AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.441

m3 csl loaded kraschad :(

Sida 3 av 4
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
BjörnB: Min teori är att han inte har pressat bilen, han hade inte någon form av personlig skyddsutrustning på sig. Tänker man åka fort och aktivt på bana är personlig säkerhet A och O. Tor nog att kanalen/producenterna sätter sina programledares säkerhet allra först dessutom. Även om bilen inger ett förtroende kan den hoppa upp och bita dig i arslet vilket den också gjorde. Min högst personliga teori är att antisladd var urkopplad samt att kalla däck och lite klantighet orsakade det hela.

Mvh Markuz
Björn: Tiff jobbar för Fifth Gear, inte Top Gear. Annars håller jag med till fullo :)

Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Repotaget ligger på aftopnböladets WEBB-TV.
Länk

INTE fint.. Däremot så går ju bilen nästan rakt bak in i en hyfsad djup däckstrave, så sned tror jag inte den blev. Men svära på det kan jag naturligtvis inte.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
J*vlar va fint jag stava, såg ni?

REPORTAGET ligger på AFTONBLADETS webb tv skulle det stå.
edit knappen saknad som vanligt.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Björn B skrev:
"Förstår inte riktigt alla reaktioner på denna händelse.
Vad är det som är det klantiga med just denna avåkning?
Ska en sån bil testas på bana är det väl klart att den ska pressas lite?
Självklart ska man inte köra över sin förmåga men det är ju lättare sagt än gjort. Bilen hade säkert ingett stort förtroende och föraren hade nog inte alls räknat med att det skulle släppa på det sättet"

Om jag provkör någons bil/banbil som "provkörare" så ser jag till att hålla mig till en gräns där jag inte riskerar att smälla den. Visst, det är kanske lättare sagt än gjort men man får ha i tankarna att det inte är Bmw:s STCC-bil eller ett sponsrat objekt utan en privatperson som lagt ner 5 år och miljontals kronor. Det ÄR en viss skillnad enligt min åsikt. Det sorgliga ligger inte i pengarna i sig eftersom han förmodligen får tillbaka varje krona. Men tiden han lagt ner tror jag inte han anser sig kunna få tillbaka. Som sagt, ett privat hobbyprojekt skiljer sig markant mot att jämföra ett professionellt bygge av sponsorpengar. Det är min åsikt.
Men som sagt, det är lättare sagt än gjort att hålla sig till en gräns där man "inte riskerar att smälla den"... Olyckor händer oss alla, alla kan göra misstag, oavsett färdighet... Shit happens...

Sen var det enligt föraren så att han kom lite för långt ut av misstag och fick vänster bakhjul utanför banan, och sen bar det av.

mvh

Carl
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Markuz, jag tycker det ser ut som han till viss del pressar bilen en del. Men jag gissar att det inte är reporten som kör bilen i alla sekvenser, tex när den driftar. Håller absolut med dig om att hjälm och övrig skyddsutrustning borde vara en självklarhet vid den typen av test.

"Även om bilen inger ett förtroende kan den hoppa upp och bita dig i arslet vilket den också gjorde. Min högst personliga teori är att antisladd var urkopplad samt att kalla däck och lite klantighet orsakade det hela."

Visst kan en sån bil med extremt chassi och hjulvinklar "bita en i arslet". Och om reportern inte är helt grön så vet han också om det. Sen gör han ett misstag, det håller jag absolut med om men betyder det automatiskt att det är klantigt?

Wendtan: "Björn: Tiff jobbar för Fifth Gear, inte Top Gear. Annars håller jag med till fullo :)" Visst är det så, helt rätt.

Anders S: "Om jag provkör någons bil/banbil som "provkörare" så ser jag till att hålla mig till en gräns där jag inte riskerar att smälla den"
Vad bra då, så resonerar jag också i teorin. Hade du frågat reportern innan han gav sig ut på banan så hade han nog också svarat att han inte kommer att riskera nåt och hålla sig på banan.
Vill man vara helt säker på att inte skada bilen ska man inte ta ut den på banan. Frasse själv konstaterar ju i filmen att den risken lever de hela tiden med. Och jag tycker han tar det på helt rätt sätt. Ingen peron är skadad och bilen går att laga och som en sann entreprenör ser han bara nya möjligheter i den uppkomna situationen. Många tummar upp!

"Men tiden han lagt ner tror jag inte han anser sig kunna få tillbaka"
Tror faktiskt att han njuter av att bygga upp sin bil igen och göra den ännu lite häftigare. Annars kunde man ju bara lämna in bilen till en bra verkstad och återställa den på MJ's bekostnad.
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Ja, vi lägger teorierna åt sidan och tittar på "nya" Loaded istället. Blev kanonfin, dock är jag lite besviken på att det vart en Volvokulör och inte en kulör från BMW. Vidare verkar det vara ett grönt tema generellt i teamet, är en E85 konvertering på G kanske?

