventillyftare kom faktiskt redan på 30-talet i det förra århundradet. Cadillac var en av de tidigaste att använda detta.

Tidigare så var det inte så bra med hydrauliska lyftare på högvarviga motorer i första hand p g a att dessa tryckare var tyngre, men även att de vid högre varv var benägna att "pumpa upp sig" och alltså öka i längd så att spelet helt försvann och ventilerna inte landade i ventilsätet.

Nu förtiden är de så lätta att vikten sällan är nåt problem ens på högvarviga motorer (bårtsett från ruskigt högvarviga då...) men fortfarande är det problem med snabbheten i hydrauliken i dessa som kan ge samma problem som tidigare nämnts.

En sak till, det finns hydrauliska vetillyftare, och ventiltryckare. Lyftare sitter vanligen nere i blocket (gamla järnOplar i toppen) och ovanpå kammen, så de "lyfter". Tryckare sitter vanligen direkt uppe på ventilskaft/fjäder men under kammen, och alltså "trycker". Ännu en variant finns där kammen kan sitta bredvid ventilerna och överför nockarnas "rörelser" med någon form av vipparm till tryckaren på ventilen.

Dagen tryckare är inte mycket tyngre än en ölkapsyl och ser nästan lika ihålig och tom ut på insidan, men är ett litet tekniskt under i enkelhet och funktion.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
540is lyckades varva runt 8000 rpm med modifieringar så klart, men där går nog gränsen...:

Länk

Mvh
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
det finns en del racemaskiner som har hydrauliska lyftare iaf! tex. cosworth doch 16v 4orna o audis raka 5or i s2 och s4 iaf men jag hade gärna bytt ut både kamkedja och hyd..tryckarna mot mekaniska ställbara för pålitlighetensskull!

tycker sånt hör till bruks och ekonomi motorer!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Vad skulle du vilja ha istället för kamkedja?

Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
kamrem såklart. mycke bättre om man te.x skulle övervarva eller få i fel växel. så är det stora fördelar att det inte pajjar. dessutom så byter man den i bestämda intervall o på så vis säker på att det är fräscht., en m50 motor tex med kedja ska hålla bilens livslängd och den kollas aldrig, flera kompisar har kört av sina som gått mellan 20 - 30 000 mil och motorhaveri som följd.
därför är jag riktigt nojjig om jag ska ha min bil inlämnad för byte och renovering av kamkedjehuset, med drev, kedja, spännare osv. för känns inte som man kan lita på det när en bil gått över 20 000 mil
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Fan vad jag inte kan hålla med, Om är orolig och bytar kamkedja, vanoskedja samtliga sträckare inkl brickor är du max uppe i 4600kr i materialkostnad. Ingen stoppar en från att utföra detta bytet frivilligt, och så håller den säkert minst 20.000 mil till och ditt problem är ur världen.

Att behöva leva under kamrem bytes regimen är ju bara begränsande och tråkigt, man kan inte skylla på slarv eller oaktsamhet av motorn på kamkedjan, även om skenan har varit lite kasst konstruerad i m50. Övervarvning, fel växlar och annat trams får man se till att inte hålla på med, oavsett motor haha.

På vilket sätt blir kam-remmen mer skonsam mot detta då?

Att kamkedjan garanterat lever hela motorns livslängd är kankse att ta i, men vet man om detta faktum så tycker jag det är lite löjligt att inte använda sig av denna konstruktion.

Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
kamremsbyte är löjligt billigt att byta iaf.
och den andra fördelen anser jag är at den inte för så mycke ljud om sig som en kamkedja. de är visserligen minimalt..men allt ljud som inte kommer från avgaset är tråkigt ljud som man säger.

självklart får man inte hålla på med de. men de kan hända alla, nån gång. av både misstag eller slarv.
kamremmen skonar det pga av det lilla töjbarheten som finns.. du vet hur en gummisnodd funkar va. går inte av så lätt vid en snärt som nåt som är stumt.
Billigt, hmm.
Kamremsbyte kan vara dyrt på bilar där det är trångt. Jag vet bilar där remsbyte kostar väl över 10000kr.

Tyst med rem, ja om den är korrekt monterad. Alltför ofta hör man surrandet från remmar som är felspända. Det är bara att lyssna på ett antal Volvo 850/V70 för att förstå vad jag menar.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Det brukar vanligen vara drev till kamdrivningen på rediga racemaskiner, så var det i alla fall ofta förr i tiden.

Men idag har antagligen både rem och kjedjetekniken utvecklats så pass att man använder dessa även på rediga racemotorer.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Angående kejor, Audi gillar ju att göra motorerna onödigt invecklade. Kolla in kedjehysterin på denna bild: Länk
Visst är det en fantastisk syn.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
jo, jag de vet även jag att de kan va både löjligt dyrt, pilligt o avancerat att byta på vissa bilar. men jag syfade på m20. enda jag pillat på. lagom svårt o dyrt för att de ska va kul att göra de inom intervallet iaf.
Ja på en M20 går det relativt smidigt att byta kamrem, ett lagom trivsamt jobb.
No
5.161
Nockenwelle
På vilket sätt skulle kamremmen hjälpa vid övervarv? Om ventilfjädrarna inte hinner stänga ventilerna när kolven kommer farande slår de ihop. Det kan inte kamremmen lindra.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
nej det är sant. då kanske de var pga av de större/kraftiga venlfjädrarna kompisen skulle hedrat sin turbo m20 maskin med kamrem för när han fick i 2 istället för 4an en gång och inte ett skit hände.
No
5.161
Nockenwelle
Ja, kraftigare ventilfjädrar verkar som en mer välfungerande åtgärd.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
men tror du inte de är större risk ändå att en kamrem håller bättre än kamkedja i det fallet? o på så vis mildra ras?
No
5.161
Nockenwelle
Dunkar ventilerna i kolven så är det nog illa i vilket fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.