|
|
|
|---|---|
|
Hej Vänster topplockspacking läcker lite olja på min M5 E39. Det är inget akut utan den svettas lite och man bör ha det under uppsikt enligt verkstaden. Ringde idag och bad om att få ett kostnadsförslag på detta hos en verkstad. Fick då priset ca 30000:-. Han började prata om att man då även behövde plana toppen etc. Kan det verkligen stämma för att byta en packning? Tack på förhand. | |
| Det är inte ventilkåpspackningen du menar? | |
|
Nej, de bytte jag i höstas och det var då de såg att bilen "svättade" olja från vänster topplockspackning. Ventilkåpspackningarna kostade ca 7000kr att byta totalt, så inte alls i närheten av 30000kr. |
|
|
topplocket måste planas om man plockar lös det. Men finns det ingen verkstad som kan utföra jobbet till ett bättre pris? /Jonas |
|
| 7000 kr för byte av ventilkåpspackningar låter ju som ett ockerpris det med... | |
|
Kanske verkstaden snackar skit oxå, för att suga ut mer pengar? /Jonas |
|
|
Casy: Jag har bara kollat med en verkstad hittils. Detta var ju som sagt inget akut utan jag vill bara kolla upp ungefärlig kostnad. Har annat som måste fixas först. GE: Får dubbel kolla prister för ventilkåpspackningarna, kan minnas fel, det gjordes lite annat på bilen samtidigt så jag kan ha blandat ihop de olika delpriserna. |
|
|
GE: Ventilkåpspackningarna kostade bara 4000:- Casy: Jag har helt okunnig när det gäller att meka med motor, kan du förklara varför man behöver plana topplocket när man byter packning? Att byta andra packningar är ju bara att montera av den gamla och sätta dit den nya och sen skruva ihop delarna. |
|
|
Toppen slår sig när du tar lös den,dvs blir skev...sätter du ihop utan planing är risken stor att den blåser den nya toppackningen direkt. Mvh Markus |
|
|
Ok, tack Markus. Men borde det kosta så mycket? Bortsätt från planingen, är det mycket mer jobb att byta topplockspackningen jämfört med tex ventilkåpspackningarna? /Jonas |
|
| Nej en topp slår sig inte i normal fallet när man demonterar på rätt sätt samt att den var plan/tät vid avmonterinngen...Däremot brukar vissa vilja vara på den "supersäkra" sidan o planar toppen minimalt,detta för att få en helfräsch packningsyta, detta är som sagt inget måste så länge toppen var plan/tät vid avmonteringen. Jag har själv monterat av/på ett antal M20 toppar som är erkänt känsliga för att kunna "slå sig", har inte planat någon av dessa toppar o alla blev täta, dock så var som sagt alla topparna plana/täta vid avmontering...Nu vet jag inte hur det är med S62, men rent generellt så kan man behöva en tjockare topplockspackning om man planar "mycket" (typ 0.3mm eller mer....). Varje planing försvagar toppen om än ytterst marginellt... | |
|
Min gamla M20-topp planades 0,2mm efter ha blåst den. En topp får absolut MAX vara 0,05mm skev. Men när det är så pass effektfulla motorer som S62, så hade nog jag planat toppen i vilket fall. Det kostar kanske 1000-1500:- Red_wings05 Topplockspackningen sitter mellan topplock och motorblock. Det tar säkert 1 full dags arbete att byta den, kanske 2 också om det jävlas. Packningen sitter alltså "mitt i motorn" för att förenkla det hela för dig. Hur som så verkar 30000:- som ett överpris. Försök hitta nån billigare verkstad som kan utföra jobbet åt dig. Men vem vet... verkstaden kanske bara snackar skit oxå och försöker lura dig på pengar?? Lycka till iaf, hoppas de löser sig. /Jonas |
|
|
Tack för svaren. Nu förstår jag lite bättre. Trodde topplocket satt överst i motorn, men det säger ju mer om mina mekaniska kunskaper än något annat:) |
|
|
Hej Nu har jag haft inne bilen hos en anna verkstad. Enligt den killen så är det inte topplockspackningen som läcker, utan transaxel kåpan. Den sitter tydligen mellan toppen och vanosen. Dock var det inget jobb han vill ta på sig då det innebar att plocka ner vanosen och det var för svårt för honom. Men han ansåg inte det var nått som behövdes bytats, då det läckte extremt lite. Någon som har fått byta denna packning och vet vad det kostar? /Jonas |
|
| jag skulle ta in den hos bmw eller någon som kan bmw och veta vart det kommer ifrån och få ett pris förslag istället för någon som gissar, det kosta 1800 kr för felsökning hos bmw. | |
|
Att det är transkåpspackning är rätt säkert, killen jag var hos har jobbat hos BMW i över 15år. Dessutom var det hos en auktoriserad BMW verkstad som jag var hos som hävdade att det var topplockspackningen trots att det inte finns nån olja överhuvudtaget runt topplocket. Var med igår när han lyfte upp bilen och han visade runt vart det fanns olja. Den mesta oljan som fanns var dessutom inte motorolja utan från servon. Nått som den autoriserade verkstaden påstod sig ha fixat genom att byta alla klämmor. Så nu skall jag byta slangarna till servon och sen får vi se hur mycket olja bilen verkligen läcker. |
|
|
Oj, där ser man. Verkstaden försökte lura dig på 30000:- Tur att det inte var topplockspackningen som läkte olja iaf. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.