|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Alpinan kommer precis nu från besiktningen, gick rakt igenom!!! Inte så konstigt men ändå alltid kul, skit trevlig kille på bilprovningen i Aröd, han bjöd med mig under bilen, kom nu ska vi titta under!, och vid provkörningen, hoppa in så tar vi en tur! Han var jättetrevlig, fast kanske det har lite att göra med bilen i fråga också...hur som, bilen är besiktad, jag log och hans dag blev iaf inte förstörd tack vara min bil... /Christian Länk |
|
|
Jag har fått skratta väldigt gott en par gånger på besiktningen. Jag skulle besiktiga min gamla grå ulv-i-fårakläder-Sierra, som ser ut som en grå tråkig gubbabil, men som går som ett skott. Första gången var det en av de yngre besiktarna som fick den äran, och hade ingen susning om vad han hade framför sig, förutom att det var just en grå tråkg Sierra, tills an öppnade huven.... Då trillade hakan ett stycke närmare knäna och det blev till att närmare kika igenom vad det egentligen stod om bilen i dataregistret. Jodå, allt var regbesiktat och godkänt, så efter lite svålkliande och huvudruskande med orden "ja jävlar, hur får man bara idén..." så var det dags för lilla provkörningen. Nu var det så att jag på den tiden hade en GPS som hastighetsmätare (inte längre lagligt tyvärr) då jag inte hunnit bli klar med inkopplingen av hastighetsmätaren i instrumentgruppen från SAAB 9000 som sitter monterad. Iväg for besiktningsgrabben efter att jag förmanat om att "ta det lite lugnt nu, den är väldigt yster i baken, även på torr asfalt, även på trean..." och borta belv han. Normalt så kör de ofta bara ett varv runt besiktningshallen i princip, eller runt kvarteret. Nu var han borta länge, så länge så att jag faktiskt började bli orolig att det hänt nåt tok. Men, efter en väldans lång stund så hörde jag det bekanta brölet från min bil på fullt spjäll långt därute på Dalarakan, en ca 600-700 m lång raka in mot stan, och där såg jag Sierran komma farandes i hyfsat god fart efter att ha kört om några bilar. Så strax efter det så hade han rundad kvarteret och kom in på besikningens asfaltsplan med ett lätt gnäll i däcken då han gav den en dos med gaspedalen på väg in mot mig. Han hade ett brett fånflinsgrin över halva ansiktet och vevade ner runat med orden "helvetes bil å gå som svin..." Jag sa "jo den är rätt pigg..." och lutade mig in och klickade till på en knapp på GPS:en och sa sen " jag ser att du lyckats klämma upp den i 147 Km/h under testturen, antagligen när du körde om bilarna där ute på Dalarakan, där det är 70 och sen blir 50... " Killen tog fort samma färg som en duktigt solmogen tomat, och sa "ojdå...." sen garvade vi gott båda två. Jodå, han blir ofta påmind om sin bravad i Sierran :) En annan gån när jag skulle besiktiga samma Sierra så var en polare där med sin Viper R/T. När fikarasten avr slut så kom besiktningsgubbarna ut i hallen och det blev rusning bland dem för att försöka få sno åt sig besiktningen av Vipern. Han som fick min Sierra på sin lott muttrade lite för han hade gärna velat testa den röda Vipern istället för en grå Sierra. Men sen när killen som testat Vipern kom tillbaka samtidigt som han som testat Sierran, så tjoade han i med Vipern att "nu har jag kört dagens fränaste och roligaste bil..." varpå han som testat min gamla Sierra med ett brett flin tjoade " nej du, det har du INTE, för det har jag gjort..." och så gick han och skrev ut ett blank papper. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| dr tinnitus: haha, den där sierran måste va något riktigt speciellt :D man blir sugen på en uppskrämd cosworth! | |
Gemini__ |
DrTinnitus: Klockrent! =) |
