|
|
|
|---|---|
|
Jag har stora planer på att skaffa mig en Z3m Roadster men hör så mycket om allt importsnack. Har ni som har lite erfarenhet av dessa skönheter lite tips på vanliga fel, sådant som man ska kolla upp osv.? Hört att om vanos krånglar är det illa som fan, bussningar till stolarna brukar vara dåliga, kopplingen kan knarra... Vad bör jag titta på när jag ger mig ut och letar efter min pärla? Tacksam för svar! Mvh Rille | |
|
Helt rätt klart du ska ha en M Roadster, klart mest bang for the bucks. Ganska billig försäkring också. När jag skulle köpa min så var det också mkt snack om vanosar osv men tror inte du ska vara så orolig över sånt. Kolla bilen som vilken bil som helst man vill ju helst inte att den skall vara krockad osv. Jag gjorde stora M testet på min men blev förvånad över att de verkat missa vissa grejjer, så tips gör M test och egen besiktning. Tror att dessa ofta är hyfsat skick då de bara körs på sommaren samt är relativt dyra i inköp. Lycka till och vill du så bjuder jag på en provtur i Västmanland. M |
|
|
Hej , Jag har oxå haft en Z3M roadster -97:a , underbar bil/motor . Vad det gäller bussningar till stolarna finns det en kille här på forumet som tillverkar nya för ungefär en 5 hundring har jag för mig . Bytte dem på min , blev kanon bra . AC är nog ett krav/måste , blir hypervarmt om solen ligger på och toppen uppe . |
|
|
AC är faktiskt rätt skönt att dra på även om toppen är nere :) |
|
| Vet att det finns delade meningar ang AC på forumet då diskuterats flitigt tidigare. AC är för mig ett måste i M Roadstern. El-cab tycker jag att man kan klara sig bra utan. Det går snabbare att plocka av på själv och den blir inte helautomatisk bara för att den är elstyrd så det känns lite onödigt. | |
|
ang. knarrande koppling, om du vill njuta fullständigt av bilen, så är knarrande koppling mycket irriterande, jag vet, på min Z dock ingen M men konstruktionen är väl densamma, så kunde inte bmw-verkstaden fixa felet trots tvenne åtgärder, men jag...... fixade det själv så det går att greja med enkla medel, hissa upp , plocka bort hjälpcyl. lithiumfett med en specgjord pip, så kan man göra men inte hos bmw...... mvh Uffe/bildock |
|
|
Det är lite som att kika på vilken bil som helst och låta det sunda förnuftet bestämma tillsammans med ett motortest, vad som är en bra bil. Vilka modeller är det som har AC? Börjar de nån viss årsmodell? När ni snackar om elcab osv... är det inte de på alla roadster förutom de med hardtop? För det finns väl inga vanliga cabbar utan el? Det skulle vara rätt gött att få kika på din Roadster -> Carpenter Du verkar ha lite erfarenhet ge lite tips och visa lite! :) Mvh Rille |
|
|
knarrande koppling har med en bussning i pedalen att göra. smörjning ger väldigt varierande resultat, oftast dåligt/kortvarigt. need for speed i malmö visste direkt vad det handlade om och fixade min. det är lite pilligt att komma åt och byta. tror de tog 7-800 kr för bussning + jobb. är 100% knarr-fri nu. man kan inte ha en bil med det knarrljudet, drar ner hela intrycket av bilen. angående ac så var jag av uppfattningen att det var onödigt, innan jag köpte bilen. i efterhand är jag väldigt glad över att jag har det. de flesta har nog manuell sufflett, skulle jag tro. även här är jag väldigt glad över att ha just manuell. det går snabbare att cabba upp/ned och ingen elektronik som kan krångla. jag vill påstå att enda anledningen till att ha det på en z3:a är för att kunna säga att man har det. ser ingen praktisk nytta om man inte är 90 år och/eller har väldiga problem med fysiken. |
|
|
ang.knarrande koppling läser att du "jonte andersson" hade ditt knarrande i pedalen, och det trodde jag också efter alla inlägg som jag då orsakade här på forumet och visst det blev bättre med åtgärd där, men mitt problem kvarstod, det var inne i kopplingen på splinesen, men efter min åtgärd är även min tyst, och pedalrörelsen känns som "smör" har läst att även 3-seriens ägare har lika problem och det är väl samma koppling mvh Uffe/bildock |
|
|
Nåt man inte ska glömma, titta runt bakre kränghämmarfäste, "örat" som diffen hänger i samt sidorna av balken som örat är fäst i. Dessa delar är underdimensionerade, punktsvetsar och plåten kan ha sprickor. |
|
|
bilddock: okey! jag var kanske lite väl mkt "mitt ord är lag". men som jag har förstått så är det den bussningen som i kanske 9 av 10 fall orsakar knarret även om inte problemet satt där hos dig. jag testade olika smörjmedel i den regionen och fick stundtals tyst på knarret. men efter bussningsbytet så är pedalen mjuk och fin och ljudfri. skönt att vi båda åker ljudfritt i alla fall ;) tror det är nr 4 på följande länk som byts ut (och inte mot original) : Länk sirRille: mitt tips är att helt släppa allt snack du hört om import och vanos för det mesta är just bara snack. om en vanos är trasig så lär du märka det vid provkörning. något som också ständigt förekommer när det snackas m-bilar är att "de flesta varit av vägen". jag vet inte hur dessa personer möjligen kan veta detta. det känns som att z3m är väldigt baktalad, med massa negativa spekulationer om (i synnerhet vanos), på detta forum. men jag kan känna fel. släpp fördomarna! det absolut bästa är att åka och titta på lite olika bilar så du har referenser. både hur de ser ut och går. enligt annonser finns det bara z3 m i "toppskick" och andra fantastiska skick. när jag letade m-bil och verkligen såg bilarna såg jag snabbt att så inte var fallet. på plats får man även en magkänsla som i mitt fall alltid pekat rätt. tänk även på att lite "småfix" lätt kan rinna iväg i pengar. och inte minst tid! dessutom finns det jääääättemkt om köpråd/tips om du använder sökfunktionen :) |
|
| Fanns verkligen AC som tillval? Mig veterligen fanns det enbart klima, dvs. ej AC men jag kanske är ute och cyklar..? Ngn som vet säkert? | |
| tvesovla: vad är skillnaden menar du? min uppfattning är att ac bara reglerar värme/kyla utan precision i temperatur och en klima gör det exakt i grader. i övrigt är du ute och cyklar. jag har ac i min bil från fabrik. det vet jag säkert :) finns dessutom en sprängskiss på realoem över acn. så jag tror nog att du ska lämna över dina breytonfälgar till mig omgående. | |
|
Tidningen Automobil Nr1 -06 ett begtest av Z3 kanske du kan få tag på ett ex. Klart du skall ha en M modell .., snart är det vår! /PG |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.