AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.586

Varför 1L olja på 600km? Olje/sotfilm på bakpartiet BMW 523 -05:a

Sida 2 av 2
Pe
38
Peugeot Johan
523i Sedan -05
Tack för stödet, Jag själv är ju av precis samma åsikt som ni. Handlaren som är återförsäljare av ett annat italienskt mindre bilmärke, är MRF handlare och har lämnat 3 månaders MRF garanti. Försäkringsbolaget (trygg-hansa) slår också ifrån sig både hyrbilen och en eventuell fråga om motorskadeförsäkringen då de anser att det är säljarens ansvar. Jag hade en fullt fungerande 08:a Peugeot och de tycker att om jag behöver hyrbil så ska säljaren stå för alla kostnader som drabbar mig i samband med haveriet.
Det var den syn luleås konsumentvägledare också hade. Hon mednade att det är ju just därför man köper bil hos en handlare, för att dom ska ta ansvar för bilen.

Vi får se vad som händer imorgon bitti, Englunds bil (BMW) här i luleå skulle ta kontakt med handlaren i uppsala och ifrågasätta hur betalningen ska ske!

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är solklart säljaren som ska stå för detta! Varken du eller försäkringsbolaget ska betala 1 krona för reparationen. Hyrbilen däremot är det inte 100% säkert att säljaren behöver stå för.

Hubbe325
520dAT -08
Instämmer i kören, du har inte bara din 3mån mrf garanti utan även 6mån enligt konsumentköplagen.
Det spelar ingen som helst roll om felet uppstod innan eller efter inköp.
Du har köpt en bil med garanti, det är bara för din handlare att se till att det blir fixat.
Dock så vet jag inte hur det blir med hyrbil, om verkligen handlaren är skyldig att ordna detta. (du kan ju propsa på att använda din pegga så länge...)
Pe
38
Peugeot Johan
523i Sedan -05
Puh! Säljaren verkar vara en riktigt reko kille! Han tar smällen för vevhusventilationen, har dessutom gjort en deal med Trygg Hansa där jag får ta hyrbilen på försäkringen så att jag bara behöver betala de 25% av kostnaden som är självrisk! De tyckte att det stod lite utanför ramarna för vad villkoren säger men de förstod min situation! ( Snacka om hjälpsamma!)

Delarna är beställda och Englunds här i Luleå hoppas på att kunna hjälpa mig och få klart under nästa vecka. (bilen var ju inte inplanerad med de skulle göra vad de kunde...( Mycket hjälpsamma och trevliga de också! )!

Grattis Peugeot Johan! Verkligen tur i oturen att säljaren är seriös! Hoppas fortsättningen på Ditt BMW-liv blir bekymmersfriare än det Du nu upplevt..

Pe
38
Peugeot Johan
523i Sedan -05
Har fått alla delarna, dom började skruva idag här på Englunds och skulle klämma in det sista imorgon. En vecka och 2 dagar om allt går som det ska!

Kan ju inte klaga på det arbetet och tiden för att få grejerna!

Hoppas som sagt bara att dom hinner det sista imorgon så jag slipper köra 60 mil till fjällen i påsk med hyrbil! ( En 09:a 520touring med 96 mil på mätaren) Det funkar ju köra den också men det både kostar och det är inte MIN bil!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.