|
|
|
|---|---|
|
Hej. Efter tjänstebilar som Ford och andra privata skitbilar ( itsubishi) har jag äntligen bestämt mig för att plocka ut en ny tjänstebil till det egna företaget. Har kollat på 520d, 320d och andra modeller i den praktiska klassen men kan inte hålla mig. E93 cabben är bara för vacker. Lever bara 1 gång och nu har jag bestämt mig för att köpa just den. ¨ Frågan är vilken motor jag skall välja. Förstahandsvalet var diesel varianten eftersom jag kommer åka ca 3000 mil eller mer per år. Men börjar fundera på om jag verkligen kommer tjäna på just diesel. Hur är andrahandsmarknaden för en diesel. Köper folk det just när det gäller cab. Känns som om en cab är en glidarbil som folk i allmänhet kör mellan 500-1000 mil per år och då går diesel fet bort. Försöker räkna på totalkostnaden för hela tre årsperioden inkl försäljningen. ( hur svårt det kommer vara att sälja en dieselcab, me tanke på skatten) Skall tillägga att priset på bilarna är desamma då dem är ca 6 månader gamla. Hur hade ni gjort? (obs mindre motoralternativ är inte utav intresse) BMW FOR LIFE | |
| Svårt att svara på eftersom det är just du som ska ha den. Personligen har jag haft en cab (bensin) på firman och har varit lite sugen på en cab igen. I mitt fall skulle jag välja en diesel pga förmånligt ägande och det faktum att en diesel är väldigt väldigt trevlig med automat. En cab är ju som du säger en glidarbil och vad kan bli bättre cruising än dieselkaraktär med automatlåda och nerfällt tak... :) | |
|
Just i detta fallet så hade jag valt 335 bensinare... för ljudets skull när taket är nere. Om ekonomin inte spelar så stor roll så är det bensinare som gäller. Om du tänker köra vansinniga streckor så är dieseln given. Det finns egentligen bara ett sätt att bestämma - testa bägge typer och se vilket som passar just dig! Vilken än du väljer så är det bara att gratulera! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Känns ju inte som en hit att glida omkring med en diesel med nerfällt tak och insupa dieselavgaserna... Annars så tror jag att väldigt få vill ha sin E93:a med diesel motor. |
|
|
Ja, det blir ju ett ohyggligt intag av avgaser när man fäller ner taket. :/ Anledningen till att bmw börjat sälja dieselmotorer av coupe och cab-versionerna har ju förmodligen med efterfrågan att göra. Att tro något annat är ganska dumt.. Jasko, om alternativet är 335Ci är det kanske ett svårare val (eller lätt, rättare sagt). Nu gällde det 325Ci eller 325Cd. |
|
|
Det lär ju kännas när man står stilla iaf. |
|
| Jag märkte inte av avgaser från min bensinare så jag förstår inte varför man skulle störas mer av att man kör diesel. | |
|
325 var det... vet ej var 335 smög sig in! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Tittar man utomlands så säljs det enorma mängder med dieselcabbar så att bilen skulle vara svår att bli av med är nog inget större problem. Det är bara i Sverige som dieseln behandlats som Paria tidigare. Det börjar ju ändra sig så diesel är nog 50/50 i Sverige framöver antagligen. Hade det varit en dieselfyra som du skulle haft i bilen hade jag formligen skrikit "nej" eftersom de har bilvärldens fulaste ljud. Men nu är det modern dieselsexa vi pratar om och de brukar vara riktigt trevliga att lyssna på numera. Ekonomiskt tror jag att det är nästan helt dött lopp mellan modellerna. 3000 mil är en rejäl sträcka och faktumet att bilen kommer att vara en långmilare när du säljer den, kommer antagligen påverka andrahandsvärdet mer än vilken motor som sitter under huven. ______________________________ //Lövet |
|
|
Jag tycker 325d-motorn är en riktigt trevlig motor och tror nästan den. Kör du långt och kanske inte varvar motorn friskt så kommer 325d upplevas piggare och ljudmässigt låter den bra för en diesel. Dessutom tycker jag det är ett fräckare val just för det är en mer udda kombination. Har du provkört motoralternativen? Mvh Johan |
|
| Anders S, därför att dieselavgaser luktar mycket värre än bensinavgaser. Säkert ingen stor sak men ändå. | |
|
Att man skulle bli besvärad av de egna avgaserna när man kör nercabbat är väl det lilla problemet, om det ens är något. Nygödslade åkrar och gamla Polska långtradare är värre. Har själv kört en 320i Cab som tjänstebil i 2 år, och byter nu till en 325d E91. Cabben behåller jag sm sommarglidare. Skulle jag tagit en Cab igen skulle jag inte tveka på dieselsexan. Det är mer skönt muller än knatter, och massor av kraft. Du lär nog bli nöjd oavsett motorval så länge du väljer en 6,a Som tidigare sagts, provkör och avgör själv. \Matsh |
|
| om du kör 3000mil/år är väl dieseln bästa alternativet men som sagt provkör och ta den som faller dig i smaken | |
| Har en Bmw 325da cab 2008 med M-paket och 19tums fälgar och har åkt ca800 mil sen förra sommaren och har aldrig lidit av att det skulle vara en nackdel med diesel.Alla som sett och kört bilen tycker att den går super.Känner inge diesellukt vid nercabbat heller.Har haft många Bmw bilar men har aldrig varit så nöjd med en bil som denna.Enligt mitt tycke så är automat ett måste. | |
|
wow nu har jag köpt bilen. Blev en svart 325da cab med m-paket. Svart skinn och det mesta i utrustningsväg. Är så sjukt nöjd. Sitter med ett stort smile hela tiden. Äntligen har man roligt igen bakom ratten. Ångrar inte en sekund att jag valde dieseln. Luktar ingenting. Låter hur fint som helst och känslan är ultimat. BMW FOR LIFE |
|
| Gratulerar. Förstår att du är nöjd. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.