Mvh Markuz
Det är inte loaded som driftar i reportaget... Det verkar vara något random-klipp som pruducenterna lagt in när dom berättar kort om modellen.. Så MJ förare lär det ju inte vara som kör då...nej..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Björn B,
Du får ju gärna tro vad du vill om jag också får det. :)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Anders S, visst får du tro vad du vill, det har jag inga problem med. Störde mig bara lite på att folk tycker det var klantigt kört osv. Så här skriver iallafall Frasse själv.

"Ja, så farligt va de inte. Skadan reparerades på 3 dagar lack 3 dagar sedan lite av och på montering av alla delar. På Skadecenter är detta vardagsmat och inget märkvärdigt
Sedan är mkt av infon i inslagen inte helt korrekta. Det är svårt att få journalister att förstå när de vill få in allt i en mening (AB) Men men, så är det väl med kvällspressen.

Vi kör på som vanligt. Fixet och modifieringarna är ändå vardagsmat för oss som jobbat med Loaded

Just nu jobbas det med kolfiber bakningar för inredningen och belysning i instrumenten.
På söndag kommer dörrsidor och baksidostycken gjorda av Malin www.malinnyqvist.se

Sedan har vi en liten suprise för alla ringen fans som kommer hittas inne i cupen

Vi har tagit tillfället i akt att försöka hinna med ett gäng smådetaljer som man gått å klurat på under årens lopp. Så det skall bli roligt att försöka hinna med dessa innan det rullar igång med banbesöken. "

Inga ledsna miner alltså.

Och så här skriver Peter Sundfeldt själv
"Men uppmärksamheten är egentligen av godo och det är också de korten Kanal 5/9 har spelat. Avåkningen hände och kan inte göras ogjord, gör det bästa av det och se till att ägaren går skadelös. "

Och Tonefs (som körde bilen) kommentar:
"Vilken himla smäll!
Ja, då har man fått sina femton minuter i rampljuset. Efter ett par hundra körda fordon och tio år av underbara motorupplevelser hamnar man så äntligen i Aftonbladet.

Nåja, jag får ta det med ro. För att ett teveprogram på en liten kanal skall överleva behövs publicitet och inget smäller högre än en krash.
Dessutom verkar jag ha fått ett nytt smeknamn=)

Väl mött på tisdag, 22.00. Då berättar vi hela historien om hur Loaded blev skrot och jag blev Mr Lift Off. "

Allt citerat från rejsa.

Någon spekulerade om DSC:n tidigare och den ska tydligen ha varit påslagen enligt Tonef.
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Lite mer att titta på

Länk
BM
75
BMW_Troll
318i -85 (E30)
320i -92 (E36)
318i -90 (E30)
520i -97 (E34)
Videon ligger idag ute på Aftonbladet.
Länk

Vet inte om länken funkar. Annars får ni gå in på Aftonbladet TV så ska ni nog hitta den.
glömm inte att kolla ikväll :D
BM
75
BMW_Troll
318i -85 (E30)
320i -92 (E36)
318i -90 (E30)
520i -97 (E34)
Brukar inte motorprogram ha någon form av försäkring om något sånt här händer?
Hörde på Rix Morron Zoo imorse när de ringde Kenneth, och han berättade att de inte hade någon försäkring, så de fick betala det som inte Anders (hette ägaren det?) försäkring täckte. Självrisken blev väldigt hög, men borde ägaren fått ut det på försäkringen alls, då detta hände på en bana, eller hade han någon annan slags försäkring?
Jag får inte ihop det hela.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Företagsförsäkringen, dock var självrisken 50%..
Sh
71
Shitty
M3 E46 -02
Då jag inte kört på bana vet jag inte hur försäkringarna gäller, men kanske är självrisken en aningen högre enligt avtal eller liknande?

Hur som helst, för er som missade programmet så fick man inte se mycket mer än vad som visats på nätet, dock blir det fortsättningen nästa vecka när de börjar laga bilen, ska bli mycket intressant!
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Dom sa i repotaget att bilen är gatlegal. är den besiktigad med kompressorn?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Nej det är den inte, eller jo det kan den väl vara men den är inte registrerad med den. Den är registrerad med 360hk så det där med gatlegal är att tänja på sanningen en bit. Den är lika gatlegal som vilken turbo/kompressor-konverterad BMW som helst.

///BMW - Was sonst!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.