|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Btw sämsta skiten var när jag skulle besiktiga min 325 e30.. Den var väldigt risig... Dock så störde jag mig väldigt mycket på att killen som besiktigade kom i en jävla fart och varvade motorn riktigt mycket när han var ute o körde. Får de verkligen göra så här? Pressa skiten till max? |
|
|
m_johan84: "Får och får".... Vet ju inte vad som är skrivet i "lag", men det går ju att anmäla till stationschefen och iaf ifrågasätta förfarandet om man känner för det.. Men antagligen så kan dessa besiktningsmän göra lite som de vill pga att man som "kund" är i ett underläge iom att man inte vill få någon trist "tvåa" i onödan.. Man är oftast glad att få igenom en vagn och då kan det säkert äventyras om man påpekar t.ex en dylik körning.. Men sägas bör ju är att teknikerna på bilprovningen försöker väl hitta problem med bilen och då bör man ju prova att köra bilen en sväng, ibland kanske hårdare än man som kund föreställer sig beroende på modell av bil och hur gammal den börjar vara.. Torde väl finnas en viss fingertoppskänsla hur man ska göra hos de flesta "besiktningssnubbar".. Borde också finnas andra ställen att besiktiga en bil på...då torde det bli en smula bättre behandlingar av kunden totalt sett(även fast det generellt sett är bra nu också skall sägas).. Men lite konkurrenter i det gebitet skulle nog inte skada.. Mvh Janne. |
|
|
Under mina senaste besiktningar har inte besiktningsmannen kört över 20 km/h vid något tillfälle. Har dock haft ganska nya bilar så jag antar att de inte känt något större behov att leta fel. ______________________________ //Lövet |
|
|
Har aldrig upplevt någon sur eller tvär på besiktningen, det enda "roliga" som har hänt var när jag besiktade min gamla kära Citroën BX16V och hade monterat bromsar från en Xantia V6 Break fram. Besiktningskillen kollade på dom och sen frågade han om det var orginalbromsar och jag svarade ja men inte på den här bilen då skrattade han och ruska på huvudet och gick därifrån, bilen blev godkänd... //Daniel |
|
| jag har fått besiktningstid på min kärra om 1 vecka.. tänkte att jag tar ett organ 6 mil bort så jag kan köra den riktig varm innan. brukar trilskas med hög hc pga av kammarna. men nu på råge har jag fått dit alpinaracekattar. o ersatt originalkattarna som har 2 ljuddämpare direkt bakom katterna med. kan de klaga på att jag har fullflödeskattar? och vad är/betyder HC mängd som mäts, får ju högst uppgå till 100? har fått nån tanke om luft... | |
|
HC är ju oförbrända kolväten(bensin eller olja) som kan bero på en del såsom sliten motor :) defekter i reningsutrustningen(kat. lambda t.ex) eller annat såsom helt åt pipan fel ventilspel.. Mera exempel>>>Utslitna stift, tändkablar,rotor,fördelare dåligt bränsle, gammal "förbrukad" olja i sumpen! mm.mm. Det jag vet är att min fd M535:a aldrig hade mer än ca 100-110 i ppm mätt HC vid mina besiktningar med den, oftast under 100 faktiskt. Utan katalysator märk väl.. Mvh Janne. |
|
|
janne; tror du inte min höga hc kan bero på kammarna? som du säger oförbrända kolvätena.. vassa timkammar är ju stängda ganska mycket på så passa låga varv ;) eftersom besiktningspapper 10 år tillbaka visar samma fenomen. den har alltid gått igenom.. men medans co alltid har varit nära 0 så har hc varit mellan 50-70. men än så länge så har den gått igenom, trots att den är hartge trimmad, lite ovetande är dom allt =) vad är det co är/betyder då? och vad är det för skillnad med co2500? vill lära mig det alltid undrat vad det betyder dom där termerna. |
|
|
CO är kol-syre blandningar (koloxider), jag skulle tro att SBP räknar CO2 (koldioxid) till CO. CO mäts på tomgång och CO(2500) är samma mätning men vid förhöjd motorgång, vanligtvis 2500 varv som siffran indikerar. Jag är inte heller någon expert på det här, men förhoppningsvis kommer någon som kan påtala om jag har fel eller rätt =) |
|
|
Koloxid(CO) är oförbrännt i avgaserna.. Kan bero på samma saker som jag radade upp angående kolvätena.. Men "taskig förbränning alt. olja följer med ut i avgaserna" av någon orsak indikerar detta..t.ex. Ingen expert heller :) Mvh Janne. |
|
|
m_johan84, nejdå! Den vänstra (bak) bälteslåset är svårt och komma åt då det sitter två bilbarnstolar bredvid varandra, vet man inte var låset är får man leta ett tag för att hitta den! Den döljs under mitten bältet och klädselskydd. M3 E30Länk |