| gillade även alex84 historia! jag skulle gärna vilja se bilder på den e30n :D pma mig gärna eller ladda upp några bilder :) | |
| Nu vill vi höra vad för motor som sitter i Sierran och gärna massor med bilder! | |
|
Det sitter en Saabmotor i om jag inte minns helt fel. ______________________________ //Lövet |
|
|
För några år sedan rullade jag in med min Porsche 996 som hade tonade rutor runt om. Trodde aldrig de skulle släppa igenom rutorna men hade turen att en ung kille besiktigade och det blev en längre provkörning med bilen vilket resulterade i ett blankt papper trots olagliga rutor. :-) // Jim Profit |
|
|
Det är inte så himla märkvärdigt under locket på Sierran, då det är ett billigt diskret skitbygge. En SAAB 9000 2,3 Aero-motor med annat styrprogram. ca 300 Hk och 460 Nm i sina bästa stunder. Det och ca 1300 kg med förare och full tank gör den hyfsat rask. T ex går 0-100 att få till på 4,5-5 s med tungar rätt i mun, trots enbart bakhjulsdrift och smala bakdäck. 80-120 på femman 4,14 s 80-120 på fyran 3,36 s 80-120 på trean 2,54 s 80-180 på fyran på 10,41 s 402 m 13,15 s Växellåda modifierad BMW E36 M3 5vxl ZF Kardanaxel modifierad BMW 740i Slutväxel BMW 540i 2,93:1 med diffbroms. Tidigare Ford standard 3,36:1 utan diffbroms. Har inga bilder tillgänliga just nu på åket. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jim Profit: När jag besiktigade min 996:a förra våren så kommenterade besiktningteknikern min GT3-vinge. -Vingen får egentligen inte sticka ut på sidorna av bilen, men den är ju ganska rundad i formen så det får gå. Jag sa att det en originalvinge så "det får nog gå" =D. Han hade även åsikter om min utstickande bogserögla i fronten men släppte igenom bilen om jag lovade att skruva bort den. Självklart gjorde jag det ;-) . För några år sedan besiktade jag min 530 -01. Drog nitlotten och fick en besiktningsman som är allmänt besvärlig. Fick ombesiktning pga av något för hög ljusinställning. Året senare skulle min förra vinterbil in, en 41000-milad Audi 100 -91. Självklart fick jag samma gubbe. Vill de så kan de ju hitta gott om anmärkningar på en gammal trotjänare. Befarade 5-6 tvåor. Döm om min förvåning när gubben kommenterar bilen efter kontrollen. -Fin bil det här, det var inga problem. Så är det =D |
|
|
När jag skulle besikta men gamla 530 trodde jag inte på att det skulle gå genom eftersom jag visste att det var nåt glapp i framvagnen men jag kunde inte hitta själv. När det väl dags, kör i hallen med nypolerad bil o då stannar av allt o alla! DÅ trodde jag att det blir 2:a på avgas buller för jag hade hemma byggt avgas o det lät gott o rätt som en V8 ska göra. Nej, nej fick bara beröm! O så kollar dom in i bilen o under huven o det såg ut som Tomten har kommit - alla bara log! Jag hade en äldre farbror a´la Bosse bildoktor som skulle kontrollera o sa om framvagnen: - det ska vi titta på vet du... O han gungar o kollar men hittar inget! Då var det dags för en sväng runt bygget o innan han åkte sa jag till han: - ta du några varv i lugn o ro o det gjorde han! Körde 3 varv runt hela området! Gissa om han var glad... Blank papper blev det! Visst var min bil lite annorlunda men inte SÅ mycket eller?! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| grabber: 50-60 talister och V8a vetu, alltid sann lycka då :) | |
|
