AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.351

Cabba ner/upp på E46 i rörelse

el
15
elgusano
M3 Cabriolet -02
Jag har hört olika bud gällande E46:ans möjlighet att cabba ner/upp då bilen är i rörelse. Vissa hävdar att bilen måste stå stilla, andra att detta går att göra upp till 40 km/h. Vad gäller?
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
elgusano
Äger följande BMW Äger följande BMW:
M3 Cabriolet -02

...

Varför provar du inte bara ? =)
el
15
elgusano
M3 Cabriolet -02
Har inte fått bilen än :-)

Tar nog ngn vecka till...gamla ägaren hade ingen aning, han hade bara kört med hardtoppen på!
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Cabba ner i 40 km/h rekomendeas inte! går dessutom inte omm allt funkar som det skall.
Min erfarenhet är att visst rull är godkänt, sakta vid ett röljus eller sakta backande ut från parkeringen. Man bör dock starta mekanismen stillastående annars funkar det inte på min.
Det var betydligt lättare med Z3,an utan el, tog cs 2 sek både upp o ner med enhandsgrepp.

\Matsh
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Polaren hade en -03 M3 cab och el-cabben vägrade kategoriskt att röra sig när bilen inte stog stilla.

Samma sak med en annan polare som åkte 330ci automat. På den var man dessutom tvungen att ha automaten i P läge för att kunna köra cabben upp eller ner.

Vill dock minnas att det skall finnas små kretskort att koppla in som gör att man både kan köra elcabben under körning samt även kunna cabba upp resp. ner genom att trycka och hålla in lås resp. lås upp knappen på nyckeln.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Varför måste man kunna cabba upp eller ner när bilen rullar?

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag kan cabba upp och ner min om jag kör väldigt långsamt, typ 5 Km/h. Men har tagit som vana att alltid stå still.
En annan rolig funktion som är inlagd på min bil är att om jag håller inne låsuppknappen på fjärrnyckeln drar den ner rutorna och fäller caben, och likadant fast tvärtom om jag håller inne låsknappen.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag läste inte hela ditt inlägg amullo, men det behövs ingen extra elektronik för att göra det.

BMW CS #5206
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det finns elektronik som gör att du slipper hålla inne knappen :-)

Har det på min. Skönt att slippa träningsvärk i pekfingret hahahahaha

Du bör stå still när du börjar manövern och sen bara rulla helt sakta tills det är klart. Har nu iofs inte provocerat systemet genom att öka farten för att se vad som händer men antar att taket stannar och det börjar plinga hej vilt.

Om det börjar spöregna under turen när du kör nercabbat är det nog bäst att ÖKA farten och stanna under en bro istället för att sakta fälla upp detsamma under regnet.

Som redan sagt, stå helst still.

De moderna cabbarna med plåtorigami till tak kan köra i högre hastigher, vissa upp till 50 km/h, och jag inte tro att det kan vara bra i längden. Det måste bara bli glapp lite här och var till slut. Det är tunga och stora grejor så vindfånget är rejält. Det funkar, visst, men hur länge? Och vad lär det inte kosta när det skiter sig?

Snart är det dags att ställa på pärlan och ta första turen, hoppas på lite vårväder då!!

Niklas

Fransosen
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har sett nån reläbox man kan köpa, så att när man trycker 3ggr på knappen så cabbar den upp eller ner automatiskt.
På min är det inlagt i mjukvaran, men jag måste hålla inne knappen hela tiden. (puh jobbigt)
Det är Joakim på Gbg:s bilservice som fixat det på min. Han är för övrigt den tidigare ägaren av bilen.

BMW CS #5206
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Så kanske det vvar.. Att det fans en box att koppla in så man slapp hålla in knappen både på nyckel och när man sitter i bilen. Ett snabbt "klick" på knappen eller en tre sekunders tryckning på nyckeln så cabbar bilen upp/ner själv.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.