|
|
Kan ju gissa att denna kille kan hålla sig för skratt. Troligen kommer han misstro bilprovningen även i framtiden. Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Fy för in i hela glödheta h-----e! Där hade jag fått ett omedelbart vansinnesutbrott, och att stationschefen förnekar vådslöshet. Om de nu hanterar 150 bilar om dagen borde de ha den kunskap/rutinen att de inte hivar på så att man kvaddar folks bilar. Rent skitsnack skulle jag påstå, snacka om olyckshändelse.. |
|
| kan bilprovningen hindra en att få åka med på testkörningen? det verkar inte som de vill det iaf någon anledning. | |
|
Den senaste gången jag besiktade (1:a april) var första gången de inte frågat om jag skulle åka med. Alla andra gånger har de erbjudit mig att sitta med under provturen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
jag ärker alltid med, skulle vägra att släppa iväg nån av mina bilar till nån okänd sådär, A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
När jag skulle besiktiga min förra 116i så kunde besiktningsmannen inte starta den för han kände inte till det där med startknapp. Bredvid oss höll en annan besiktningsman på att besiktiga en E60 520d och frågar ägarparet om den har 5-cylindrig motor !? |
|
|
Hade en riktig upplevelse idag när jag besiktigade hojen.. Men jag vet inte om ni vill höra.. Blev iallafall anklagad för att genom fint motorljud försöka påverka en myndighetsperson i sin tjänsteutövning! Jag svarade "Absolut, jag tar till alla tricks!" Han garva och släppte igenom min Ducati med öppna dämpare. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
här kommer min upplevelse från gårdagen, o aldrig varit så glad när jag åkte där ifrån. utan att överdriva iaf... så fick jag åka långvägars 8 mil enkel ungefär för att de va så dåligt med tider runt lkpg trakten. men tänkte de positiva med det är att bilen blir iaf riktigt genomvarm. jag hade inte så höga tankar om det här o var nästan säker på att de kommer bli några 2or här. men de tog snart vändning redan efter jag rullat in kärran i hallen o gubben presenterar sig..o går runt 2 varv o kollar på bilen o säger att den här verkar tuff o berömde mig för att åka tyskt.. o sa själv att han hade en audi rs2a. han hittade inget alls att klaga på varken under eller i bilen, iofs har jag nästan bytt allting under bilen. dock så hade ett bälte häktat sig, aldrig gjort tidigare :/ så där blev de en notering.. men jag rykte o slet i det i några minuter tills de hoppade igång o han sa att de va prickfritt...tillls.... när det var dags för provkörning o avgastest (fick göras utomhus pga av stora dtm rör) om provkörningen sa han inget bara lite leende förutom att han tyckte bilen kunde ju låta lita mindre men nu när du lagt så mycke pengar på avgassystemet får det väl sitta kvar ett år till iaf. o nu ska vi göra avgastestet här bakom, följ med bort grabben sa han o nu kommer väl dommen tänkte jag..mycke riktigt! allting stod åt helvete fel., avgastesterna på den här bilen har alltid varit lite roliga =) men inte så här dåliga! men då sa han så här. vi stod ju rätt länge på tomgång. får jag åka en sväng till o varva ur maskin lite? visst tänkte jag..o han lade iväg o de vrålade bra bort igenom o jag bad en bön till gud. de gav skillnad!! men inte tillräcklig desvärre... o ångrade mig att jag hade monterat dit dom där kattarna. men han sa.. jag vet ju att du bara kommer hälla i etanol i tanken ändå o åka in sen så ta o kör ett år nu och ha kul. av de här kan man säga att de lönar sig att få en ung, gasglad o motorentusiastisk besiktningsman :D |
|
|
Jag blev utskälld när jag reg besiktade dragkroken på min 540. "En sån här direktimporterad..." "inga avgasgarantier gäller" Då blev jag sur och föklarade att det inte byggs några BMW i Sverige så således är alla importerade. Samt att en bil från -97 som gått över 20000mil inte har några avgasgarantier kvar oavsett var den är köpt. Till saken hör att jag har besiktat mängder med bilar och släp och det brukar vara trevligt. Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
|
Aquilla: Det verkar som om de beggade alpinakattarna var i sämre skick än original... Sätt tillbaks de gamla till nästa års besiktning om du har kvar dem, eller köp en ny sportkat istället: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.