|
|
|
|---|---|
Proctologist |
Min e39 523 00: tycker jag ryker vitt då den är varm, vi har haft plus grader hos oss den senaste tiden, men senaste dagarna då jag märkte att den rök vitt har det varit från -3 till -15 hos oss Den ryker just inge mycket vitt då den jag kallstartar den utan motorvärmare i minus grader, utan det är mer då den blivet varm och jag står på tomgång tex. Bilen körs mycket korta sträckor till jobbet, 1 mil dit 1 mil hem. Har tyckt att jag haft lite glykol i den då jag fått fylla på i bland någon gång fast bara litegranna vid varje tillfälle, tex tittar jag i expansionskärlet då bilen är kall tycker jag den där pinnen är ganska långt ner, den ska väl va rätt långt upp mot locket på expansionkärlet då bilen är kall va? men fyller jag på en liten skvätt kommer den upp mot locket igen. Om jag går ut och tittar i kärlet tex då bilen svalnat i 5-10 efter den är varm är pinnen långt upp mot locket (det som verkar normalt) (dumfråga) Ska jag oroa mig mycket för detta fenomen, eller är det pga av all kortkörning den beter sig så nu då det är lite kallare ute? Tempen ligger på normal hela tiden då bilen är varm och den har inte varnat någe för låg nivå på något vad jag sett. Har fått felkod på termostaten så (termostat) huset ska bytas nu snart samtidigt med vattenpumpen, men kan någe av dom göra att bilen beter sig så här? |
|
Har du kollat oljelocket efter ljusa rester? Det brukar se ut som ljus kola. Oftast första tecknet på vatten i oljan= topplockspackningen som tackat för sig. iaf om du kör med bilen dagligdags. Kan visserligen även uppträda på bilar som står länge så det skapas kondens i motorn = ofarligt. Tyvärr behövs det inte mycket till läckage för att det skall skapas vit rök. Dock brukar man få ganska kraftigt övertryck i kylsystemet om man har läckage i topplockspackningen för viss kompression kan gå ut i kylsystemet, Det kan i sin tur orsaka läckage i kylsystemet. Om du har möjlighet kan du trycktesta kylsystemet för att se om det blir överjäkligt tryck i det. Brukar om jag inte minns fel vara runt 1- 1,5 bar i dom flesta kylsystem vid 90 grader. Mvh PG |
|
| Nivån i expansionskärlet är högre vid varm motor än vid kall. Är det inte markeringar för max/min på kärlet? Fyller du över maxnivån vid kall motor så kommer den att trycka ut överskottet när den blir varm. | |
Proctologist |
men ska inte den där pinnen va längst upp mot locket på expansion kärlet då bilen är kall? tycker mig ha läst det i instruktionsboken eller är det galet |
Proctologist |
Edit oljan ser inte galen ut, då jag tittar under locket, lite svart bara men det var ca 1000mil sedan jag bytte nu och bilen har mest gått korta sträckor dom flesta av dom milen. Tänkte byta olja nu snart.. |
| Kolla om markeringarna är på pinnen. | |
|
Tror inte du behöver oroa dig. Det bildas alltid kondens och vatten ute i avgassystemet, det brukar skvalpa flera liter inne i burkarna. Vid viss väderlek, både vid minus och plusgrader, bildas gråvit rök utan att det är nåt fel alls. Ibland blåser man ut lite större mängd kondensvatten, det kan bli rejäla rökmoln. Läckage mellan kylsystem och in i förbränningsrummet ger högt övertryck i systemet, du hade märkt detta, garanterat. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.