|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hämtade hem en 05:a 523a med 8200 mil på mätaren. Den har stått hos bilhandlare ett tag (ca 3 mån) och allt var frid och fröjd under provkörningen förutom att det var dax för en oljeservice. Oljenivån kollade jag dock och den var helt ok (stod på max på displayen.) Sträckkörde hem ca 600km och då jag kommit drygt halva vägen varndade bilen för låg oljenivå. Har nu fått förslag att det kan ha varit mätaren som lurats att nivån var max då bilen stått länge, kan det vara rimligt? Det jag tycker verkar lite skumt och illavarslande, är den olje/sot -film jag fått på bakpartiet under hemresan. Trycker den ut olja via motorn? Jag hoppas att allt är tillfälligheter med en lite strulande oljenivågivare och mycket kondensvatten och sot i avgassystemet som jag sotat ur ordentligt på hemresan från bilhandlaren. Någon som har några bra ideer? Har tid på verkstaden först nästa vecka. | |
|
Finns ingen sticka på bilen? Måste väl gå att kolla nivån manuellt. /Christofer |
|
|
Ja...finns väl en sticka som sagt? Otur/fel? med bilen på första turen är ju ingen höjdare, men kontrollera den "verkliga nivån" via sticka som torde finnas på din vagn iaf.. Faceliftarna har ju tyvärr ingen sticka, men det är ju en annan femma.. Sensorfel är ju ingen omöjlighet i ditt fall OM du nu bara kontrollerat via displayen och nivån i "verkligheten" var låg s.a.s. redan vid starten...eller nå´t i den stilen.. Huruvida ditt "oljeklet" på bakpartiet verkligen är olja är ju svårt att sia om, kan väl lika gärna vara "salt och vägförorenings dynga"? Motorn går klockrent annars, dvs jämt och fint utan diverse effekttapp eller andra konstigheter? Mvh Janne. |
|
|
Ingen sticka...finns bara på 545 och på diselpannorna! Elektronisk oljenivåkontroll på 525 och 523 samt 530. Helt klart var det olja på bakpartiet..(har tvättat bort det och det var inte samma vanliga vinterskit....) men jag kan glädjande konstatera att det slutat komma olja den vägen. Åtminstone på den lilla körning jag gjort sedan jag tvättat den. Blir ett litet långtest på söndag på 18 mil t.o.r till svärföräldrarna. Men annars måste jag säga att den går som en dröm. Att gå från en 08:a peugeot till en 05:a 523:a med 4 gånger så mycket mil på mätaren känns ändå som ett grymt uppköp. ( Har ju kört 320 D E46 och Z3 1,9 tidigare.) |
|
|
Ja du......att jämföra en peugeot och en bmw är ju ungefär som att jämföra skit och pannkaka :) Angående oljeproblemet......ryker den nåt? ///Robban oo=00=oo |
|
|
Den ryker, men extremt svårt att säga om det är normal kondensrök, det har ju varit -10 till -20grader här uppe så visst ryker den lite, men det verkar inte vara någon svartrök... Om den bränner olja så borde väl röken vara rätt svart och den borde ryka rätt ordentligt? Det skulle kännas för_ävl_gt om man skulle måsta börja med att repa kärran för 6-10 tusen. Den är faktiskt snuskigt fin där den står i parkeringsgaraget! |
|
|
Man kan ju inte ta ut det värsta i förskott....även fast man gärna gör det med bilar :) Hålla koll på oljenivån till och börja med! Åka in på en verkstad och kolla avgasvärden kan ju vara ett ganska billigt test, för att kolla läget lite. Mvh Robban oo=00=oo |
|
| fel på vevhusventilationen? | |
|
Vevhusventilationen är väl vad som oroar mig mest om det skulle vara det. Det känns som att då har jag ju köpt bilen med det felet och jag måste försöka få det på någon form av garanti från säljaren. Har ju bara kört 95 mil från dörren hos säljaren. Men om det nu vore fel på vevhusventilationen? Trycker den ut oljan genom avgassystemet då? borde den inte pressa ut ventilkåpspackningen? Nägon som haft det problemet? |
|
|
Ska ut och köra 25 mil lugn landsväg idag, ska försöka hålla koll på oljenivån och omden ryker och sotar bakpartiet även i fortsättningen. Tyvärr blir det nog lite svårt idag då det snöar rätt friskt här. Återkommer med rapport om hur testkörningen gått... |
