AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.494

Batteriet laddas ur -- Kan det vara den självöppnande glasluckan?

Li
20
Line6
330iA Touring -02
Hej alla, har en 330iA Touring.

Symptom:
1. Självöppnande glaslucka vars symptom kommit och gått sen 2 år tillbaka
2. Batteriet urladdas nu då lucksyptomet återkommit .
3. Telefon (Siemens BIT2) försvunnen från menyn.
4. Värmeslingan i bakrutan fungerar ej dock tänds lampan i knappen och tänds också automatiskt i +3 grader eller lägre..

Vad jag gjort:
Nytt batteri införskaffades för 1 månad sen då jag trodde det var orsaken och sen i går är det också urladdat.
Jag har mätt vid tomgång och generatorn levererar 14.1V
Kan således utesluta den.
Något drar slut på batteriet.
Kan det vara så att den självöppnande glasluckan skickar signaler som gör att bilen aldrig hamnar i sleepmode fast man låser centrallåset så att luckan inte öppnas och att inga lampor i cupé och skuff lyser??
kan tilläggas att när glasluckan är öppen så hörs det ett klickande från bagageluckan inte glasluckan. Detta är ibland frekvent och ibland mer sällan.
Hörs dock inget när man använder centrallåset och låser bilen

Söker lite vänliga själar att brainstorma med och som kan ge mig inputs i hur jag ev kan lösa glasluckan problemet men gärna dem andra syptomen också :)

Mvh
Toni
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Tänker på biten med att batteriet drar ur.
Du har inga problem med kupéfläkten, att den går upp och ner i varv ibland (i autoläget)?
Då skulle fläktmoståndet/fläktslutsteget kunna ligga bakom strömlösheten.
Ett inte helt ovanligt fenomen på E46/E39.

Mvh
Patrik

___
B M W
Li
20
Line6
330iA Touring -02
Hej Patrik,

hmm, nej det har jag inte märkt.
Borde inte fläkten i så fall fortsätta att snurra även när bilen är avstängd för att den skall dra ström och vara orsaken?
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Jag är osäker på om det faktiskt är så att det är själva fläkten som snurrar, eller om det bara går åt en massa ström i slutsteget (typ kortis).
Kostar i runda svängar 800:- och är ett litet elände att byta, tycker jag :-)

Sök lite i ämnet så hittar du massa läsning. Värt att kolla upp iaf.

Mvh
Patrik

___
B M W
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Jag har samma problem på min e39 och har hittat flera kabelbrott i gångjärnen till bagageluckan vilket gör att de får kontakt lite hur som och då öppnar luckan mm troligtvis är det också anledningen till urladdningarna
tyvärr har jag inte hunit ta tag i problemet utan bilen har varit stående i två veckor
Li
20
Line6
330iA Touring -02
Ok nu har jag kollat upp knappen på glasluckan och den verkar fungera då jag mäter på stift 1 och 3 i skarven under plasthöljet men glasluckan öppnas ändå inte när jag använder knappen utan bara genom nyckeln.
Li
20
Line6
330iA Touring -02
Har nu kopplat bort knappen vid skarven men rutan öppnar sig ändå :/
Li
20
Line6
330iA Touring -02
Följande har hänt.
Mätte upp om bilen drar tjuvström och fick följande.

Låst bil med glasluckan öppen: 0,4A
Låst bil med glasluckan stängd 1.4A
Detta efter 16 min när bilen gått i sleepmode.
Inte konstigt att batteriet sugs slut.

Mina frågor:

1.Hur kommer man åt motorn i bakluckan för att koppla ifrån den?
2. Finns det en säkring som går enbart till glasluckan??

tacksam för svar!
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
jag hade samma problem på min kopplade bort knappen men fortsatte öppna sig så jag tog bort kablarna till låset ist så nu öppnar den inte sig men jag har märkt att det nog inte var det som var felet för relät knäpper i bland under instrumentet så det var nog nycklen som är felet faktiskt

Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
kan meddela att nu har min slutat öppna sig och slutat dra tjuvström efter genomgång och hoplödning av 6-10 kablar som var mer eller mindre av i gångjärnen.

mvh kim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.