AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.986

525 diesel, tanklås problem - kan inte tanka?

ra
2
raptor68
525xd Touring -08
Har en 525xd Touring, och fick nu i kväll ett jobbigt problem.
När jag öppnat tankluckan och därefter tagit bort tanklocket så går det inte att tank pga av en "plåtlock" som sitter längst in i tankröret (dvs det går ej att få in dieselpunpen, då "plåtlocket" tar emot)

Har aldrig ens tidigare varit medveten om detta "låslock" eller vad det nu är.
Haft bilen i år problemfritt.

Tja, ngn som vet - har ca 3liter kvar i tanken - så tacksam för svar.

ra
2
raptor68
525xd Touring -08
Svarar mig själv, nu när det är löst.
Ifall ngn annan skulle råka ut för detta i framtiden.

Locket, i längst ner själva "tanktratten" låser för att inte fel bränsle skall kunna användas, dvs den öppnas när rätt dimension på tankpum används via 2st "små" lås på vardera sidan. Konstruktionen anses "idiotsäker" samt "mer eller mindre ej möjlig att gå sönder".

Tja min tillhörde tyvärr den promille som kunde strula.
Men nu är den bytt och min kära E61 kan tuffa på igen :)

Tur att den drar så lite så jag kunde ta mig verkstan på mina kvarvarande få liter ...

Hej!
Råkade ut för samma sak häromdagen på vår 535d-07, gick ej att tanka, efter lite mixtrande så gick det. Kontaktade BMW och deras åtgärd var att sätta i en insats i tankröret som låste upp plåtlocket konstant! En jävla lösning enligt mej, enligt BMW så är det bensinbolagens fel med för små tankpåfyllnings rör.

Fick du hela ditt plåtlocks enhet utbytt eller hur åtgärdades det? Enligt BMW så har de fått sätta dit ett flertal sådana här rör kit.

Mvh
Per-Ola Mattsson

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.