|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
När jag ställde på e30:in förra våren och tankade upp märkte jag att den läckte soppa från det vanliga stället på tanken. Hade redan bokat besiktning och behövde hinna besiktiga innan spring break (givetvis är man alltid ute för sent). Efter lite konsulterande med vänner gjorde jag ett seriöst försök med kemisk metall som tycktes fungera. Dagen därpå är det dags för besiktning och jag glider ner till garaget och inser att den fortfarande läcker. Börjar stressat försöka fixa med slangklämman och gummislangen för att på något sätt mörka läckaget men det bara läcker mer och mer. Uppgiven sätter jag mig i bilen och drar till bilprovningen. Direkt när jag kommer in och jag står där och stinker bensin säger jag som det är till gubben. Får bara ett ok till svar. Lite småsvårt har han att få ner avgasvärdena men det går till slut.. (har trimchip på också). Medan bilen är upplyft står det verkligen och droppar bensin hela tiden och jag skäms. Men när vi är klara säger han bara: fin bil, det där med tanken fixar du, eller hur. Och jag får blankt papper. Dagen efter beställde jag ny tank hos BMW och två dagar senare fick jag och brorsan dit den och bilen gick många varv på spring break. Ärlighet kanske varar längst trots allt.. |
|
|
Jag har precis som Fransosen en Renault 5-historia. Jag hade emellertid ingen GTE, utan en beskedlig 75-hästars TS. Redan vid bromskollen, som är det första "stoppet" i Kristianstad – kommer stoppen i samma ordning på alla besiktningsstationer?, bestämde sig besiktningsmannen för att öppna huven. Jag satt kvar i passagerarsätet. Efter en snabb koll tittade han in i bilen och sa "Du det sprutar bensin här", jag sa väl något i stil med "Lägg av, det sprutar ingen bensin under huven på den här bilen" och gick ut för att kolla. Nog sprutade det bensin, en rejäl stråle rakt upp i luften, antagligen från bränsleslangen – jag minns inte så noga det här var rätt många år sedan. Det blev en tvåa, jag fick med andra ord köra bilen därifrån, visserligen efter att jag lovat att köra raka vägen till en verkstad, men i alla fall. Verkar nästan lite omdömeslöst av besiktningsmannen, så här i efterhand. Seså, flytta dig |
|
|
Åkte in till SBP i går tyvärr fick jag inte samma person som de två senaste gångerna. Det gick fort som attan kan beror på att det glömde/missade titta på följande salker: *varningstriangeln *bälterna om det fungera eller inte *styrlederna Inte för att bilen har några problem med dessa saker men lite märkligt att det inte tittade på de punkerna. Så nu är det bara att köra vidare i ett år till och njuta av bilen. |
|
|
Ska in med 525:an om någon timme, vi för hoppas att det inte blir någon historia att berätta! M3:an har de nog aldrig kollat batteriet på under de sju åren jag ägt den. M3 E30Länk |
|
| lustigt. styrlederna tycker jag de är skitviktigt att de kollar. man borde ringa o klaga till nåt kontor eller liknande när de glömmer eller skiter i vissa punkter. pga av stress. det är ju lixom både för sin egna o andras säkerhet man besiktar en bil. många verkar tycka de är pest att besikta bilen o va förbannad om de får fel. men tänk så istället..hur kul skulle de va att leta begagnad bil om bilarna aldrig besiktas? en ny besiktad bil är lite som ett säkert kort.. jämfört med att köpa en som stått avställd i 2 år kanske. | |
|
Abbe: Varför ska det titta på batteriet? |
|
|
"Abbe" menar nog fastsättningen av batteriet, detta missas sällan av SBP.. Mvh Janne. |
|
|
E34:An ska in på onsdag, så då får man se vad det kan bli... Brukar dock alltid vara en hygglig tillställning då "min" station har bra gubbar och fäller det som ska fällas och friar det som ska frias, så det är inget att våndas över. Förresten, när vi ändå är inne påSBP, var håller Jesperado hus? Tycker mig minnas att det var längesen man såg ett inlägg från honom, var / är ju ganska frekvent forumanvändare. |
|
|
Har ett färskt tillägg i denna underbara tråd ;) Min far ( 73 år ock stolt ägare av en e46 320 touring ) skulle besiktiga bilen för 1 månad sedan. Som vanligt pedant kollar han alltid upp bilen via sin bmw verkstad innan bilprovningen. Lika detta år.. På verkstaden hittar man inget fel förutom att mittre bältet i baksätet fastnat i innersta läget. Man kämpar för att lösa detta utan framgång på verkstaden. Min far berättar detta dagen därpå när han är hos BP ock resultatet blir ombesikning av bilen givetvis. Besviken av detta berättar han detta för mej på kvällen ock säger att verkstaden beställt ett nytt bälte inkl hållare, ja rubbet för det går inte att fixa enl dom. Påmindes av en liknande sak som hänt en vän till mej. Han monterade in några 6x9:or i hatthyllan på en bil ock efter detta låste sej ett av de bakre bältet sej i det innre läget. Det visade sej att magneten förde spärren till bältet i det låsta läget. Bad min far att leta fram en stark magnet för att testa om det går att fixa spärren, ock det funkade :)) Troligen något gruskorn som hamnat i spärren när ryggstödet fälts ner ? Min far åkte tillbaka till BP som godkände bilen ock efter att min far berättat vad vi/han gjort för att lösa problemet så strök man efterkontrolls avgiften. Det tycker jag var shysst av BP,ock som någon skrev har tidigare så lönar sej ärligheten verkar det som ;) |
