AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.306

Supertrög styrning helt plötsligt

Hörde tidigare under dagen ett litet skramlande under bilen (ungefär som en vibrerande avgasklämma eller nåt), tänke inte mer på det.

När jag senare under dagen gör en rejäl sväng från stillastående så hände något.
Styrningen blev toktrög men det går att svänga åt båda hållen, men man får ta i ordentligt. Tror det small till lite, men är inte säker.. hände så snabbt.

Styrservon skulle ju vara första gissningen, men skramlandet och den eventuella lilla smällen kan ju kanske indikera nåt annat?

Motorn går bra, men vid tomgång så kan man fortfarande höra ett litet skramlande under bilen när man ligger ner.

Någon ide?
Vågar man köra med bilen till verkstad?

/S
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Trist när saker går sönder så där. :(

Hoppas någon här har något bra tips om vad som kan vara felkällan.
Japp, man får hoppas på det bästa.

Glömde säga att det är en 2003 330i !
Inga varningslapor lyser, vilket man tycker det borde göra om trycket till styrservon försvann?

/S
Ti
608
TimS
325i -88
rem till servon som gått av?
är det fortfarnade sånt på nya bilar? :)
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Rem till servon låter troligt, kolla också så ingen slang för servosystemet har åkt av, för då kan servon ryka på riktigt.

Nu är jag ingen bilmek, vet inte vilka slangar som skall kollas!
Får nog lämna in den till BMW, det går ju fortfarande att köra den till verkstaden så länge man tar i för att svänga :)

Drivs inte servopumpen av remmen som driver alla andra prylar dvs det jag skulle kalla fläktrem?
Såg inget konstigt när jag tittade ner. Remmen roterade ok.
Vilket "hjul" hör till styrservon?
Är styrservopumpen den som har ett lock som det står att den skall dras åt med en momentnyckel?

/S
Kollade en gång till, jag antar att servopumpen är den som sitter längst ner till höger på remmen?
Den verkar snurra.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jo det är denna... Oki, kan ju fortfarande vara slang till servooljan som gått av. Kolla nivån i servovoljebehållaren! Är denna på rätt nivå så är det möjligt att pumpen har gett up.

Kollade servooljebehållaren nu när det var ljust.
Den är i stort sett full.

/S
Det var servopumpen som gett upp.
Som tur var så hände inget med styrväxeln!

/S
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Skönt att få det avklarat =) Trevlig bilvår för dig då.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.