|
|
|
|---|---|
|
Vad är rekommenderade bytesintrevaller för manuell växellåda samt. bakdiff på en E46 -03? Står inget i serviceboken. Om det betyder att BMW förutsätter "lifetime" ,dvs inget byte, så vill jag istället veta era rekommendationer för när man BÖR byta (...för kom inte och påstå att en växellåda/diff inte mår bäst av ett oljebyte efter en viss tid.. ;) mvh | |
|
Detta är för Diffen/bakaxelklumpen Finns inget intervall = Lifetime. Men,packningen som sitter vid tapp-pluggen under klumpen/diffhuset har som regel en Aluminium bricka som saltet sakta fräter sönder,ock det bildas porer som gör att oljan sakta rinner ur diff-huset. Om du ser att det är oljeläckage runt pluggen så bör du byta ut olja samt packningsbrickan mot en i koppar ! Har själv bytt på min 5-serie -02 ock alu-brickan var i uselt skick. Kollade mängden som jag tappade ur ock den var ca 1½ dl mindre än rekkomenderas mängd = läckage. Det var smuts/oljerester runt pluggen så visst har det fuktat ur lite med tiden. Men det skadar aldrig med ett byte av oljan. Hos min BMW-Mek så kör man med endast en sort av bakaxel olja till BMW. Castrol XJ till samtliga modeller. Så mitt tips är ...byt olja till Bakaxeln ock passa på att byta ut brickan till en i koppar ! |
|
|
Byte mellan 10-15.000 mil verkar vettigt? Mvh |
|
|
Tack för svaren, vad anser ni om växellådsoljan? |
|
|
Bytte både i lådan och i bakaxeln när den gått ca 12000 mil. Känns som en billig försäkring. När det gäller lådan så ska det sitta en etikett på lådan där det står vilken olja som finns i. Köp likadan olja. Mvh //Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.