|
|
|
|---|---|
| Gjorde idag ett oljebyte på tolvan, och magkänslan har trots alla experters ifrågasättande av meningen med att kolla upp bultarna på en M73 motor sakt att jag skulle göra det. Och tur va väl det i dubbel bemärkelse nu hängde i och för sig pumpen kvar dinglande i två pinnbult, i den ena satt en lös mutter kvar med några varv gänga den andra låg i tråget tillsammans med bulten som går in i sträckaren. Men snacka om att jag måste ha haft tur för bulten såg inte rolig ut, dels var den krökt, skallen var sextonkantig gängorna var paj, brickan till den samma var i sex sju bitar. Vilken resa den hade vart ute på vill man väl inte veta men tur måste jag ha haft. Plastkåpan under pumpen hade till och med klarat sig ,däremot så hade något hänt i sträckaren så jag kunde inte få i insexnyckeln för att justera spelet så de fick bli en shimsning med en bricka i stället. Så mitt råd är till alla KOLLA BULTARNA kan tillägga att min har om milen stämmer vilket jag tror gått 25900 mil. Hur länge har man åkt med lös pump? hur långt till hade man kunna åkt ? vem vet 2mil 2000 mil ? Så kolla bultarna och sov bättre. | |
|
Ah, tusan; Montera ett lass superstarka magneter på undersidan av oljetråget och sov gott! Vad säger att inte bultarna lossnar på Din ny-fixade efter första starten? Har Du kollat? Du kanske har något annat fel som orsakar detta som följdfel direkt? ....nåt att drömma om? /S |
|
| täääååååhh! finns redan tråd om ämnet Länk | |
|
När Du sedan kört ett tag med magneterna, kan Du ta bort dem och (vid stagnerad motor) dunka på tråget med en slägga och höra ifall det skramlar. Gör det det, gör om proceduren Du började den här tråden med. .......Skulle sova mindre gott om Man inte har full koll på länkar och bussningar på karosseriet vid de miltalen? Motorer finns det gott om, men bara Ditt liv är unikt? /S |
|
|
Länk Mvh |
|
| Åh Fan 750 IA det är så man gör magneter o slägga ? Ber om ursäkt att en oseriös novis som jag kommer in med fakta i detta forum. Ville bara utbyta lite erfarenheter det var allt.kanske borde jag kollat bakvagnsbussningarna först? | |
|
Vet inte om du skämtar "bmw750ia" men gör du inte det så tycker jag du ska tänka efter lite på vad du skriver. Bland det dummaste jag läst på länge och jag hoppas att de flesta förstår det så vi inte ens behöver förklara varför. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Till håbba: Tack för att de delger Dina synpunkter till forumet :) Spelar ingen roll hur ofta en sådan här sak berörs,det kanske räddar någon som missat detta med lösa bultar på V8:or ock 12.or. Gamla trådar kan missas ock framför allt kan nya ge upplysningar om saker som det finns mera info om i de äldre trådarna. Till: Galant turbo: Håller fullkomligt med dej i det sista inlägget du skrev ! Ser forumet som ett sätt att slippa " uppfinna hjulet 2 ggr " ock all kunskap här oavsett om det berörts tidigare är av godo, så bra gjort du har mitt 100% iga stöd :) |
|
| Tack för tipset! Ska kolla det i helgen när jag byter olja, filter och kylarvatten. | |
| Hur såg det ut xjml ? Alla är ju överens om att bultarna är ett problem på V8:orna eftersom nu konstruktionen och infästningarna är exakt lika i alla fall på 4,4 l V8:an som i V12:an möjligen att pumpen skiljer sig i kapacitet ? Ser jag det som helt logiskt att problemet är det samma i 12:orna. Så ett råd igen kolla bultarna även i TOLVORNA. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.