|
|
japp, fastsätningen menade jag! Det var lika idag med 525:an, ingen kontroll på den punkten! Helt klar skön herre som hade hand om bilen! Då vi har tre barnstolar i bilen så är det svårt att komma åt låset till bältet vänster bak, jag erbjud mig att låsa bältet så han ser att det fungerar men han sa typ: ehh, det räcker med att du vet att det fungerar!!! =) Han fick hjälpa till med bedömningen av bilen framför som var en "vältarklass", den hade rosthål på ett ställe, hans komentar var: jaså! Är de här bilarna inte bättre en så här?! =) Vår bil gick genom utan anmärkning, men han ville att jag ska smörja upp huvlåsningen och det kan jag väl göra! M3 E30Länk |
|
|
Ett tillägg, en av bes killarna känner igen mig, så fort han såg mig frågade han mig var jag har pärlan? han menad M3:an! :) M3 E30Länk |
|
kilroy |
"Förresten, när vi ändå är inne på SBP, var håller Jesperado hus? Tycker mig minnas att det var längesen man såg ett inlägg från honom, var / är ju ganska frekvent forumanvändare." Jag ställde samma fråga i den här tråden... Länk Någon som vet? Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Besiktade min E39 igår och besiktningsmannen frågade om jag hade dragkroken med mig? Ja, det har jag och han bad mig plocka fram den...Ok, jag plockade ur den ur hållaren under bagagerummets klädsel och la den i skuffen löst(tänkte att HAN ville provmontera den osv).. Nej då, han svor när jag inte hade den i handen och tog kroken och slängde den på betonggolvet så att det blev märke i golvet(+ ett litet märke på kroken också :(()! Ok, tänkte jag...plockade upp kroken monterade den själv och han godkände... Blev "aningen sur" över förfarandet och jag misstänker att han inte själv var kapabel att montera den...Iaf så tydde hans beteende på det! Lite förbannad var jag av naturliga skäl, men jag tog det med fattning och lät han i lugn o ro göra besiktningen som för övrigt gick snabbt.. Sur gubb j*vel med inställning som gör en lite mörkrädd, snacka om att ha noll förståelse för kunden ifråga :( NKI gick därmed ner en smula för just bilprovningen, annars har jag i princip inte haft svårt för SBP förfarande under alla mina besiktningar tidigare(jo, visserligen en gång med en E28 jag hade för några år sedan).. Betalade alltså avgiften på 300kr för att han skulle ge ett märke på dragkroken och ytterst sparsam besiktning i övrigt(kollade nästan ingenting av värde mer ansåg jag). Mvh Janne. |
|
| Höll på att bli en "rolig" upplevelse på SBP, men såg i sista stund att jag skrivit på fel vecka i min kalender! Nästa onsdag är det dax för domen. Hade ju varit kul och väntat där.... Förmodligen tills en stund efter "mitt" klockslag och sen in i hallen -när fan får jag komma in nångång! *hahaha* | |
|
Besiktigade återigen min 996:a idag. Denna gången påpekade han inte originalvingen, däremot kommenterade han nummerskyltsdekalen. Han hade ingenting emot eftermonterade xenonljus och att batteriet inte var fastsatt. =) MVH Christofer |
|
|
Ja, då var det min tur att besiktiga idag! Det gick som en dans och besiktningsmannen gav tom beröm och tyckte bilen var riktigt fin och välhållen : ) Nåväl, senare under dagen så märker jag att det börjat skorra bak i bilen vid ett visst varvtal när man kör genom växlarna ( lät en hel del i mina känsliga öron). Ikväll hittade jag felet, det är den ena "plåtmuffen" som sitter runt den innersta avgaspipan. Då drog jag mig till minnes att han joxade lite avgasslangen och det måste vara då det släppt. Så tack för det blanka pappret och det skorrande ljudet, bilprovningen! BTW! Hur sitter en sådan "muff" fast??????? |
|
| Bara att reklamera! Det ska ju inte vara så att bilen är trasig när de är klara. | |
|
Som alltid ett besök med bra bemötande och lite bilsnack. Tre "2or" varav en var mycket bra att den hittades, ett läkage på bränsleldeningen. En spindelled och svag handbroms också. Alltid något... |
|
| Vi hade tidigare en chevrolet blazer ifrån 70talet... ALLTID när pappa åkte in till bes med den så blev den underkänd och när morsan åkte in gick den igenom direkt... :) | |
| Abbe har du också problem med dina säkerhetsbältelås där bak? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.