|
|
|
|---|---|
|
Sedan en bil körde in i min stötfångar fram har kliman spökat. Om jag ställer in AUTO med temperaturen +22 eller likande så efter ca 10 minuter blir luften helt kall från utblåsen på instrumentbrädan. Vid fötterna blir det hur varmt som helst. Har mätt upp till +70 grader i utluften. Om jag, trots AUTO knappen intryckt ändrar på temperaturknappen, blå till röd. kan jag ibland påverka utluftens temperaturdiff till nästa lika temperatur. Har besökt ett antal verkstäder som efter de tittat på bilen säger avvärjande att BMW:s klima är inte bättre än så. Att bilen klima fungerat i ett antal år helt perfekt vill man inte kommentera och någon har till och med påstått att jag inbillar mig. Detta senare påstående motsägs av att mina passagerare klagar över temperaturdiffen vilket faktiskt är rätt obehagligt. Har någon en aning om vad det kan vara? Jag börjar blir rätt trött på kliman nu. Det har pågott i flera år och alla BMW:s verkstäder går från "Javisst ska vi fixa det" till att det är jag är för känslig, trots de bevisade +70 vid fötterna. Bortsett från kliman har jag aldrig haft ett fel på bilen. Har någon en aning vad det kan vara så vore jag oändligt tacksam. | |
|
Har du kollat i tempgivarna så att de inte är fulla av skit hände på iofs. på min lastbil men efter rengöring så funkar det riktigt bra igen Bara en tanke som flög i genom mitt huvud |
|
| Tack för förslaget men jag har kollat dem mycket ordentligt och inget skräp där inte. | |
|
Om vi börjar framifrån: Yttertempgivaren sitter höger fram i trakten av dimljuset, funkar denna, visar yttertempen rätt och rimligt i displayen? Annars återstår väl styrningen, dvs själva klimapanelen med sin sensorfläkt. Det går inte att se/höra funktionen på denna med bilen igång, prova med att ta ett riktigt tunt papper och hålla intill vänstra gallret på panelen. Sugs detta fast helt svagt så snurrar fläkten som sitter strax innanför. 70° låter väldigt mycket, då bränns det rejält och plast börjar mjukna osv. Men oavsett så borde det bli kallt/varmt i alla utsläpp, annars tyder det även på att spjällmotorerna styrs lite fel. FP |
|
|
Återigen tack för förslaget. Jag har bytt ut styrpanelen och ingen större förändring. Yttertemppgivaren fram ger rätt temperatur. Sensorfläkten fungerar. 70 grader är temperaturen på den luft som kommer ut vid fötterna och det är varmt. Helt rätt så blir det en rätt otäck blandning av kall och varmluft i kupén som inte är behaglig. Tanken på spjällmotorerna låter intressant. det får bli nästa projekt att kolla. Tack för förslagen! Per G |
|
| Fan 70 grader....jag som brukar frysa om fötterna annars.... | |
| Jag har också opålitlig klimatkontroll i bilen. Kan vara bra temp i tio minuter sen helt plötsligt blir det hett osv. Så hittar du någon lösning, skriv gärna ner den här. | |
|
Det märlkiga är att före den lilla påkörningen hade kliman fungerat perfekt och jag hade aldrig rört den. Den stod ständigt på 22 grader och jag hade kört bilen i temperaturer från -20 till +38 grader utetemperatur. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.