|
|
Det blev en kort testkörning, drygt 0,5l olja på två mil, men nu har jag konstaterat felet! Den trycker ut oljan i bakkant på ventilkåpan och oljan följer avgassystemet ut till bakpartiet.... BMW i luleå får sig ett jobb på tisdag! |
|
|
Lycka till men tycker nog att det skall gå på garanti inte f.. skall man bara ha RH garanti på en som jag tror dyr bil Mvh Thom525 |
|
|
Nä, jag ringde till säljaren IDAG SÖNDAG...och det lät lugnt, han sa att det var bara att lämna in den och be BMW ( Englunds Bil) här i luleå att ta kontakt med honom. Jag förklarade att om han inte var beredd att stå för reparationen så ville jag häva köpet och ta tillbaka Peugeoten.. Han lät rätt förståndig och insåg nog att då skulle han ju måsta bärga bilen från luleå till uppsala, och knappast kan han ju sälja den utan att åtgärda vevhusventilatioen i alla fall.... Bilen är ju såld med en MRF-garanti och eftersom jag anade oråd redan i Gävle på hemresan så måste nog jag i alla fall anse att bilen hade felet redan då jag rullade ut från firman... att den dessutom var nyss motortvättad gör ju att det känns som den kanske var lite oljig i motorrummet redan innan... |
|
|
Men bilen måste ha motorförsäkring den skall ju inte ha rullat 10000mil i heller så det är i vilket fall som helst inga som helst problem Har du fått någon tilläggsförsäkring på det andra jag köpte till en försäkring på allt i 1 år känns iallafall tryggt för mig Ha de |
|
|
Ja, dels så har jag ju motorförsäkringen, och dels så har jag ju garantin. Men en del kostnader blir det ju i alla fall, som jag hoppas säljande bilfirma är villiga att stå för. Jag måste ju hämta ut en hyrbil till att börja med...klarar mig ju inte utan kärran...har ju både barn i skolan och ett jobb där jag då och då behöver bilen! Jag är EXTREMT OSUGEN på att stå för den här smällen! / Johan |
|
| Apropå stickan, var ute o körde med 523an (e60n) och den började varna för oljenivån, stannade till och insåg att det fanns ju ingen sticka;) | |
|
Jaha! Idag kom domen från BMW här i Luleå. Tät vevhusventilation, uttryckt ventilkåpspackning och någon packning som släpper igenom oljan in i insuget och in i motron. Byte av vevhusventilation (slangar, rör) samt packningar och ganska mycket arbetstimmar + service med olja och filter samt bromsvätska som ska bytas hamnar på 13-15000:- Finns det någon som tycker att det är rimligt att jag ska ta den kostnaden då jag hämtade bilen onsdag i förra veckan och upptäckte att något var fel redan efter 10-15 mils körning? Försäkringsbolaget har jag pratat med och dom ställer sig helt iskalla till att ta några kostnader då de tycker att det är säljarens ansvar till 100%. |
|
|
Vilka hel*etiska summor det handlar om!? Säljaren ska ju ta detta.. Du köpte väl bilen hos en seriös handlare? Får också beklaga detta, inte alls kul med sådana historier direkt efter ett köp måste jag säga :/ Mvh Janne. |
|
|
Ska också tillägga att jag faktiskt trodde BMW lärt sig vevhusventilationsproblematiken till modell E60....Märkligt! Mvh Janne. |
|
|
Peugeot Johan: Inte en spänn skall Du behöva betala! Felet fanns ju då Du köpte bilen.. Det enda som kan bli krångel är väl kostnaden för hyrbil.. Det berör väl på säljarens "goda vilja" eller vad Du själv har för försäkringsskydd... En mycket trist start- hoppas verkligen säljaren är "renhårig" och står för det ansvar han måste ha.. Skulle i Dina kläder fundera på att häva köpet om inte allt går smidigt till väga... |
|
|
Du ska REKLAMERA felet till det säljande företaget! Enligt konsumentköplagen har man alltid 6 månaders reklamationsrätt om inget annat gäller d v s t ex. nybilsgaranti som gäller längre. Fel som upptäcks inom 6 månader anses ha funnits innan leverans och det är upp till säljade företag att bevisa motsatsen. Ja tror inte vevhusventilationen satte igen strax innan Gävle... D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.