AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.633

Innandömet i strålkastaren lossnade!523 E39 -00 Xenon

Hej,

Hjälpte en kille att byta xenonlampa i sin 523 -00 med originalxenon, allt frid och fröjd tills jag skulle trycka tillbaka gummihatten.

Då knakade det till, och hela apparaturen trycktes in! Håller man i halvljusdelen och trycker in, ser man att helljusdelen åker ut en bit, och vice versa, ljuset svänger så att säga till höger eller vänster beroende på hur man drar. Bilen skelar!
Det är som om ett clips eller en skruv har släppt!

Någon som varit med om något liknande?
Är det svårt att klyva lampan på en sån här, så man kan fixa det?
Eller är det bara att bita i det sura äpplet och byta hela insatsen?

MVH Calle H
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har du originalxenonen före 09/2000 så är det inga problem att dela dom eftersom frontglasen är utbytbara och nya justeringar finns som reservdel hos BMW.
Länk
Länk
Länk

(Betydligt sämre är det för angeleys faceliftljusen som kom 09/2000)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Nej gud vad bra!
Faceliftstrålkastarna, det är dom med helt klara frontglas va?
Denna kärran har raster i glaset (förutom över projektorlinsen för halvljuset).

Så det är "bara" att dela dom, inte lägga i ugn eller annan procedur?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Glasbyte på kompressormatad 540-98. Inget ungsbakande.
Länk
Länk
Länk
Länk

Länk
Hallelujah! Tackar mjukost gubbar :)

MVH Calle
Ra
6
RasmusO
530D GT -09 [F07]
Hasso:
Är det helt omöjligt att göra något liknande på faceliftljusen som kom 09/2000?

Det knakade till när jag bytte min xenon-lampa på vänster sida och nu vill den inte tändas utan bara blinkar till. Jag vet inte om det är att den lossnat som är problemet med att den inte vill gå igång eller något annat. Den högra började inte fungera ordentligt förrän efter någon vecka när jag bytte den.

Tacksam för svar.
/R
Själva ljusfunktionen påverkas inte direkt av en ev. brusten pinne för justeringen. Får en känsla av att du bytat till några billiga no-name lampor, dessa fenomen är inte okända i vissa sådana fall, tyvärr.

FP
Ra
6
RasmusO
530D GT -09 [F07]
Ok, tack.

Det är ful-lampor precis som du säger. Det är alltså övervakningen som släcker den pga att den inte ger exakt rätt svar på tändningen med andra ord.

/R
Nja, inte nödvändigtvis. Ström fram till drivenheten finns men HID-brännarna förmår inte etablera en stabil ljusbåge osv. Det som händer är att drivenheten gör 2-3 snabba tändförsök med högspänning, sen slår den av (men det är fortfarande 12V drivspänning fram). Varningslampan för trasig lampa tänds och man får slå av/på ljuset för ett nytt försök osv.
Väl tänd så lyser det sedan OK men det är här som det skiljer mellan märkeslampor och de andra.

FP
me
161
merza
750ia-95
Lånar tråden lite!
Skulle lossa lampan på facelift då knakade till
efter det är innsatsen lite lös!
Vad gör man??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Byter justering. Lite knepigt men det går.
Det finns tydligen att köpa från usa i teflon numera billigare än de engelska i aluminium.

Länk
me
161
merza
750ia-95
Tackar för info.
Låter lite knöligt
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Här är ytterliggare en som har fel på ena lyktan,ljusbilden på vänster sida pekade neråt häromdagen så jag kände på insidan, om lampan satt lös,men jag kan röra på hela innandömet ! Har något lossnat inuti kanske,och kan man dela på glas och insats för ev. rep.Har för övrigt tänkt att göra något åt de väldigt repiga glasen ,kan man byta de till nya glas eller är det helt nya lyktor som krävs?Bilen är för övrigt en 523:a-97 med "vanliga" ljus

HBK
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Före 09/2000 så kan du byta både lyktglasen och dessutom finns det justeringar att köpa på BMW.
Lyktglas med vita blinkers tex, finns lite överallt hos div stylingfirmor och även hos BMW.
Länk
Länk

Länk

Länk
me
161
merza
750ia-95
Hur kommer man åt justerings pinnen???
Tar man bort glaset???
Sitter som berget verkar vara limmat!
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Ah,stort tack hasso !,va bra,då får jag se till att fixa det innan höstmörkret anfaller,hoppas bara att de är lättare att byta än på E34,inte roligt :)

HBK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.