Jag besiktigade M3án idag, givetvis med resultatet alla vill åt:) Otroligt trevlig kille i 35-årsåldern som verkade ha samma typ av bilintresse som jag själv. Jag ser du har flytande skivor, funkar de bra? Absolut jag är helnöjd blev mitt svar. Sen började han diskutera Elmiamässan och frågade om jag själv brukade ställa ut bilen. Han kommenterade även att de va väl att den värsta F&F stukshysterin lagt sig och sa att de ska va stilrent men ändå utstickande som din bil. Fruktansvärt skoj att besöka bilprovningen när de är trevliga och tillmötesgående personal! Jag kör med rödvita klarglasbakljus vilka saknar reflex, de nämnde han bara i farten men förstod att jag inte hade några andra reflexer monterade då de skulle sabba looken. Men han tyckte jag kunde ha ett par liggandes i bilen med dubbelhäftande tejp om jag råkade ut för en flygande inspektion så jag kunde montera på plats. Ja nästan sanslöst vilken snubbe, tyvärr är de väl för mkt att hoppas man får samma nästa år. |
|
|
För några år sedan skulle jag in och besiktiga en långtradare. Hade just innan fått bromsarna justerade på släpen och skulle väl slippa den punkten i protokollet iallfall. Lastbilen kollades först, inga problem där. Sedan släpen. Framaxlarna såg bra ut mensen när tredje axeln skulle kollas så stannade allt och besmannen ville att jag skulle följa med under och titta på en grej. - Du har nyligen varit på verkstaden va, frågar han Jajamen sa jag och tyckte att bättre sent än aldrig. - Då kan du ju fråga om dom saknar ett spärrskaft med 17mm hylsa för det sitter nämligen en sådan kvar här. Ska man skämmas eller byta verkstad? M5 - sådan husse sådan bil |
|
|
Hej Hade en 900 2.0t cab -95 för några år sedan, fick en 2:a på att ljuset var för lågt, den autm nivåregleraren spökade. Så jag åkte och köpte 150-200kg cement i säckar som jag lade i bagaget och fick godkänt, lämnade sedan tillbaka säckarna och sålde bilen. :) /C |
|
|
För 5-6 år sedan hade jag en USA-specad SAAB 9000 med sealed beam strålkastare hittagen som flyttgods. En ung och grön bilprovare fick sätta tänderna i ekipaget. Först var det avgasvärdena som ställde till det för honom, en snabb konsultation med en äldre kollega löste det problemet. Problem två var sealed beam strålkastarna, sealed beam har symmetriskt ljusbild och kan inte kontrolleras i bilprovningens apparat, kräver en speciell grunka. Han vägrade att godkänna ljusbilden med hänvisning till att den var diffus på ena sidan och felaktig på andra. Jag försökte att förklara hur det låg till och bad honom att konsultera någon av sina kolleger. Tyvärr var han inte på humör för det och skickade hem mig med två tvåor på strålkastarna. Dagen därpå ringde jag till stationschefen och berättade om det inträffade. Det blev till att omgående åka in igen med bilen för ny kontroll. Strålkastarna kontrollerades igen i befanns att vara godkännda. Stationschefen hämtade dit bilprovaren som hade underkännt mina strålkastare och gav honom en mycket grundlig högljudd genomgång om sealed beam strålkastare inför övrig personal. Killen var något slokörad efteråt. Om han bara hade svalt stoltheten och frågat en andra gång. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
| vad är sealed beam strålkastare? | |
|
Sealed beam är enkelt förklarat en lampa som är hela lyktan, alltså ingen lös glödlampa som moteras i en lykta, utan själv lampan är med reflektor och frontglas inbygt som en hel lykta in en enda enhet. Länk Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Om jag inte har alldeles fel så fick man, åtminstone förr, bara ha Sealed Beam-strålkastare i USA. Dessa var dessutom bara runda. Därav orsaken att så många europeiska och andra bilar fick fyr-strålkastararrangemang på sina bilar som levererades till USA. Tex SAAB, Mercedes och många andra Länk Länk Per L |
|
|
Körde in min XJR för 2v sedan. Allt gick bra men när han skrev ut pappret sa han att det var ombes på trasig vindrutespolning. Lustigt nog fungerade den precis innan så vi gick ut igen och jag tryckte IN torkarspaken. Visst fungerade den. Killen måste fått hjärnsläpp... Men det ordnade ju sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.